اخوان المسلمین هشدار داد:

انتقال قدرت، نگرانی عمومی مصر

انتقال قدرت، نگرانی عمومی مصر
پنج‌شنبه 31 فروردين 1391 - 17:08

العالم، قاهره - يكي از رهبران گروه اخوان المسلين در باره احتمال خودداري شوراي نظامي از واگذاري قدرت به رييس جمهور منتخب هشدار داد و آن را نگراني عمومي مردم مصر دانست.

"بدر محمد بدر" روز پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، افزود: نخستين بار است كه رقابت بر سر پست رياست جمهوري مصر در چنين فضاي آزادي برگزار مي شود، به همين سبب فضاي كنوني فرصتي واقعي براي تجربه دمكراسي است كه ملت مصر در طول دوره گذشته از آن محروم مانده بود.

این عضو ارشد اخوان المسلمین مصر، افزود: تصميم كميته انتخابات براي حذف نام 10 تن از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، تصميمي سياسي بود، زيرا اين كميته از رسيدگي به شكايت هاي نامزدها خودداري كرد.

تصميمات كميته انتخابات پس از رد شكايت هاي نامزدهای شاکی، نهايي تلقي مي شود و هيچ دادگاهي نمي تواند به صحت اين تصميمات خدشه اي وارد كند؛ اين در حالي است كه كميته اعلام كرد كه شكايت نامزدهاي حذف شده ، موضوع تازه اي را در بر نمي گرفت.

بدر با بيان اينكه اخوان المسلمين احساس كرده بودند كه كميته انتخابات قصد دارد برخي از نامزدها را حذف كند، به همين سبب نامزدهايي جايگزين را آماده كرده بودند، خاطر نشان كرد که كميته انتخابات از حد اختيارات خود تجاوز كرد و حتي احكام قضايي را در خصوص چندين نامزد رد كرد.

وي با اشاره به هشدار خيرت الشاطر نامزد سابق اخوان المسلمين در خصوص احتمال خودداري شوراي نظامي از واگذاري قدرت به رييس جمهور منتخب، گفت: اين يك نگراني عمومي در مصر است.

اين در حالي است كه شوراي نظامي و در راس آن ارتشبد طنطاوي تاكيد كرده است كه به موعد واگذاري قدرت به رييس جمهور جديد در اول جولاي  پايبند است.

عضو ارشد اخوان المسلمین مصر درباره هرگونه تاخير در واگذاري قدرت به رييس جمهور جديد هشدار داد و از شوراي نظامي خواست به مردم اجازه دهد نامزد خود را براي رياست جمهوري برگزينند تا مرحله تازه اي از مردم سالاري در اين كشور شكل گيرد.

بدر احتمال داد که برخي از نامزدها كه شانس چنداني براي پيروزي ندارند، يا از رقابت انصراف داده، يا به نفع نامزدي ديگر كناره گيري كنند.

وی تاكيد كرد که ساختار كنوني نامزدهاي شركت كننده زمينه مشاركت همه گروه ها و جناح ها و طرفدارانشان در انتخابات رياست جمهوري را فراهم مي كند.

عضو ارشد اخوان المسلمین مصر سپس درباره اظهارات پيشين محمد مهدي عاكف رهبر ارشد اخوان مبني بر نارضايتي از مشاركت در انتخابات رياست جمهوري، گفت : تصميم گيري درباره نامزدي در انتخابات بسيار به طول انجاميد و اختلاف بر سر آن واضح بود؛ اما سرانجام شوراي اخوان المسلمين با نسبت بسيار كمي راي به مشاركت داد.

وي افزود: برخي از اعضاي گروه اخوان المسلمين بر اين گمان بودند كه شرايط كشور به گونه اي نيست كه زمينه رقابت براي پست رياست جمهوري فراهم باشد؛ اما در پايان تصميم جمعي بر اين اساس اتخاذ شد كه اكثريت اعضا از خطري كه كشور را تهديد مي كند، بيمناك بودند و براي مقابله با آن خیرات الشاطر و محمد مرسي را براي رياست جمهوري نامزد كردند.

اين رهبر اخوان المسلمين در پايان هرگونه احتمال انصراف اخوان المسلمين از رقابت انتخابات رياست جمهوري را رد كرد، با اين حال خاطر نشان كرد ممكن است در آينده بر اساس شرايط و ضرورت ها گزينه هاي ديگري را انتخاب کنیم.

18/04-22:39

پربیننده ترین خبرها