آيا سودان به جنگ با جنوب متوسل مي شود؟

 آيا سودان به جنگ با جنوب متوسل مي شود؟
سه شنبه 18 بهمن 1390 - 05:47

هنوز علي احمد كرتي وزير امور خارجه سودان از امكان متوسل شدن دولت به استفاده از طرح دوم خود در برخورد با سودان جنوبي خبر نداده بود كه سوالات درباره اين طرح و ماهيت آن و اينكه اين طرح مسالمت آميز است يا طرح جنگ، آغاز شد.

 به ذهن بسياري از ناظران خطور نمي كرد كه سودان خود را مجبور به ورود به رويارويي جديد با دولتي ببيند كه تا چندي پيش از مناطق آن بود يا اينكه دو طرف در جوبا و خارطوم براي حل و فصل اختلافات به جنگ متوسل شوند.  
اما با ظاهر شدن برخي از جوانب اين طرح و آمادگي خارطوم براي مقابله به مثل با حمايت شورشيان جنوبي همانند اقدامي كه دولت سالواكر انجام مي دهد، باعث شد بسياري از ناظران اينگونه تحليل كنند كه اگر دو طرف تهديد و هشدارهاي خود را عملي كنند، ممكن است بين آنها جنگ رخ دهد. 
اما اين تهديدات متقابل از نظر خارطوم به ادامه اقدام دولت سودان جنوبي به طرح خود براي سرنگوني نظام حاكم در سودان مرتبط است.  
 سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه سودان گفت: هدف از طرح نخست برقراري روابط حسن همجواري و همكاري و تبادل بين دو طرف بود زيرا مبتني بر اين بود كه آنها يك كشور بودند.  
العبيد احمد مروح افزود: رفتار دولت سودان جنوبي باعث شد اميد به اينكه روابط طبيعي شود ، كاهش يابد.
وي اظهار داشت: روابط دو كشور به دنبال حمايت كشور سودان جنوبي از شورشيان نيل آبي و دارفور و كردفان جنوبي و طرح براندازي نظام حاكم در خارطوم ، اندكي تيره است. 
مروح تهديد كرد: اگر دولت جنوب به شيوه خود در حمايت از شورشيان سوداني و تلاش براي در تنگنا قرار دادن كشور ادامه دهد ما نيز براي دفاع از همان شيوه و ابزارهاي موجود در طرح دوم استفاده خواهيم كرد.
وي تاكيد كرد: سودان قبل از اينكه از اين طرح استفاده كند اقدامات خصمانه دولت جنوب را به كشورهاي همسايه و جامعه بين المللي نشان خواهد داد و تفسير طرح دوم اين است كه سودان به حمايت از شورشيان جنوبي روي آورد و جوبا را از نظر اقتصادي در تنگنا قرار دهد همانطور كه جوبا با خارطوم رفتار مي كند.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها