تکرار ادعاهای قطر و آمریکا علیه سوریه

تکرار ادعاهای قطر و آمریکا علیه سوریه
پنج‌شنبه 22 دی 1390 - 09:17

مقام هاي آمريکا و قطر با تکرار ادعاهاي خود عليه سوريه ، دمشق را مسئول همه پيامدهاي بحران کنوني معرفي کردند.

 شيخ حمد بن جاسم وزير امور خارجه و نخست وزير قطر در يك نشست مطبوعاتي مشترك با وزير امور خارجه امريكا در واشنگتن، نظام اين كشور را مسئول همه پيامدهاي بحران كنوني دانست.

هیلاری كلينتون نيز از حاکمان دمشق خواست به جاي متهم كردن كشورهاي ديگر به دخالت در امور سوریه امنيت ناظران عرب را تأمين و با آنها همكاري كنند.

وزير امور خارجه قطر ادعا کرد که دولت سوريه همکاری کافی با هيأت ناظران عرب ندارد.
اين در حالي است كه طرف هاي مختلف تلاش مي كنند تا بحران سوريه را بين المللي كرده و امكان اجراي طرح اعراب براي حل آن و مشروعيت ناظران عرب را از بين ببرند.
در وضعيت كنوني امريكا براي دادن نقش گسترده تر به شوراي امنيت عليه دمشق تلاش مي كند .

واشنگتن به دنبال آن است تا تحولات مثبت از جمله سخنراني اخير بشار اسد رئيس جمهوري سوريه و حضور وي در ميان مردم و تأكيد او بر پشت سر گذاشتن مرحله دشوار و ادامه اصلاحات گسترده را بي اثر بگذارد.
ناظران بر اين باورند اقدامات امريكا و برخي از كشورهاي غربي در راستاي بين المللي كردن بحران سوريه و آغاز شمارش معكوس براي اجراي طرح غربي ها مشابه برنامه سرنگوني نظام ليبي آغاز شده است.
اين در حالي است كه " مراد مدلسي " وزير امور خارجه الجزاير بين المللي كردن بحران سوريه و خارج كردن آن از چارچوب اتحاديه عرب را خط قرمزدانست.

وزير خارجه الجزاير گفت: دولت سوريه سلاح هاي سنگين را از شهرها خارج و شماري از زندانيان را آزاد كرده است.

مدلسی با اشاره به اینکه اين اقدامات كافي نيست اما آنها را مهم مي دانيم ، افزود :  از همه طرف ها درخواست مي كنم كه جنبه هاي منفي تحريم ها بر شهروندان عادي سوريه را در نظر بگيرند و با  از تمام امكانات موجود براي به نتيجه رسيدن طرح اتحاديه عرب در راستاي جلوگيري از بين المللي شدن بحران سوريه بهره گيرند.
اظهارات مراد مدلسي در واقع از اختلافات كشورهاي عربي درباره بحران سوريه پرده برداشت ؛ و آشکار کرد که برخي از كشورهاي عربي تلاش مي كنند پرونده سوريه را بين المللي كنند. اين در حالي است كه تعدادی از اعضاي اتحاديه عرب از جمله عراق، مصر و الجزاير با آن مخالفت مي كنند.

پربیننده ترین خبرها