کوفی عنان: پناهجویان میانماری را به خانه‌ بازگردانید نه کمپ‌

کوفی عنان: پناهجویان میانماری را به خانه‌ بازگردانید نه کمپ‌
شنبه 22 مهر 1396 - 10:38

دبیرکل پیشین سازمان ملل از میانمار خواست تا اطمینان حاصل کند نیم میلیون مسلمان روهینجایی پناهنده که طی دو ماه گذشته گریخته‌اند، می‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند نه کمپ‌ها.

العالم - آسیا

ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس -- کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد که به تازگی ریاست کمیسیونی درباره بحران میانمار را در دست گرفت، گفت: لازم است دولت میانمار شرایطی ایجاد کند که به تمام پناهجویان اجازه دهد با شرافت و دریافت حس امنیت بازگردند و به آنها کمک کند تا ایالت راخین خشونت‌زده را بازسازی کنند.

او پس از جلسه غیر رسمی و خصوصی شورای امنیت در این رابطه گفت: نباید آنها را به کمپ‌ها بازگرداند. آنها به کمک احتیاج دارند تا به خانه‌هایشان برگردند.

هیات سازمان ملل متحد در امور میانمار درباره جلسه روز جمعه اظهارنظری نکرد. آنگ سان سوچی، رهبر میانمار پنج‌شنبه گذشته گفت کمیته‌ای برای نظارت بر تمام کمک‌های محلی و بین‌المللی در راخین تشکیل داده و این ایالت فقیر به توسعه نیاز دارد.

پس از موج اخیر خشونت‌ها در میانمار و فراری شدن آنها، حدود ۱۲۰ هزار تن در کمپ‌هایی خارج از سیتوه، مرکز ایالت راخین مستقر شدند. در فراری بی‌سابقه، بیش از ۵۰۰ هزار روهینجایی از ۲۵ اوت از راخین به سمت بنگلادش گریختند. بسیاری از خانه‌ها سوزانده شده و پناهجویان روهینجایی از تجاوز، غارت و سوءرفتار سخن می‌گویند.

سازمان ملل و برخی از کشورها این تحولات را "پاکسازی قومیتی" توصیف کردند که دولت میانمار آن را تکذیب می‌کند و "تروریسم" را مقصر این بحران می‌داند.

حملات ماه اوت یک روز پس از آن آغاز شد که کمیسیون تحت رهبری کوفی عنان گزارش خود را منتشر کرد و در آن خواستار توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی برای مقابله با این خشونت مرگبار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها