دلیل تنش آفرینی غرب درباره فوردو

دلیل تنش آفرینی غرب درباره فوردو
چهارشنبه 21 دی 1390 - 09:00

يک کارشناس غربي در امور خاورميانه، تنش آفريني درباره روند غني سازي در تاسيسات فوردو را نشانه ضعف غرب دانست که نياز دارد، همچنان به تنش در روابط با ايران ادامه دهد.

"جيم براون" روز چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم در لندن، گفت: ايران پيمان منع گسترش سلاح هسته اي را امضا كرده و كاملا حق دارد فعاليت هاي صلح آميز هسته اي انجام دهد، اين در حالي است كه اسرائيل و هند تاكنون اين پيمان را امضا نكرده اند.

وي تاكيد كرد: دلیل حمله رسانه اي غرب عليه ايران تلاش آمريكا براي تثبيت حضور در منطقه به ويژه در منطقه جنوب شرقي آسيا و خاورميانه است، که بعد از شكست سنگين بوش در تغییر جغرافیای سیاسی منطقه  خاورميانه، امروز باراك اوباما ریيس جمهور آمريكا سعي دارد تلاش هاي خود را بر آسيا متمركز كند.

جيم براون ايران را كشوري مستقل و قدرتمند و بازيگر اصلي در منطقه خاورميانه و خليج فارس توصيف كرد و افزود: ايران اكنون به علت ضعف سياست آمريكا از امتيازاتي برخوردار است و سياست های آمريكا علیه ایران به نتيجه نخواهد رسيد.

وي خاطرنشان کرد: مقاصد كشورهاي غربي در قبال ايران مبتني بر عدالت و قانون بين المللي نيست، بلكه مبتني بر شوراي امنيت سازمان ملل است و كشورهايي كه بر اين شورا تسلط دارند از كشورهاي ديگر در شوراي امنيت مي خواهند كه تابع سياست هاي آمريكا باشند، و برخلاف منشور سازمان ملل و قانون بين المللي عمل كنند.

این کارشناس غربی با تاکید بر اینکه ايران به طور مثبت با آژانس در تعامل است، تصريح كرد: آمريكا در حال حاضر و آينده نمي تواند هيچ تحريم جديدي بر ايران اعمال كند، حتي اگر اعضاي شوراي امنيت را تحت فشار قرار دهد؛ زيرا هيچ دليل و توجيه منطقي يا قانوني براي هرگونه اقدام عليه ايران وجود ندارد، و اقدامات كنوني فقط تحريم هاي يكجانبه از سوي آمريكا و اروپا است.

اين كارشناس خاطرنشان کرد: آمريكا و اتحاديه اروپا با اين مشكل مواجه هستند كه اين تحريم ها مانند تحريم هاي سابق عليه جمهوري اسلامي بي فايده خواهد بود، و آنها از اين وضعيت خرسند نيستند.

وي افزود: رابطه بين كشورهاي غربي و اسرائيل خاص و تاحدودي پيچيده است، تا جايي كه غرب معتقد است كه اسرائيل از منافع آن در خاورميانه و منطقه خليج فارس دفاع مي كند، و براين اساس وضعيت خاصي به آن داده است.

 جيم براون درباره مذاكرات آينده بين ايران و گروه پنج به علاوه يك و امكان منجر شدن مذاكرات به تفاهم ميان دو طرف، گفت: غرب اكنون در موقعيت ضعيفي قرار دارد و براي ادامه تنش تلاش مي كند، اما روابط با ايران را به طور كامل قطع نخواهد كرد.

 

 28-19:40

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها