روحانی در دانشگاه تهران:

منافع برجام بازپس گرفتنی نیست/ نباید حرمت ها شکسته شود/ اخلاق و مروت امام حسین علیه السلام را بشناسیم

منافع برجام بازپس گرفتنی نیست/ نباید حرمت ها شکسته شود/ اخلاق و مروت امام حسین علیه السلام را بشناسیم
شنبه 15 مهر 1396 - 10:56

رییس جمهوری در دانشگاه تهران با تاکید بر شناخت بیشتر مکتب امام حسین (ع) و این که نباید حرمت افراد خدوم جامعه از سوی برخی قلم ها و زبان ها شکسته شود، در باره برجام گفت:ما در برجام به منافعی رسیدیم غیرقابل بازگشت که هیچکس نمی‌تواند آنها را باز گرداند نه آقای ترامپ نه 10 تا ترامپ دیگر.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: خوشحالم که در آغاز سال تحصیلی جدید موفق شدم در محضر شما اساتید و دانشجوان عزیز آغاز سال تحصیلی را تبرک و تهنیت عرض کنم.

وی افزود: برای ما آغاز مهرماه و شروع تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است و هر توانایی‌ که در کشور داریم، از علم است؛ همه توانمندی‌های ما از علم و دانش و دانایی است.

عاشورا بزرگ ترین منبع فرهنگی و انگیزشی

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امسال مهرماه مصادف با سوگواری سالار شهیدان و یارانش است که بزرگ‌ترین منبع فرهنگی و انگیزشی برای جامعه ما در مسیر معنویت و استقامت و در مسیر اصلاح جامعه است.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه حادثه عاشورا یک تابلوی کامل از ظرافت‌هاست، اما ما فقط به گوشه‌ای از این تابلو نظر می‌کنیم، اظهار داشت: ادب، اخلاق، صلح‌، دوستی، اصلاح جامعه و هدایت مردم و دلسوزی حتی برای دشمنان بخش دیگری از این تابلوست که کمتر به آن توجه می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: قبل از اینکه امام حسین(ع) قیامش را آغاز کند، اول با حاکم مدینه حرف زد، اگر اسمش را بگذاریم مذاکره، برخی بدشان می‌آید؛ ایشان به حاکم مدینه گفت که چرا مذاکره نمی‌کند، حاکم مدینه نپذیرفت، همان‌جا می‌توانست جنگ آغاز شود، مهلت خواست که در این زمینه فکر کند و در نهایت پاسخ دهد و در این فرصت از مدینه خارج شد؛ اگر توضیح دهیم که امام حسین(ع) مخفیانه از مدینه خارج شد؛ باز هم ممکن است برخی بدشان بیاید، آن حضرت ما‌‌ه‌ها در مکه ماند و نامه‌ای متعدد از مردم دریافت کرد و سپس در مقطعی عجله کرد که از مکه خارج شود، گفت که حرمت حرم شکسته نشود.  

حرمت افراد شکسته نشود

وی افزود: چقدر آسان در جامعه ما حرمت و جایگاه و شخصیت افراد و محبوب مردم راحت توسط برخی قلم‌ها و زبان‌ها شکسته می‌شود، دانشگاه برای این است که با مکتب امام حسین(ع) آشنا شویم و خوب بیاموزیم و این مکتب را به جامعه منتقل کنیم

روحانی اضافه کرد: مردانگی و فتوت امام حسین(ع) حتی به تشنگی دشمنانش که به اسب‌های دشمن هم آب داد را باید مورد توجه قرار دهیم، ما چنین روحیه‌ای می‌خواهیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عاشورا بزرگ‌ترین معلم ماست و بزرگ‌ترین عامل برای وحدت و امنیت‌ملی ما محسوب می‌شود، گفت:خیلی وارد جزئیات نشویم که چه کسی چه طوری عزاداری می‌کند، اساس مسئله مهم است که پیوند یک ملت با یک فرهنگ است.

وی دانشگاه را پیوند جامعه با فرهنگ متعالی بشریت دانست و گفت: ما می‌خواهیم پیوند برقرار کنیم، دانشگاه همیشه گذار بوده است؛ گذار از یک جامعه استثمار شده به سمت استقلال جامعه، گذار از شرایط انحصار قدرت تا رسیدن به شایستگی‌‌ها و برجستگی‌های علمی و اخلاقی افراد جامعه، حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر انحصار تحصیلات فقط برای قشری خاص را شکستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ وقت در انتخاب وزیر و یا رئیس دانشگاه جایگاه اجتماعی‌اش را بررسی نمی‌کنیم، بلکه شایستگی‌اش را ملاک قرار می‌دهیم، دانشگاه امروز متولی تربیت مدیران جامعه است.

روحانی با اشاره به اینکه اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد و برای تشویق جامعه تکرار کند، آنها نباید تشویق شوند؟ یک جناح همیشه تشویق شود، یک جناح همیشه تنبیه! گفت: در پایان انتخابات همه باید براى مشارکت تشویق شوند، اما یک جناحى تشویق می‌شود و یک جناح تنبیه.

وی افزود: آزادی، آزادگی و ایستادگی بخشی از راه ماست. ادب و صلح‌ و دوستی، اصلاح جامعه و دلسوزی حتی برای دشمنان هم بخش دیگری از راه ماست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برخی از اینکه کشور دچار مشکل شود، خوشحال می‌شوند، برخی‌ها نان‌شان را در دعوا می‌بینند.

نه ترامپ و نه 10 تا ترامپ دیگر نمی توانند منفعت برجام را بازپس بگیرند

روحانی ادامه داد: ما در مذاکرات هسته‌ای و در توافق برجام به موارد و منافعی رسیدیم غیرقابل بازگشت که هیچکس نمی‌تواند آنها را باز گرداند نه آقای ترامپ نه 10 تا ترامپ دیگر، این‌ها غیرقابل بازگشت است، در مذاکرات هسته‌ای ما قدرت سیاسی‌مان را برای جهانیان روشن کردیم.

وی افزود: دیپلمات‌های ما آنقدر قوی هستند که با 6 قدرت بزرگ جهانی می‌توانند حرف بزنند و به توافق برسند. توافقی که طرف مقابل الان می‌گوید من فریب خورده‌ام ترامپ می‌گوید ایرانی‌ها ما را فریب داده‌اند این حرف هم نادرست است آیا قدرت سیاسی ما از بین می‌رود هر چه قرار است سر برجام بیاید، بیاید، ما در صحنه سیاسی با قدرت ظاهر شدیم و نشان دادیم که فقط در جنگ قوی نیستیم بلکه در صلح هم قوی‌ هستیم تنها در اقتصاد قوی نیستیم در سیاست هم قوی هستیم این قابل بازگشت نیست، ما اتحاد جهانی را علیه ایران بر هم زده‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد، همه علیه ایران متحد شده بودند از اولین ناطق تا آخرین ناطق سازمان ملل حتی کشورهای به ظاهر دوست از ما دفاع نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه منفعت برجام غیرقابل بازگشت است، گفت:‌ امسال در سازمان ملل آنچه ایران گفت بیش از 190 کشور همان را می‌گفتند و یک کشور به نام آمریکا و یک رژیم اشغالگر به نام رژیم صهیونیستی حرف دیگر می‌گفتند این پیروزی ماست ما در صحنه دیپلماسی موفق شده‌ایم، ما به دنیا می‌‌گفتیم در پی ساخت بمب اتم نیستیم دنبال فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز هستیم آمریکایی‌ها و برخی کشور ها می‌گفتند ایران دروغ می‌گوید مخفیانه بمب می‌سازد برجام به دنیا ثابت کرده که ما راست می‌گفتیم و بدخواهان ما دروغ می‌گفتند این قابل بازگشت است، خیر.

توافق هسته ای و عهد شکنی های آمریکا

رئیس‌جمهور با اشاره به توافق هسته‌ای و عهدشکنی‌های آمریکا گفت: ایستادن پای عهد به ضرر کسی نیست که معاهده را انجام داده است بلکه به ضرر کسی است که عهد را زیر پا می‌گذارد.

وی یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها را وظایف سیاسی عنوان کرد و تصریح کرد: باید واقعیات را از طریق کلاس، مصاحبه و فضای مجازی با مردم درمیان گذاشت. در میان شما اساتید سیاسی، حقوقی، فنی و سایر رشته‌ها وجود دارد که هرکدام به تناسب خود برای کشور ایفای نقش می‌کند.

خواست ما تعامل گسترده با دنیا است

روحانی با بیان اینکه مردم در سال 92 راهی را انتخاب کردند و در 94 و 96 باز همان راه را تایید کردند، اظهارداشت: عده‌ای می‌خواهند بگویند مردم اشتباه کرده‌اند، خیر مردم اشتباه نکردند راه مردم درست بوده است، اکنون شاهد این هستیم که عظمت و عزت ما در دنیا بالا رفته است. همان چیزی که رهبری گفتند خواست ما تعامل گسترده با دنیا است، مگر می‌شود بدون تعامل و همکاری با دنیا حرکت کرد، ما باید با همه دنیا تعامل داشته باشیم.

روحانی معضلات مختلف کشور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه حل این معضلات به عهده مسئولین و مردم است، تصریح کرد: دانشگاه به خاطر جایگاهی که دارد وظایف سنگینی برای حل این معضلات به عهده دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت در سال دو رقم را پرداخت می‌کند که اگر اینها را در بخش عمرانی به کار می‌گرفت تحول ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه ما در سال 40 هزار میلیارد به صندوق بازنشستگی کمک می‌کنیم اظهار داشت: صندوق بازنشستگی الان پول ندارد 42 هزار میلیارد هم برای پرداخت یارانه می‌پردازیم درواقع از بودجه 300 هزار میلیاردی حدود 90 هزار میلیارد آن بدین طریق کم می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در چنین شرایطی شما دانشجویان گلایه می‌کنید که ساختمان دانشگا‌ها فرسوده است، آزمایشگاه‌های ما تجهیزات ندارند و مشکلاتی از این قبیل. درست است همه این مشکلات وجود دارد اما این مشکلات مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست. این مشکلات از قبل به ارث رسیده است. برخی‌ها پدرشان پولدار است و موقع مرگ برای فرزندانش ارث خوبی به جا می‌گذارد اما برخی نیز چیزی از خود به جای نمی‌گذارد ما از آن دسته هستیم که چیزی برای ما به جا نمانده است.

روحانی با بیان اینکه من شعار خودکفایی دانشگاه را نمی‌دهم چون خودکفایی نیاز به زمان دارد اظهار داشت: من قبول دارم که دولت باید به دانشگاه کمک کند اما باید معضلات دانشگاه را معضل دولت ندانیم بلکه مشکل کشور بدانیم.

وی اضافه کرد: اطمینان دارم که با اعتقاد به یکدیگر مسیر آینده ما، مسیر پیروزی خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها