پژوهشگر مركز تحقيقات يافا در قاهره:

هراس عربستان از نقش قطر در منطقه

هراس عربستان از نقش قطر در منطقه
سه شنبه 6 دی 1390 - 08:44

يک پژوهشگر مصري تاکيد کرد که مواضع اخير مقامات قطري و نقش آفريني اين کشور در منطقه که نگراني عربستان سعودي را به همراه داشته است، نشان دهنده صحت اظهارات منتشر شده نخست وزير قطر براي تجزيه عربستان است.

براساس محتوی یک نوار صوتی که منتسب به"حمد بن جاسم آل ثانی " نخست وزیر قطر است، وی گفته است: آل سعود به دست نظام قطر از قدرت کنار می رود و قطر با ورود به مناطق الشرقیه و القطیف، عربستان سعودی را تجزیه خواهد کرد.

" فكري عبدالمطلب" روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم در قاهره، با تاکید بر اینکه اظهارات نخست وزير قطر درباره تجزیه عربستان سعودی ساختگی نيست، تصریح کرد: شواهد بسياري مبني بر صحت مكالمه سري شيخ حمد بن جاسم نخست وزير قطر درباره پايان نظام عربستان و تقسيم اين كشور وجود دارد.

وی افزود: امير قطر اخيرا در مراسم افتتاح مسجدي به نام "محمد بن عبدالوهاب" تأكيد كرد که عقيده وهابيت به انديشه اصلی امير نشين قطر تبديل خواهد شد؛ اين اظهارات نشان می دهد كه وي در تلاش است تا اصول اعتقادي نظام آل سعود را مصادره و از آن به عنوان سرآغازي براي جايگزيني قطر به جاي عربستان در رهبري شوراي همكاري خليج فارس بهره گيرد.

پژوهشگر مرکز یافا در قاهره با اشاره به تاريخ سراسر از مشکلات و بحران ها در روابط عربستان و قطر که باعث شده تا اظهارات نخست وزير قطر شگفت آور نباشد، افزود: فعالیت ملموس قطر در صحنه انقلاب كشورهاي عربي باعث شده تا اظهارات مذكور اعتبار پيدا كنند.

وی افزود: سازمان هاي رسانه اي، فرهنگي و يا نيروهاي مسلح عرب در حال حاضر تحت فرمان امير قطر درآمده اند و قطري ها در زمينه استفاده از اين گروه ها براي گرفتن جايگاه محوري شوراي همكاري از عربستان تلاش فراواني مي كنند.

فكري عبدالمطلب فراخوان پادشاه عربستان براي تبديل شوراي همكاري به اتحاديه را خاطرنشان کرد و گفت: اين امر نشان دهنده نگراني عربستان از آینده و دليل ديگري برای صحت اين نوار صوتي است؛ در غير اين صورت چرا 30 سال پس از تشكيل شوراي همكاري خليج فارس بدون اينكه عربستان رقيبي در زمينه رهبري اين شورا داشته باشد، درخواست تبديل آن به اتحاديه را مطرح كرده است.

پژوهشگر مركز تحقيقات يافا در قاهره با تاکید بر اینکه به نظر می رسد، خاندان حاكم قطر در زمينه راضي كردن آمريكا برای خدمت به منافع آن كشور بيش از آل سعود موفق بوده اند، تصریح کرد: حكام دوحه بزرگترين سرمايه گزاري ها درمنطقه را انجام داده اند.

وی اظهار داشت: شيخه موزه همسر امير قطر حدود 196 ميليون دلار به بزرگترين گروه وهابي در مصر يعني انصار السنه المحمديه كمك كرده است؛ بنابراين ما شاهد رقابت شديد قطر با عربستان در زمينه نفوذ در منطقه و ارتباط با گروههاي وهابي وابسته به عربستان در مصر، سوريه و تونس هستيم.

17:45.27

پربیننده ترین خبرها