فیس بوک مطالب مربوط به خودکشی را شناسایی می‌کند!

فیس بوک مطالب مربوط به خودکشی را شناسایی می‌کند!
پنج‌شنبه 9 آذر 1396 - 10:54

شبکه اجتماعی فیس بوک با توسعه یک فناوری هوش مصنوعی تصمیم گرفته است مطالب مربوط به خودکشی را شناسایی کرده و بدین ترتیب از خودکشی کاربران بویژه جوانان جلوگیری کند.

العالم-فضای مجازی

به گزارش وب سایت business insider، شبکه های اجتماعی اخیرا به منظور جلوگیری از گسترش و توسعه حرکات و مطالب غیر اخلاقی، از تکنولوژی و راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. مارک زوکربرگ – مدیرعامل و موسس شرکت فیس بوک - روز سه شنبه اعلام کرد که این شبکه اجتماعی به منظور جلوگیری از خودکشی کاربران، فناوری هوش مصنوعی را توسعه داده است تا بدین وسیله پست ها و مطالب مربوط به خودکشی کاربران را شناسایی کند.

وی در ادامه افزود که این هوش مصنوعی پیش از آنکه دوستان فرد مورد نظر این موضوع را به فیس بوک گزارش دهند، مطالب مربوطه را شناسایی کرده و گروه متخصصان فیس بوک پس از بررسی و چک کردن دوباره مطالب ارسال شده، در صورت لزوم وی را به مراکز بهداشت روانی معرفی می کنند تا بدین وسیله از آمار خودکشی میان کاربران بخصوص جوانان جلوگیری به عمل بیاورند.

این هوش مصنوعی بکاربرده شده در فیس بوک تمامی پست ها، مطالب، ویدیو ها و تصاویر کاربران مشکوک به خودکشی را مورد مطالعه و شناسایی قرار می دهد و در صورت تایید، به مراکز مربوطه ارجاع داده می شوند.

در آغاز به کار این فناوری ، هوش مصنوعی تنها کاربران اهل کشور ایالات متحده آمریکا را شامل می شد اما در حال حاضر این فناوری به دنبال گسترش فعالیت ها و جهانی شدن است. هرچند که در این میان، اتحادیه اروپا با توجه به قوانین سخت گیرانه ای که در حوزه حریم خصوصی افراد اجرا می کند، استفاده از این فناوری را نقض حریم شخصی کاربران دانسته و آن را ممنوع اعلام کرده است.

نحوه عملکرد این فناوری، به گونه ای است که این هوش مصنوعی بر اساس شدت و وخامت مطالب ارسال شده، کاربران را بر اساس اولویت دهی رتبه بندی می کند ، بدین ترتیب که افراد با ضریب خطر خودکشی بالا، در اولویت بالاتری نسبت به سایرین قرار می گیرند.

گزارش های منتشر شده حاکی از موفقیت نسبی این فناوری در آمریکا است به گونه ای که منابع آگاه عنوان کرده اند که حداقل 100 مورد توسط این هوش مصنوعی فیس بوک، شناسایی شده و به مراکز بهداشت روان و کلینیک های مربوطه ارجاع داده شده اند.

مدتی است که شبکه های اجتماعی در پی فشارهایی از سوی عموم مردم و دولتمردان بسیاری از کشورها، تصمیم گرفته اند که از هرگونه مطالب غیر اخلاقی و غیر انسانی جلوگیری به عمل آورده و به همین ترتیب عملکرد و محبوبیت خود را بهبود بخشند. از این رو، در ماه های اخیر، ما شاهد آن هستیم که هر کدام از این شبکه های اجتماعی از برنامه های خود در این راستا سخن گفته اند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها