انتقاد ازمواضع طالباني ضد دستگاه قضايي عراق

انتقاد ازمواضع طالباني ضد دستگاه قضايي عراق
چهارشنبه 7 دی 1390 - 10:16

بغداد (العالم) ـ يك كارشناس عراقي، بحران سياسي فعلي در اين كشور را از پيامدهاي شكست آمريكا در عراق و تلاش واشنگتن براي استفاده از ابزارهايي در داخل عراق براي حفظ نفوذش دانست و از ابراز شك و ترديد جلال طالباني رييس جمهور عراق در باره استقلال دستگاه قضايي اين كشور انتقاد كرد.

حازم شمري استاد علوم سياسي دانشگاه بغداد روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: آمريكا اشغالگر مي خواهد خسارت هايش را در عراق جبران كند و در مقابل افكار عمومي جهان و مردم كشورش حفظ آبرو كند.

شمري گفت: آمريكا به دليل شكست از مقاومت عراق و اجبار براي خروج از اين كشور، در وضعيت بدي قرار دارد.

وي افزود: دولت آمريكا در صدد تحقق اهداف نامشروع خود در عراق است و براي محقق كردن اهداف خود به دنبال راه ها و ابزارهايي براي نفوذ دوباره در عراق است.

شمري از گروه هاي سياسي ملي عراق خواست جلوي فتنه و تفرقه را بگيرند.

وي از ابراز شك و ترديد برخي شخصيت ها و گروه هاي عراقي از جمله طالباني در باره مستقل بودن دستگاه قضايي انتقاد كرد و از گروه هاي سياسي و طالباني خواست تا از اقتدار دولت عراق دفاع كنند. شك و ترديد نسبت به دستگاه قضايي سودمند نيست و همگي بايد تسليم حكم دستگاه قضايي مستقل باشند.

شمري از طالباني خواست تا معاون خود طارق هاشمي را ،كه متهم به رابطه با گروه هاي تروريستي است، تشويق به حضور در دادگاه و دفاع از خود كند.

استاد علوم سياسي دانشگاه بغداد خاطرنشان كرد: برخي گروه هاي سياسي وابسته به آمريكا و تركيه در صدد ايجاد بي ثباتي در عراق هستند.

وي تاكيد كرد كه نوري مالكي ،نخست وزير عراق، بايد به دنبال جايگزين هايي براي وزرايي كه از كابينه عقب نشيني كرده اند، باشد تا به برنامه هاي اقتصادي و سياسي دولت لمطه وارد نشود.

شمري خواستار اجرايي شدن ديدگاه هاي سياسي در كشور بر طبق اصل منفعت عمومي و نه منفعت گروه هاي خاص شد.

وي همچنين تكيه كردن برخي گروه ها به برگزاري انتخابات زودهنگام براي دستيابي به جايگاه بالاتر را شكست خورده توصيف كرد كه در چارچوب طرح هاي آمريكايي در حال طرح است.

س17:39

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها