لغو برجام از دریچه نگاه روزنامه‌های رژیم صهیونیستی

لغو برجام از دریچه نگاه روزنامه‌های رژیم صهیونیستی
جمعه 21 مهر 1396 - 07:50

می‌بایست بین اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تحلیل‌های موجود در مطبوعات اسرائیل تفاوت‌هایی قایل شد.

العالم - فلسطین اشغالی

رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو از روز نخست مذاکرات 1+5 از جمله مخالفان و معترضان به این توافق بین المللی بوده است. اما در این میان می بایست بین اظهارات نتانیاهو و تحلیل های موجود در مطبوعات اسرائیل تفاوت هایی قایل شد. بر خلاف تصورها، فضای حاکم بر اسرائیل در قبال مقوله برجام فضایی یکدست نیست و گروهی از سیاستمداران و تحلیلگران صهیونیستی کلیات برجام را به نفع منافع اسرائیل و گروهی به ضرر آن  می دانند.

در آستانه اعلام تصمیم نهایی دونالد ترامپ در مورد فرجامِ برجام، بر تحلیل های چند روزنامه چاپ اراضی اشغالی در این خصوص مروری انجام شد تا آخرین دیدگاه های این عرصه مورد ارزیابی قرار گیرد. نتیجه بدست آمده حاکی است که صهیونیست ها از نداشتن برنامه مشخص از سوی ترامپ نگران هستند و فسخ کامل برجام را نه به نفع آمریکا و نه اسرائیل می دانند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت

درباره روزنامه: یدیعوت آحارونوت از جمله قدیمی ترین و پرفروش ترین روزنامه های اراضی اشغالی است. رویکرد سیاسی این روزنامه، چپِ میانه است. یکی از پرونده های فساد موسوم به پرونده2000  که در سال 2017 علیه نتانیاهو مطرح گردید، تبانی وی با آرنون موزس، مالک روزنامه یدیعوت آحارونوت بود؛ مبنی بر اینکه این روزنامه چهره مثبت تری از نتانیاهو نشان دهد و در عوض نتایناهو باعث تضعیف روزنامه رقیب یدیعوت یعنی روزنامه «اسرائیل هایوم» شود.

«آویاد کلینبرگ» در سرمقاله ای با عنوان «رویارویی غرب با ایران: زورهمیشه جواب نمی دهد» می نویسد که تجربه غرب در قبال کره شمالی نشان داد که زور به تنهایی پاسخ مشکلات نیست زیرا پیونگ یانگ علیرغم همه فشارهای بین المللی در نهایت برنامه هسته ایش را به پیش برد. اما ایران علیرغم داشتن رهبران مذهبی در نهایت در راه تعامل با غرب گام برداشت. یهودیان دینمدار و افراطی در اسرائیل حاضر نیستند اصول خود را به خاطر تنگناهای اقتصادی تعدیل کنند اما جمهوری اسلامی ایران به خاطر ملاحظات اقتصادی مردم اش حاضر به انعطاف است. وی در ادامه ضمن انتقاد از سیاست های تهاجمی ترامپ اشاره می کند که تجربه های قبلی آمریکا نشان داده است که وارد کردن یک کشور به نظام اقتصاد جهانی کارسازتر از جنگ و حمله به آن کشور بوده است. مثلا آمریکا عملا در جنگ ویتنام شکست خورد اما اکنون ویتنام یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی آمریکاست. نمونه دیگر به «طرح مارشال» باز می گردد که طی آن آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به جای تنبه کشورهای اروپایی درگیر در جنگ، به آنها  کمک کرد تا اقتصاد خود را بازسازی کنند و اکنون شاهد هستیم که این کشورها از مهمترین متحدین آمریکا هستند. بنابراین برجام باید تداوم داشته باشد و خروج از آن، اشتباه است.

خانم «اورلی آزولی» در یادداشتی با عنوان «ایران فصلی دیگر در رژه­­ جاهلانه ترامپ» می نویسد: «با مقایسه دیدگاه‌های جمهوریخواهان طبق نظرسنجی اخیر آسیوشیتدپرس، تنها 44 درصد از جمهوریخواهان معتقدند که آمریکا در مسیر درست حرکت می کند؛ این در حالیست که چهار ماه پیش حدود 60 درصد از جمهوریخواهان به این موضوع باور داشتند.» وی می افزاید: «این هفته پرونده برجام بر روی میز است؛ پرونده ای که ترامپ به دنبال لغو آن نیست اما در پی باز کردن پنجره ای در آن است که کل دنیا از جمله آمریکا و اسرائیل را به مخاطره خواهد انداخت. من حتی تردید دارم که ترامپ این توافق را کامل خوانده باشد.» وی در پایان اشاره می‌کند که ترامپ برای اینکه اثبات کند از اوباما برتر است اقدام به تضعیف بزرگترین دستاورد جهان خواهد کرد. دستاوردی که اسرائیل در سایه آن به آرامش می رسید.

سرهنگ «الداد شاویت» رئیس بخش تحقیقات دفتر نخست وزیری اسرائیل و رئیس بخش تحقیقات واحد اطلاعاتی ارتش در یادداشتی با عنوان «سیاست خاورمیانه ای ترامپ: بدون انگیزه، بدون جرات» در مورد تصمیم ترامپ برای تغییر برجام می‌نویسد که تخریب برجام باعث ایجاد بحران در روابط آمریکا با متحدین اروپایی خود و همچنین با روسیه و چین خواهد شد که این مساله بصورت اجتناب ناپذیری بحران جهانی را در پی خواهد داشت.

روزنامه جروزالم پست

درباره روزنامه: جروزالم پست از جمله پرتیراژترین روزنامه های اراضی اشغالی است که به رویکردهای متمایل به جناح راست (حرب حاکم به ریاست نتانیاهو) مشهور است. البته این روزنامه، نویسندگان با رویکرد چپ هم دارد تا به نوعی توازن را در مطالب خود برقرار کند.

روزنامه جروزالم پست در سرمقاله خود با عنوان «ترامپ در مقابل ایران» می نویسد که ما قبول داریم که برجام باعث توقف ایران نشده است و این کشور همچنان به حمایت از تروریسم و گسترش توان موشکی خود ادامه می دهد اما مساله اینجاست که تصمیم یکجانبه از سوی ترامپ بدون ارائه پیشنهاد جایگزین، نه به نفع آمریکا و نه اسرائیل است. بویژه در این مقطع که در مورد برجام هم در آمریکا و هم در جامعه جهانی اجماع لازم وجود ندارد و اگر ترامپ نتواند این اجماع سازی را انجام دهد آنگاه ایران بیش از پیش به گسترش برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد. نویسنده در پایان اشاره می کند که پاره کردن برجام کار دشواری نیست اما نداشتن راهبرد مشخص در قبال برجام از سوی ترامپ هم به ضرر آمریکا خواهد بود و هم اسرائیل.

در یادداشتی دیگر با عنوان «آرامش ترامپ قبل از طوفان» به قلم «آلن درشویتز»، اشاره شده است که ترامپ در موقعیت سختی قرار دارد و باید بین گزینه های مختلف یکی را انتخاب کند. نویسنده ضمن یکی دانستن ایران و کره شمالی معتقد است که تحریم اقتصادی در مورد کره شمالی کارساز نبوده است و از طرفی نیز گزینه نظامی باید آخرین گزینه باشد. نویسنده در ادامه می افزاید که در هر صورت ترامپ نباید دست بر روی دست بگذارد تا ایران و کره شمالی روز به روز تهدید آفرین شوند و باید کار ی انجام دهد. وی در پایان  می نویسد که میزان طوفانِ در راه، بستگی به تصمیم ایران و کره شمالی دارد.

«یوناه جرمی باب» در یادداشتی با عنوان «آیا ترامپ تحریم ها علیه ایران را فسخ خواهد کرد؟» با اشاره به تحلیل «مئیر جاودانفر» روزنامه نگار ساکن اراضی اشغالی و مدرس سیاست معاصر ایران در دانشگاه هرتزلیا می نویسد که اگر ترامپ واقعا می‌خواهد به اسرائیل کمک کند می بایست حضور ایران در سوریه را محدود کند و این از هرچیزی برای امنیت اسرائیل مهم تر است. در مجموع وی معنقد است که اسرائیل در مورد بحث برجام دچار دوگانگی در احساس است.

روزنامه هامودیا

درباره روزنامه: هامودیا از جمله قدیمی ترین روزنامه های اراضی اشغالی است که در سال 1950 تاسیس شده است. این روزنامه ویژه یهودیان افراطی دینمدار(حریدیم ها) است و رویکردی مذهبی دارد.

این روزنامه در سرمقاله ای با عنوان «ترامپ اهرمی علیه ایران ایجاد کرده است» به قلم « الی لیک» می نویسد: «تضعیف طرح های ایران آغاز خوبی است. عصبانی نگه داشتن ایران بواسطه دبه در آوردن آمریکا کارساز است. اما ترامپ از اهرمی که بوجود آورده چگونه باید بهره بگیرد؟» نویسنده در پاسخ به این سوال اشاره می کند که یکی از گام های موثر در این راه تغییر بازیگران آمریکایی در بحث برجام است. مثلا به اعتقاد نویسنده، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا آن کارایی لازم در این عرصه را ندارد زیرا سیاست های وی در خصوص سوریه و کره شمالی کارساز نبوده و شکست خورده است. الی لیک در ادامه می افزاید که می بایست یک فرد ضد ایرانی و آشنا به امور کنترل تسلیحات و حقوق بین الملل همچون جان بولتون مسئول ترمیم برجام باشد. نویسنده در پایان تاکید می کند که اکنون باید پای افراد خشن تر به پرونده برجام در آمریکا  باز شود و افراد نجیب، قبلا امتحانشان را پس داده اند.

نتیجه گیری

اینکه آیا اساسا برجام به نفع رژیم صهیونیستی است یا به ضرر آن، مساله ای است که علیرغم رویکردهای شفاف نخست وزیر این رژیم در قبال برجام؛ اما همچنان از جمله معماهای حل نشده برای عموم صهیونیست‌هاست. برجام همچون راکت های گروه های مقاومت فلسطین است که علیرغم وجود سامانه دفاعی گنبد آهنین برای مقابله با آن، اما حتی اصابت یک راکت از بین ده ها راکت در اراضی اشغالی همان بیم و ناامیدی را در جامعه صهیونیستی ایجاد می کند که می توانست اصابت کل راکت ها آن را ایجاد کند.

در مجموع به نظر می رسد که ترامپ، لاک غلط گیر آمریکایی هاست و پس از لغو توافق آمریکا با کوبا این بار در باتلاق برجام به دنبال تصحیح شکست دولت اوباما در قبال برجام بوده و به نظر نمی رسد که شاهد لغو کامل آن همچون توافق کوبا باشیم. در نهایت به نظر می رسد که جمهوری اسلامی ایران چه برجام باقی بماند و چه لغو شود، راکتِ دیپلماسی خود را شلیک کرده است و اکنون نوبت غربی ها و صهیونیست هاست که محل اصابت آن را مشخص کنند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها