وقوع جنگ بين دو سودان محال است

وقوع جنگ بين دو سودان محال است
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 13:50

بيروت (العالم)- نويسنده و روزنامه نگار سوداني با تاكيد بر اين كه جنگ بين دو سودان محال است، مذاكره را تنها راه حل و فصل مشكلات ميان سودان و سودان جنوبي دانست.

"جمال عنقره" دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: درگيري هايي ميان نيروهاي دولتي سودان با نيروهاي مخالفان در شمال كه از حمايت نيروهاي جنبش خلق، گروه موسوم به ارتش مردمي و دولت سودان جنوبي برخوردارند، روي داده است.

نويسنده و روزنامه نگار سوداني در باره اين كه آيا درگيري ها، نشانه شروع جنگ ميان دو كشور است، خاطرنشان كرد كه اين درگيري ها در سطح و اندازه اي نيست كه بتوان آنرا جنگ ناميد.

وي اظهار داشت: هراندازه هم كه تنش ها افزايش يابد، ديگر جنگي ميان سودان و سودان جنوبي روي نخواهد داد.

عنقره با بيان اين كه وضعيت فعلي ميان دو كشور طبيعي نيست، افزود: جدايي سودان جنوبي از سودان ، مانند زلزله اي بود كه داراي پيامدهايي است و اين درگيري ها از جمله پيامدهاي جدايي سودان جنوبي از سودان است.

اين روزنامه نگار سوداني، اين مساله را كه حزب حاكم كنگره ملي در سودان موضعي خصمانه درقبال سودان جنوبي داشته است، رد كرد.

وي گفت: برگزاري همه پرسي و حق تعيين سرنوشت ، به سودان جنوبي حق استقلال داد.

عنقره افزود: دولت سودان با امضاي توافقنامه حق تعيين سرنوشت، به سودان جنوبي و جنوبي ها فراتر از حد تصورشان امتياز داد هر چند كه سودان در آن زمان در بهترين وضع نظامي به سر مي برد.

وي افزود: براي مثال جنبش خلق تصميم داشت با اشغال شهر توريت كه از نظر سياسي و نظامي اهميتي نمادين داشت ، اوضاع ميداني را به نفع خود تغيير دهد ، اما دولت سودان فورا مذاكره با جنبش خلق را متوقف كرد و شهر توريت را در كمتر از يك ماه بازپس گرفت ، آن گاه پاي ميز مذاكره بازگشت.

اين روزنامه نگار سوداني ادامه داد: وقتي ساكنان جنوب، استقلال را انتخاب كردند، عمر البشير رئيس جمهوري سودان نقشي عمده در موفقيت همه پرسي درباره جدايي جنوب از شمال ايفا كرد و اولين كسي بود كه سودان جنوبي را به رسميت شناخت.

عنقره با بيان اين كه هيچ راهكاري جز مذاكره براي حل وفصل اختلافات ميان دو كشور وجود ندارد ، افزود: لغو سفر عمر البشير به جوبا مركز سودان جنوبي، درپي حملات نيروهاي جنبش خلق و با حمايت گسترده برخي از شورشيان سوداني از مناطق جنوب كردوان در منطقه هجليج صورت گرفت كه منطقه اي كاملا" متعلق به شمال (سودان) است و هيچ اختلافي درباره آن وجود ندارد.

وي پيش بيني خود از مذاكرات قريب الوقوع ميان سودان و سودان جنوبي را مطرح و خاطرنشان كرد: بايد اوضاع و شرايط را براي مذاكرات اديس ابابا در اتيوپي مهيا كرد و به نظر من، جنوبي ها به اين باور رسيده اند كه براي حل مشكلات خود به مذاكره نياز دارند.

عنقره خاطرنشان كرد: كشور سودان جنوبي بيش از سودان به ثبات نياز دارد، زيرا مردم آن درحال حاضر به جز نفت منابع مالي ديگري ندارند و جز از طريق همكاري با سودان در زمينه تصفيه يا صادرات، نمي توانند از نفت خود استفاده كنند.
1 - 19:05

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها