سازمان ملل خواستار پایان عملیات نظامی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا شد

سازمان ملل خواستار پایان عملیات نظامی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا شد
جمعه 7 مهر 1396 - 01:49

دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت میانمار خواست تا به عملیات‌های نظامی در این کشور پایان داده و راه را برای ارسال کمک‌های بشر‌دوستانه باز کند.

العالم-آمریکا

گوترش در جلسه شورای امنیت درباره میانمار گفت قانون حقوق بشر بین المللی و مواضع آن بسیار شفاف است. هرگونه اقدام خشونت بار و استفاده از زور باید متوقف شود و مقامات میانمار باید به تعهدات میانمار به حقوق بشر و قوانین بین المللی پایبند باشند. بالاتر از همه آنها باید به حقوق افراد آسیب دیده بدون توجه به قومیت و مذهب احترام بگذارند.

گوترش افزود استفاده از اقدامات خشونت بار و مرگبار حتی اگر برای برقراری نظم و آرامش باشد باید متوقف و توجه زیادی برای کاهش تلفات و مجروحان شود.باید توجه زیادی به افراد غیرنظامی صورت گیرد. مقامات میانمار اعلام کردند عملیات ارتش در پنجم ماه سپتامبر به دنبال آوارگی گسترده در شمال ایالت راخین پایان یافته است. اکثریت این مهاجران روهینگیایی ها هستند. با این وجود آوارگی افراد همچنان ادامه دارد. ما گزارش هایی درباره آتش زدن روستاهای مسلمان نشین و همچنین غارت و مرگ افراد و ارعاب افراد دریافت کرده ایم.

دبیرکل سازمان ملل گفت مقامات میانمار این موضوع را خودشان تایید کرده اند که یکصد و هفتاد و شش روستا در شمال ایالت راخین به طور کامل تخلیه شده اند.در نتیجه این اقدام سه چهارم از جمعیت روهینگیا ها آواره شده اند. بیشتر این روستاها و از جمله اردوگاه آوارگان آتش زده شده اند.تنها پنج منطقه مسلمان نشین باقیمانده است که آنها در انزوای کامل قرار دارند.بیشتر روستاهای تخلیه شده مسلمان نشین هستند.

وی افزود به نظر می رسد شاهد شیوع گسترده خشونت هستیم.این موضوع سبب آوارگی اقلیت های قومی از خانه هایشان شده است.این خشونت ها سبب دو دستگی در استان راخین شده است.پنجاه هزار مسلمان دیگر در معرض آوارگی قرار دارند.برخی این آمار را بیشتر از این اعلام کرده اند.خشونت ها در ایالت راخین چه از طرف ارتش و چه از طرف عوامل افراط گرا باید پایان پذیرد.مقامات میانمار باید به تعهدات اساسی خود برای تضمین امنیت و ایمنی همه قشرهای این کشور و اجرای قانون بدون تبعیض عمل کنند.

گوترش افزود بحران موجود در میانمار نیاز فوری به راه حلی سیاسی برای رسیدگی به ریشه های این خشونت ها را نشان می دهد. علت اصلی این بحران تبعیض است.

پربیننده ترین خبرها