آیا عربستان، علی عبدالله صالح را در یمن به قدرت بازمی گرداند؟!

آیا عربستان، علی عبدالله صالح را در یمن به قدرت بازمی گرداند؟!
دوشنبه 19 تير 1396 - 15:00

یک مجله تحقیقات اطلاعاتی فرانسه اعلام کرد به دنبال انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی، این کشور بیش از پیش به ضرورت تغییر موضعش درباره علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن و بازگرداندن وی و خانواده اش به قدرت پی برده است.

العالم - یمن

مجله اینتلجنس آنلاین در شماره جدید خود نوشت: محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی برای برکناری عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و قانع کردن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به این موضوع تلاش می کند. هادی مهره نزدیک به عربستان است.

این مجله فرانسوی افزود: احمد العسیری سخنگوی ائتلاف عربی متجاوز به یمن و دست راست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که شخص دوم دستگاه اطلاعاتی عربستان به شمار می آید 27 ژوئن گذشته برای دیدار با احمد علی عبدالله صالح پسر رئیس جمهور سابق یمن و رئیس سابق گارد ریاست جمهوری یمن به ابوظبی سفر کرد و احمد علی عبدالله صالح مقیم امارات از سوی یمن مسئول مذاکره برای تشکیل کابینه جدید شد.

اطلاعات منتشر شده توسط اینتلجنس آنلاین نشان دهنده آن است احمد علی صالح تأیید عربستان با هدف انتقال به صنعا برایر انجام مذاکرات را دریافت کرده است. اما این مجله هیچ اشاره دقیقی به زمان بازگشت پسر علی عبدالله صالح به صنعا نکرده است. این اطلاعات نشان می دهد علی عبدالله صالح نماینده ای را به ریاض فرستاده است و پس از استقبال از وی در ریاض، به ظهران در جنوب عربستان فرستاده شده است تا در آنجا به انجا مذاکرات بپردازد.

این مجله اطلاعاتی فرانسوی خاطرنشان می کند: طحنون بن زاید آل نهیان دبیر امنیت ملی امارات توانسته است محمد بن سلمان را به برکناری عبدربه منصور هادی، متحد عربستان از قدرت در یمن اقناع کند که ممکن است این امر به بازگشت خالد بحاح معاون سابق نخست وزیر یمن به قدرت بینجامد. بحاح در آوریل 2016 توسط هادی از قدرت برکنار شده بود. خالد بحاح 27 ژوئن گذشته پس از دیدار با محمد بن سلمان وارد شهر مکلا پایتخت استان حضرموت شده و با شماری از سران جنوب یمن و شخصیت های سیاسی از جمله حیدر ابوبکر العطاس مشاور عبدربه منصور هادی، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شخصیت های جنوب یمن، دیدار کرده بود. بحاح همچنین در ابوظبی با عیدروس الزبیدی استاندار سابق یمن و رئیس شورای انتقالی جنوب یمن که خودش را رهبر «حراک جنوبی» جنبش مردم جنوب یمن، می داند دیدار کرده بود. الزبیدی با حمایت امارات، شورای انتقالی جنوبی ها را تشکیل داده بود که به عنوان جایگزینی برای ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی به شمار می آید. بحاح همچنین در ابوظبی با هانی بن بریک مشاور امنیت ملی و وزیر مشاور سابق یمن و شلال شایع رئیس سازمان امنیت عدن دیدار کرده بود.

منبع: القدس العربی

216

پربیننده ترین خبرها