هشدار گوترش در مورد خطر پاكسازی قومی عليه مسلمانان ميانمار

هشدار گوترش در مورد خطر پاكسازی قومی عليه مسلمانان ميانمار
چهارشنبه 15 شهريور 1396 - 06:32

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه با درخواست از مقامات میانمار برای پایان دادن به خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین این کشور ، درمورد خطر پاکسازی قومی و بی ثباتی منطقه ای ناشی از این خشونت ها هشدار داد.

العالم - آسیا

وی گفت نامه ای برای شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشته که در آن ابراز نگرانی شده خشونت ها علیه مسلمانان در میانمار می تواند تبدیل به فاجعه ای انسانی شود و پیامدهایی برای صلح و امنیت در منطقه و کشیدن شدن خشونت ها به فراتر از مرزهای میانمار درپی داشته باشد. 
به گزارش خبرگزاری رویترز ، گوترش تاکید کرد ضروری است به مسلمانان میانمار در استان راخین تابعیت یا وضع قانونی داده شود تا بتوانند زندگی عادی داشته باشند.
حدود 12500 نفر از مسلمانان روهینگیا از زمان آغاز خشونت ها علیه آنها یعنی از 25 اوت تاکنون ، از استان راخین در شمال غرب میانمار به بنگلادش فرار کرده اند. این خشونت ها تاکنون 400 کشته داشته است.
گوترش در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا این خشونت ها می تواند پاکسازی قومی تلقی شود تصریح کرد : ما با چنین خطری روبرو هستیم اما امیدوارم وارد چنین مرحله ای نشویم.
گوترش افزود : من از همه ، همه مقامات در میانمار ، مقامات نظامی و غیر نظامی می خواهم واقعا به این خشونت ها پایان دهند. من معتقدم این خشونت ها می تواند باعث بی ثباتی در منطقه شود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته نشستی را در پشت درها بسته به منظور بررسی اوضاع در میانمار برگزار کرد. این نشست به درخواست انگلیس برگزار شد.
متیو رایکرافت سفیر انگلیس در سازمان ملل روز دوشنبه گفت :‌ اگر وخامت اوضاع در میانمار ادامه پیدا کند ، یکی از اقداماتی که ما می توانیم انجام دهیم این است که نشست های بیشتری برگزار و اوضاع در آنجا را شفاف سازی کنیم.

پربیننده ترین خبرها