اختلاف نظر شدید کردهای سوریه

اختلاف نظر شدید کردهای سوریه
سه شنبه 11 بهمن 1390 - 06:58

اختلافات نمايندگان كردهاي سوريه درباره لزوم متوسل شدن به دخالت نظامي خارجي براي سرنگوني نظام بشار اسد به شيوه سرنگوني رژيم معمر قذافي ديكتاتور ليبي روز به روز ابعاد جديدي به خود مي‌گيرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم به نقل از خبرگزاري فرانسه، حدود 210 نفر از كردهاي سوريه از 25 كشور جهان، روزهاي شنبه و يكشنبه در نشستي در اربيل درشمال عراق شركت كردند تا به زعم خود به هماهنگی بیشتر میان کردها برسند اما آنگونه که از اهداف این نشست بر می‌آید، شرکت‌کنندگان بیشتر در تلاش بودند تا تکلیف خود در مورد همراهی، مخالفت و یا موافقت با حمله نظامی خارجی به سوریه مشخص کنند.

نمايندگان كردها درپايان نشست خود در اربيل، با صدور بيانيه‌اي، خشونت نيروهاي امنيتي سوريه عليه تظاهركنندگان را محكوم و بر اهميت مسامحه و همزيستي ميان كردها و ديگر قوميت‌هاي سوريه تاكيد كردند.

شركت كنندگان دراين نشست همچنين بر اهميت همكاري ميان كردها در داخل سوريه و خارج از آن تاكيد كردند.

"جواد الملا" دبير تشكل ملي كردها در سوريه كه بر آن است تا از آب گل‌آلود ماهی گرفته و با اقلیت هفت درصدی کردها در سوریه خواهان تشكيل دولت كرد است؛ بر حمايت كامل خود از عمليات نظامي خارجي عليه سوريه تاكيد كرد.

وي دخالت بين المللي را تنها راه براي حل بحران سوريه دانست و با اشاره به حمله آمريكا و هم پيمانانش به عراق در سال 2003 گفت درصورتي كه دخالت هاي نظامي بين المللي درعراق نبود، رژيم صدام كه بيش از سه دهه درعراق ظلم و ستم كرده بود، سرنگون نمي شد! به نظر می‌رسد وی تشکیل اقلیم کردستان عراق به صورت حکومتی خودمختار را تنها در سایه حمله خارجی دیده است و بر آن است تا این الگو را در سوریه هم اجرایی کند!!

وي درباره عقب نشيني ناظران اتحاديه عرب از سوريه گفت خروج ناظران از سوريه، اقدام بسيار درستي است زيرا حضور آنان در اين كشور، به تداوم و بقاي نظام بشار اسد كمك مي كند، البته این رهبر کردها اعلام نکرد که در صورت سرنگونی نظام حاکم بر سوریه و روی کار آمدن سلفی‌های تندرو وابسته به عربستان آنها چه دستاوردی خواهند داشت و اگر اخوان‌المسلمین مورد حمایت ترکیه که به شدت با کردها اختلاف دارد قدرت را به دست بگیرند، آیا باز هم جایی برای کردها در قدرت خواهد بود چه برسد به اینکه آنها آرزوی تشکیل حکومت خودمختار در مساحتی کمتر از 5درصد خاک سوریه را در سر بپرورانند!!

"سعد الدين الملا" عضو كميته سياسي حزب اليكيتي (دمكراتيك) نیز در این نشست گفت: با وجود ايران و تركيه، دخالت بين المللي در سوريه وجود دارد؛ بنابراين شوراي امنيت بايد براساس بند هفتم، عليه سوريه قطعنامه صادر كند و به روسيه و چين نيز اجازه وتوي قطعنامه را ندهد. الملا البته نگفت شورای امنیت چگونه می‌تواند به دو عضو دائم خود اجازه وتوی قطعنامه را ندهد!

به موجب بند هفتم شوراي امنيت سازمان ملل، صدور قطعنامه هاي بين المللي براي تحقق صلح از جمله توسل به قدرت نظامي مجاز است.

"حميد درويش" دبير حزب ترقيخواه كرد در سوريه نيز ابراز اميدواري كرد درصورت حل نشدن بحران سوريه، شوراي امنيت براي حل آن وارد عمل شود.

وي اظهار داشت اگر مشكل سوريه از طريق اتحاديه عرب حل و فصل نشود، كار به شوراي امنيت كشيده مي شود كه قطعاً اين شورا نيز نمي تواند دربرابر وضعيت سوريه، سكوت اختيار كند، البته وی از موضع سرسخت روسیه و چین در حمایت از سوریه سخنی به میان نیاورد.

اما حزب دموكرات كرد موضعي محافظه كارتر اتخاذ كرد و "عبد الحكيم بشار" دبير اين حزب گفت: هنوز زود است كه از دخالت بين المللي در سوريه صحبت كرد. وي افزود: راه حل ملي درصورت همراه بودن با فشارهاي سياسي، اقتصادي و ديپلماتيك و مطبوعاتي بهتر است.

وي بر لزوم جستجوي راهكار ملي در وهله اول و سپس جستجوي راهكارهاي عربي و ديپلماتيك درمراحل بعد تاكيد كرد."عبد الحكيم بشار" گفت موضع اتحاديه عرب در قبال سوريه برخلاف موضع آن درقبال تونس، مصر و ليبي كه از همان ابتدا قاطع بود، مشخص نيست.

نشست دو روزه احزاب سياسي كرد سوريه با حمايت مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق و با پوشش اعلامی وحدت كردهاي داخل و خارج از سوريه برگزار شد.

گفتني است 9 درصد از جمعيت سوريه

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها