اعتراض روزنامه نگارعراقی به عربستان

اعتراض روزنامه نگارعراقی به عربستان
يکشنبه 2 بهمن 1390 - 19:41

سردبير روزنامه "سياست" چاپ عراق گفت: عربستان سعودي با بي شرمي در امور داخلي عراق دخالت مي كند و همه توان خود را براي شكست دادن تجربه " دولت اكثريت " به كار گرفته است.

"عادل المانع" یکشنبه شب درگفت وگو با شبكه خبري العالم افزود: عربستان که همواره از رژیم دیکتاتوری صدام حمایت می کرد، دخالت هایش در امور داخلی عراق بعداز سرنگونی رژیم صدام افزایش یافت و امروز برای به شکست کشاندن فرآیند سیاسی عراق به اوج خود رسیده است.

وی با بیان اینکه " نقش رژیم سعودی در منطقه امروز روش است"، تصریح کرد: همه شواهد نشان می دهد ریاض از اينكه دولت اكثريت در عراق تشكيل شده ، نگران است.

سردبیر روزنامه عراقی سیاست خاطرنشان کرد: افزایش فعالیت ها در عراق براي برگزاري كنفرانس ملي باعث نگراني بیشترعربستان شده است لذا رژیم سعودی تلاش مي كند مانع ادامه فعالیت دولت اكثريت در عراق شود .   

المانع هدف تلاش رژیم سعودی برای دخالت در امور داخلی عراق را ضربه زدن به منافع مردم این کشور وهمسایگان آن از جمه جمهوری اسلامی ایران دانست زیرا مخالف گسترش همکاری ها و توسعه روابط برادرانه تهران و بغداد است.

منابع عربستاني اعلام كرده اند كه " عبدالله بن عبدالعزيز " پادشاه رژیم سعودی ، پرونده عراق را شخصا به عهده گرفته و از"بندربن سلطان" دبير شوراي عالي امنيت ملی و "سعود الفيصل" وزير امور خارجه این كشور خواسته است تا برای اخلال در فرآیند سیاسی عراق دست به هراقدامی که لازم باشد، بزنند.

برخی مطبوعات عراق به نقل از منابع عربستاني، خاطرنشان کرده اند که ملك عبدالله در نشستي با مسوولان ارشد عربستان گفته است كه رياض هنگام جنگ عراق عليه ايران براي ممانعت از فروپاشي حكومت صدام كمك هايي به ميزان 20 ميليارد دلار به صدام ارائه کرده است.

براساس این گزارش، عبدالله بن عبدالعزیز آمادگي خود را براي تخصيص 250 ميليارد دلار به منظور تخریب فرآيند سياسي درعراق جدید اعلام و تاکید کرده است که ادامه اين فرآيند خطري بزرگ براي عربستان سعودی بشمار مي آيد.

پربیننده ترین خبرها