بررسی نخستین گزارش ناظران درسایه مواضع متناقض قطر

بررسی نخستین گزارش ناظران درسایه مواضع متناقض قطر
يکشنبه 18 دی 1390 - 13:51

درحاليکه رئيس هيأت ناظران اتحاديه عرب در سوريه براي بررسي نخستين گزارش اين هيأت به پايتخت مصر رفته است، قطر همچنان بر مواضع متناقض خود جهت بين المللي کردن موضوع سوريه پافشاري مي کند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، اين گزارش قرار است در نشست امروز كميته وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب بررسی شود.

نشست امروز در حالي برگزار مي شود كه قطر تلاش خود را براي بين المللي كردن ماموريت ناظران آغاز كرده است.

"حمد بن جاسم آل ثاني" نخست وزير و وزير امور خارجه قطر، 3 روز  قبل در سفر به نيويورك با "بان كي مون" دبير كل سازمان ملل متحد ديدار و گفت و گو كرد.

وي در اين ديدار اعلام كرد كه هيأت ناظران مرتكب خطاهايي شده، به اهداف تعیین شده نرسیده و فاقد تجربه است.

بن جاسم با درخواست کمک از سازمان ملل تأکید کرده است که اتحاديه عرب درباره ادامه يا پايان كار ناظران تصمیم گیری خواهد كرد.

بن جاسم همچنين مدعي شد، توقف كشتارها، خارج کردن نيروها از شهرها، آزادي بازداشت شدگان و اجازه به همه رسانه هاي بين المللي براي ورود به سوريه انجام نشده است.

 

اين در حالي است كه "نبيل العربي"، دبير كل اتحاديه عرب، درباره نتايج ماموريت هيأت ناظران تاكيد كرده است که عقب نشيني نیروهای ارتش از شهرها، آزادي هزاران بازداشتي ، اجازه به 130 رسانه براي پوشش حوادث سوريه از جمله، نتايج ماموريت هيئت مورد نظر بوده است.

نبیل العربي ضمن مخالفت با بازگشت ناظران از سوريه؛ به دفاع از عملکرد اين هيأت در برابر اظهارات بن جاسم پرداخته و تاكيد كرد: ناظران در تماس با همه سوری ها آزادي كامل دارند، و اتحاديه عرب طبق پروتكل، به تعهد خود مبنی بر ادامه کار ناظران به مدت یک ماه پایبند است.

كميته وزارتي اتحاديه عرب متشكل از وزراي امور خارجه مصر، سودان، قطر ، عمان و الجزایر است.

یک منبع آگاه در اتحادیه عرب با اشاره به نگرانی برخي کشورها مانند سودان، اردن، مصر، و الجزایر درباره پایان زودهنگام مأموریت ناظران، تأکید کرد که این کشورها از این بیم دارند كه اعلام شكست ناظران منجر به دخالت نظامي غرب در سوريه، و تکرار اين سناريو در كشورهاي خودشان شود.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها