ماهواره ایرانی نويد در مدار قرار گرفت

ماهواره  ایرانی نويد در مدار قرار گرفت
جمعه 14 بهمن 1390 - 07:47

در خجسته ايام دهه مبارك فجر و در طليعه روز فناوري فضايي فرزندان رشيد ملت ايران در سازمان صنايع هوافضا موفق شدند ماهواره نويد علم و صنعت را به صورت بومي در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است با شعار جاويدان الله اكبر و رمز مقدس يا مهدي ادركني با ماهواره بر جديد سفير نويد به فضا پرتاب كنند و در مدار زمين قرار دهند.

به گزارش جمعه پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح  گفت: سازمان صنايع هوا فضا بعد از پرتاب موفق ماهواره هاي اميد و رصد به فضا در سومين تجربه موفق پياپي خود با قرار دادن ماهوراه نويد علم صنعت در مدار زمين فناوري پرتاب انواع ماهواره را  به فضا در كشور نهادينه كرد.
سردار سرتيپ احمد وحيدي در تشريح اين دستاورد دفاعي گفت: پرتاب ماهواره نويد علم صنعت، نويد بخش مشاركت فعال دانشگاه ها در توسعه امور فضايي و مقدمه نهادينه شدن اين مهم در مراكز علمي و دانشگاهي كشور در چارچوب بهره برداري صلح آميز از فضاست.
وي همكاري سازندگان ماهواره نويد علم صنعت را با مجموعه سازمان هوا فضا به عنوان پرتاب كننده ماهواره  نقطه عطفي در همكاري ميان اين صنعت و دانشگاه ها بيان كرد و افزود: در آينده اين روند با شتاب و جديت بيشتري تدام خواهد يافت.
وزير دفاع  و پشتيباني نيروهاي مسلح  در تشريح نحوه عملكرد ماهواره بر جديد سفير نويد گفت : اين ماهواره در مدت ماموريت پس از پرتاب مراحل سه گانه اي را طي مي كند؛ در مرحله اول پس از اتمام كار موتور مرحله اول ، جدايش مرحله اول انجام مي شود.
وي افزود: در مرحله دوم بعد از جدايش مرحله اول و قبل از جدايش ماهواره پوشش بيروني آن (‌فيرينگ) از ماهواره بر جدا مي شود و زمينه را براي قرار گرفتن ماهواره در مدار مهيا مي كند.
سردار سرتيپ وحيدي ادامه داد: در مرحله سوم با رسيدن سرعت لحظه اي ماهواره بر به حد مورد نياز در آخرين مرحله جدايش ماهواره صورت گرفته است و ماهواره در مدار مورد نظر قرار مي گيرد .
وزير دفاع  و پشتيباني نيروهاي مسلح افزود: بهينه كردن سيستم و زير سيستم هاي طراحي و ساخت ماهواره بر سفير ايجاد زير ساخت هاي مناسب و كسب توانمندي براي طراحي و ساخت ماهواره برها ورود به بازار جهاني خدمات فضايي به واسطه پرتاب ماهواره ها استفاده حداكثري از توانمندي هاي داخلي در توسعه علوم و فناوري هاي فضايي  از دستاوردهاي طرح ماهواره سفير نويد است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در ادامه گفت : براي رهگيري ماهواره بر در حين عملكرد متوالي موتور مرحله اول و دوم و نيز در زمان استقرار ماهواره در مدار زمين از چند ايستگاه زميني كه در نقاط مختلف كشور قرار گرفته است استفاده مي شود.
وي افزود: طراحي و ساخت ايستگاه هاي مورد استفاده در داخل كشور به دست متخصصان ايراني صورت پذيرفته و اين ايستگاه ها شامل ايستگاه رهگيري، ايستگاه تله متري و فرمان و ايستگاه مركزي است.
سردار سرتيپ وحيدي گفت: ايستگاه رهگيري وظيفه رهگيري ماهواره بر سفير در كل مسير پرتاب و رهگيري ماهواره و دريافت اطلاعات مداري در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده دارد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح افزود: ايستگاه تله متري و فرمان با استفاده از اطلاعات دريافتي از ايستگاه هاي رهگيري ماهواره را رهگيري مي كند و وظيفه دريافت اطلاعات تله متري از ماهواره و ارسال فرامين به ماهواره را به انجام مي رساند و ايستگاه مركزي با استفاده از اطلاعات دريافتي وظيفه هدايت و كنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنين كنترل تله متري و فرمان  ماهواره را بر عهده دارد.
وزير دفاع با تبريك اين موفقيت مهم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي ،‌رياست جمهوري اسلامي ايران كه همواره مشوق و پشتيبان ما در اين عرصه بودند ، ملت شريف ايران ، متخصصان  و دانشمندان صنابع هوا فضا ، استادان و دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ، تصريح كرد: در آينده نه چندان دور دستاوردهاي درخشان تري در حوضه ماهواره و ماهواره برها به مرحله ظهور مي رسد.
سردار سرتيپ وحيدي با اشاره به اينكه يكي از راههاي توسعه پيشرفت كشور دستيابي به فناوري فضايي و تسلط و اشراف علمي و فني در اين حوزه راهبردي است گفت: ان شاء الله با گام هاي بلندي كه تاكنون در اين حوزه برداشت شده است و برنامه هايي كه در آينده داريم بتوانيم به قطب هوا فضايي در منطقه تبديل و اهداف سند چشم انداز كشور را در اين حوزه با موفقيت تحقق بخشيم.  

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها