نگاه صحیح حماس به مساله سوریه

نگاه صحیح حماس به مساله سوریه
سه شنبه 20 دی 1390 - 08:05

پايداري ملت سوريه و شدت گرفتن عمليات تروريستي ضد سوري ها عواملي بودند كه سبب شدند بسياري از طرف ها در مواضع خود بازنگري كرده و واكنش ها و بازتاب هاي خود را تصحيح كنند. در داخل جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس درباره تحولات سوريه نقطه نظراتي وجود دارد. سوريه به اين جنبش پناه داده بود و همواره از آن حمايت و پشتيباني كرده و رهبران حماس را در خاك خود پذيرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، هفته نامه فلسطینی المنار در گزارشی در مورد نقش جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در تحولات اخیر سوریه نوشته است: در آغاز توطئه بر ضد ملت سوريه، جنبش حماس سكوت پيشه كرد و برخي از رهبران اين جنبش با موضع رسمي نظام حاكم بر سوريه ابراز همدلي كردند اين رهبران، ابعاد توطئه و اهميت و خطرات اهداف آن را دريافتند و هويت شركت كنندگان در توطئه‌اي كه هدف نهايي آن مساله فلسطين بود را شناختند به ويژه كه اسراييل يكي از طرف‌هاي شركت كننده در توطئه بود كه به دنبال ضربه زدن به ثبات سوريه و تقسيم اين كشور و برافروختن آتش جنگ داخلي در ميان مردم اين كشور بود.

در اين ميان ورود اخوان المسلمين در تحولات سوريه و ائتلاف با سازمان هايي كه در خدمت آمريكايي ها بودند و در ضربه زدن به ملت سوريه از طريق تروريست هايي كه از مناطق مرزي به اين كشور نفوذ كرده بودند؛ حماس را تحت فشار گذاشت.

در ادامه این گزارش آمده است: جنبش اخوان المسلمين از رهبران حماس خواست از سوريه خارج شوند اما بسياري از رهبران جنبش حماس، اين كار را به مثابه نمك خوردن و نمكدان شكستن دانستند. برخي از رهبران جنبش حماس با ارسال يادداشت هايي به دفتر سياسي جنبش درباره دنباله روي از موضع گيري اخوان المسلمين و گرفتار شدن در دام شيوخ قطر كه با اخوان المسلمين پيمان هستند، هشدار دادند. در اين يادداشت‌ها آمده بود كه حماس وضعي خاص و استثنايي دارد بنابراين نبايد از توطئه‌اي حمايت كرد كه رهبري آن را آمريكا، اسراييل و قطر و عربستان و ديگر نظام‌ها بر ضد ملت و دولت سوريه به عهده دارند به ويژه كه موفقيت اين توطئه خطري براي جنبش حماس و فلسطيني‌ها خواهد بود.

اين مساله، بحثي طولاني را در داخل نهادهاي مختلف جنبش حماس سبب شد با اين حال اكثر رهبران جنبش حماس در غزه موضعي ضد توطئه عليه سوريه داشتند و رييس دفتر سياسي حماس كه در سال هاي گذشته از حمايت‌هاي نيكوي سوريه برخوردار بوده است نيز ضد اين توطئه موضع گرفت. اين موضع گيري، خشم اخوان المسلمين را كه در سوريه اقليتي اندك هستند سبب شد اين در حالي است كه موضع اخوان المسلمين مصر در قبال تحولات سوريه و توطئه‌اي كه ضد اين كشور صورت مي گيرد، مشخص نشد. در اين ميان برخي از رهبران در جنبش حماس هستند كه كاملاً به جنبش اخوان المسلمين وفادارند و توجهي به شرايط استثنايي و خاص حماس ندارند به همين سبب موضعي ضد رهبري و ملت سوريه دارند و فقط به حمايت از روابط حماس با قطر و عربستان سعودي حتي به قيمت نابودي محور مقاومت و پايداري در منطقه مي انديشند.

خالد مشعل رييس دفتر سياسي جنبش حماس به منظور تاكيد بر موضع اكثريت در اين جنبش ، اظهاراتي هر چند كم رنگ بر علیه توطئه ضد سوريه‌ای بيان داشت و به طرف هاي فعال در جهت پايان دادن به بحران جاری سوريه پيوست و اين مساله ناخرسندي آمريكا و هم پيمانانش در منطقه و مخالفان مزدور و مورد حمايت قطر، تركيه و سازمان هاي امنيتي غربي را برانگيخت.

در پایان این گزارش آمده است: دو عامل اساسي وجود دارند كه همه رهبران حماس بايد آن ها را به خوبي مطالعه و بررسي كنند و ابعاد آن ها را دريابند، نخست حمايت و پشتيباني ملت و نظام سوريه از جنبش حماس در طول سال هاي گذشته و پناه دادن به رهبران اين جنبش و دوم اينكه توطئه ضد سوريه در نهايت با هدف نابودي مساله فلسطين و از بين بردن چشم‌داشت ها و حقوق ملت فلسطين است.

گفتنی است قرار است به زودی خالد مشعل دیداری با بشار اسد رئیس جمهور سوریه داشته باشد که محور اصلی این دیدار نیز تحولات اخیر سوریه و استفاده از ظرفیت حماس جهت پایان دادن به بحران این کشور خواهد بود.

برخی از منابع خبری در هفته گذشته نوشتند که خالد مشعل پس از دیدار با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب نامه‌ای را از طرف وی خطاب به بشار اسد خواهد برد که در آن به موارد مهمی اشاره شده است.

پربیننده ترین خبرها