برگزاري كنفرانس وزاي كشور عرب در تونس

برگزاري كنفرانس وزاي كشور عرب در تونس
پنج‌شنبه 25 اسفند 1390 - 18:48

كنفرانس سالانه وزراي كشور عرب با مشاركت 17 كشور و در غياب وزراي كشور عربستان و مصر و نمايندگان سوريه روز پنجشنبه در تونس برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم ، شركت كنندگان در اين كنفرانس راههاي مقابله با جرم و تروريسم را مورد بررسي قرار دادند.
اين در حالي است كه محور بحث هاي قبلي اين كنفرانس مقابله با اسلامگرايان و تعقيب مخالفان سياسي بود.
بيست و نهمين كنفرانس وزراي كشور عرب امسال در حالي برگزار شد كه وزير كشور عربستان - به خاطر وضعيت جسمي و وزير كشور مصر در آن حضور نداشتند. سوريه نيز كه شركت در فعاليت هاي اتحاديه عرب را تحريم كرده است هيئتي به اين كنفرانس نفرستاد.
شركت كنندگان در كنفرانس مزبور كه به دليل وقوع انقلاب در تونس با يكسال تاخير برگزار شد ، راه هاي مقابله با همه گونه هاي جرم و تروريسم را با توجه به تحولات سياسي دنياي عرب مورد بررسي قرار دادند.
برخي از رژيم هايي كه سرنگون شده اند ، پيشتر از اين نشست ها براي تعقيب و محاصره كساني كه آن ها را تهديدي براي امنيت خود مي دانستند - و در راس آن ها  اسلامگرا - سوء استفاده مي كردند.
شركت كنندگان در كنفرانس در سال هاي گذشته درباره اسلامگراها به مبادله اطلاعات مي پرداختند.
عدنان الاسدي، معاون وزير كشور عراق، امروز در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت، در بغداد توافقات و يادداشت تفاهم هايي با بسياري از كشورهاي عربي و اروپايي و ديگر كشورهاي دنيا در زمينه مبادله اطلاعات داريم، زيرا عراق دوره زماني بسيار سختي داشته است كه با برخي كشورهاي ديگر متفاوت است.
با وجود سرنگوني رژيم هاي استبداي در كشورهاي عربي برخي محافل سياسي بر اين باورند كه بقاياي رژيم هاي سابق همچنان سرنوشت انقلاب هاي عربي را تهديد مي كنند.
در اين ميان بويژه بايد به تونس اشاره كرد كه پليس سياسي در دوره حكومت بن علي سمبل ارعاب مردم به شمار مي رفت.
علي العريض، وزير كشور تونس، گفت، رژيم هاي دمكراتيكي وجود دارد كه حقوق شهروندانش را محترم مي شمارد و رژيم هايي نيز هستند كه دستگاه امنيتي خود را براي تجاوز به امنيت  مردمشان بكار مي گيرد.
وي افزود : در تونس از اين مرحله عبور كرده ايم و در حال ساخت جامعه و نظامي دمكرات هستيم .آن ها اما كه سال ها از استبداد وزارت كشور تونس رنج برده اند معتقد به لزوم محاكمه عوامل سال ها سركوب در تونس هستند.
فرج الحرشاني ، از قربانيان شكنجه در دوره رژيم سابق، در اين باره گفت: در زمان انتقال به دمكراسي بايد موضوع محاكمه عادلانه و شفاف عوامل رژيم سابق مورد بررسي قرار گيرد.
تحليلگران بر اين باورند كه نشست وزراي كشور عرب امسال با وجود سقوط دو رژيم مخالف اسلام و اسلامگرايان در تونس و مصر متفاوت است و انتظار مي رود كه ماموريت جديد وزارت كشورهاي عربي حمايت از انقلاب هاي عربي مقرر شود.
MKH15-15:15

پربیننده ترین خبرها