فشار بر آمریکا با ائتلاف ایران، روسیه، چین و اروپا ‌

فشار بر آمریکا با ائتلاف ایران، روسیه، چین و اروپا ‌
چهارشنبه 11 مرداد 1396 - 07:43

ترامپ و جمهوری‌خواهان به همان اندازه که به‌دنبال اعمال تحریم­‌هایی در قبال برجام بودند، دموکرات‌ها نیز برای جبران این قضیه به‌سمت تحریم­‌های روسیه رفتند.

العالم ـ ایران

«رضا حجت شمامی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در خصوص تأثیر اختلافات داخلی آمریکا بر تصویب تحریم­های جدید علیه ایران و روسیه، با اشاره به اینکه ائتلاف ایران، روسیه، چین و اتحادیه اروپا می­‌تواند آمریکا را تحت فشار قرار دهد، بیان داشت: شکل‌گیری این تحریم­ها می­‌تواند برآمده از اختلافات داخلی آمریکا باشد.

وی با توجه به فشارهای موجود بر دولت ترامپ به‌دلیل احتمال ارتباط آن با مسکو گفت: دولت دونالد ترامپ چندان علاقه‌مند نبوده است که روسیه را به تحریم­های جدید وارد کند. دولت ترامپ در حال حاضر به‌خاطر نفوذ احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا و فشارهایی که بر اعضای کابینه ترامپ و خانواده وی به‌خاطر ارتباط با روسیه مطرح است، چندان علاقه‌مند به تحریم روسیه نبود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اختلافات داخلی آمریکا اشاره داشت: ترامپ و جمهوری‌خواهان به همان اندازه که به‌دنبال اعمال تحریم­هایی در قبال برجام بودند، دموکرات‌ها نیز برای جبران این قضیه به‌سمت تحریم­های روسیه رفتند. جمهوری‌خواهان برجامی تحریم‌ها را نگاه کردند، دموکرات­ها هم با توجه به روسیه تحریم‌ها را دنبال کردند.

وی با اشاره به‌دلیل تحریم هم‌زمان روسیه و ایران مطرح کرد: جمهوری­‌خواهان و دموکرات­ها ایران و روسیه را در یک قالب آوردند تا ترامپ مجبور به امضای قانون جدید شود. جمهوری‌خواهان به این نتیجه رسیدند که از طریق این موضوع با لابی‌هایی که از طرف اسرائیل و عربستان شکل گرفته، ایران و برجام را تحت فشار قرار دهند. اگر ترامپ این مصوبه را امضا نکند، برای دموکرات­ها مفید خواهد بود؛ چراکه می­‌توانند ارتباط دولت ترامپ با روسیه را مطرح کنند.

حجت شمامی با توجه به اختلافات جمهوری­‌خواهان و دموکرات­ها تأکید کرد: این دو حزب برای اینکه عملکرد یکدیگر را خنثی کنند، مجبور شدند تحریم­ها علیه ایران و روسیه را تصویب کنند. در مجموع این موضوع به‌گونه‌ای به اختلافات داخلی بین خود آنها نیز برمی­‌گردد.

وی با تأکید بر سازوکار مقابله با تحریم­های جدید آمریکا اشاره داشت: بهتر است مجمعی یا حداقل نشستی بین ایران، روسیه، چین و اتحادیه اروپا شکل بگیرد تا بتوانند آمریکا را تحت فشار قرار بدهند. روسیه و چین متحد یکدیگر هستند و از برجام حمایت می­‌کنند، پس می‌توانند گروهی را تشکیل بدهند تا علیه آمریکا اقدام کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به لزوم برخورد متناسب با تحریم­های جدید آمریکا تأکید داشت: بحث آخر این است که نباید نرم و مسالمت‌آمیز رفتار کنیم. دستگاه دیپلماسی به این نتیجه رسید که آمریکا قابل‌اعتماد نیست. ما باید خود را به آماده‌سازی و آگاه‌سازی برسانیم، آخر این است که نباید مسالمت‌آمیز و نرم برخورد کنیم. دستگاه دیپلماسی به این نتیجه رسید که آمریکا قابل اعتماد نیست.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها