انقلابهاي عربي توازن قوا را به زیان واشنگتن تغيير داد

عربستان پياده نظام شطرنج آمريكا درمنطقه

عربستان پياده نظام شطرنج آمريكا درمنطقه
پنج‌شنبه 22 دی 1390 - 08:45

قاهره (العالم) ـ با بروز انقلاب هاي عربي و به هم خوردن توازن مورد نظر آمريكا در منطقه و از دست دادن برخي حوزه هاي نفوذ، واشنگتن اينك در بازي شطرنج منطقه با استفاده از رياض به عنوان پياده نظام خود در صدد اعاده نفوذ از دست رفته خويش است.

صلاح الدين الدسوقي وكيل هيأت مؤسسان حزب كنگره ملي ناصري مصر،پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به اين كه انقلاب هاي عربي توازن قوا را در منطقه تغيير داده است، اظهار داشت: آمريكا تلاش مي كند تا تغييراتي را كه در منطقه در حال انجام است با استفاده از عواملش از جمله كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و ساير كشورهاي عرب هم پيمانش به كنترل خود در بياورد.

الدسوقي به ديدار اخير سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان از آمريكا اشاره و خاطرنشان كرد: وزير امور خارجه عربستان در اين سفر در ديدار با مقامات واشنگتن ، روي كار آمدن جريان هاي اسلامگرا در برخي از كشورهاي عربي از جمله تونس و مصر و اوضاع  سوريه و فلسطين و همچنين موضوع ايران را مورد بررسي قرار داد.

وكيل هيأت مؤسسان حزب كنگره ملي ناصري مصر تصريح كرد: عربستان با استفاده از نفوذ خود در ميان كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس مي تواند در اعاده نظم پيشين منطقه به آمريكا كمك كند. در اين خصوص آمريكا از عربستان انتظار دارد از طريق تحريك فتنه مذهبي و فرقه اي در كشورهاي عربي و تبديل نزاع عربي - اسرائيلي به فتنه شيعه – سني زمينه را براي حمله به ايران فراهم كند.

الدسوقي با اشاره به نقش عربستان در ريشه كن كردن مقاومت در فلسطين افزود: در صورتي كه مقاومت در غزه به زانو درآيد مي توان گفت آمريكا و رژيم صهيونيستي گام جديدي در زمينه پاك كردن صورت مسأله قضيه فلسطين برداشته اند. اين در حالي است كه اقدام مزبور بسيار دشوار است و مردم فلسطين مخالف آن هستند.
tt-11-21:44

پربیننده ترین خبرها