اتحاديه عرب در حال توطئه عليه سوريه

اتحاديه عرب در حال توطئه عليه سوريه
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 19:06

دمشق (العالم) ـ نويسنده و تحليلگر سياسي سوري با انتقاد از مواضع اتحاديه عرب عليه سوريه و پايبند نبودن اين اتحاديه به گزارش ناظران مبني بر كاهش خشونت گفت: اقدامات اتحاديه عرب دخالت آشكار در زمينه امور داخلي سوريه است و اين اتحاديه در حال توطئه عليه دمشق است.

حيان سلمان روز دوشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: اقدامات اتحاديه عرب عليه سوريه برخلاف منشور اين اتحاديه و به ويژه ماده هشت اين منشور و به منزله دخالت در امور داخلي دمشق و نقض حاكميت اين كشور است.

سلمان با اشاره به طرح جديد اتحاديه عرب در باره سوريه افزود: موارد مطرح شده در مصوبه عصر يكشنبه (2بهمن) اتحاديه عرب خطوط قرمزي است كه رهبران دمشق نمي توانند آن را بپذيرند.

وي گفت: جاي شگفتي است كه اتحاديه عرب پس از موافقت سوريه با ورود ناظران آن اتحاديه و همكاري دولت دمشق با آنها و ارائه انواع كمك هاي مادي و لجستيك و غيره و همچنين ارائه گزارش به آن اتحاديه، چنين مواضع خصمانه اي عليه دمشق اتخاذ مي كند.

سلمان خاطرنشان كرد: شگفت آور اين كه گزارش مزبور قبل از بررسي در نشست وزراي امور خارجه اتحاديه عرب، به برخي از شبكه هاي ماهواره اي نيز درز يافته بود.

اين تحليلگر سياسي افزود: دولت قطر با هزينه كردن ثروت ملي مردم اين كشور، اقدام به تطميع برخي از ناظران كرده بود. همچنين ناظران عربستاني نيز قبل از بررسي گزارش الدابي رئيس هيات ناظران از ادامه فعاليت در اين هيأت انصراف دادند.
 
وي گفت: تصميمات كميته وزيران خارجه اتحاديه عرب از قبل هماهنگ شده بود به طوري كه آنها اعلام كرده بودند در صورتي كه گزارش ناظران متناسب با خواست آنها اعلام شود با آن موافقت مي كنند در غير اين صورت آن را وتو خواهند كرد.

حيان سلمان افزود: آيا امير قطر يا هر شخص ديگري حق دارد به سوريه دستور دهد چه اقدامي انجام دهد؟

نويسنده و تحليلگر سياسي سوري گفت: سوريه در راه ثبات گام برمي دارد و در اين زمينه استراتژي خاص خودش را دارد.

وي با اشاره به اين كه در پشت پرده نشست هاي اتحاديه عرب، اختلافاتي وجود دارد، اظهار داشت: انتظار مي رود تصميمات كشورهاي محور تعادل مانند عراق، سودان، مصر و الجزاير با وجود وضعيت دشوارشان، تحت تأثير كشور كوچكي مانند قطر با جمعيت 300 هزار نفر قرار نگيرد.

وزراي امورخارجه عرب عصر يكشنبه (2بهمن) طرح جديدي را براي سوريه در خصوص تشكيل دولت وفاق ملي طي 2 ماه مطرح كردند؛ اين وزرا همچنين با درخوست از رييس جمهوري سوريه براي اعطاي اختيارات كامل به معاونش در اين دولت، تأكيد كردند كه از شوراي امنيت مي خواهند از اين طرح حمايت كند.

وزراي امور خارجه اتحاديه عرب از بشار اسد رئيس جمهور سوريه درخواست كرده بودند تا براي همكاري با اين كابينه اختيارات خود را به طور كامل به معاونش تنفيذ كند.

FF-23-16:37

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها