قرارداد ترکیه با روسیه برای خرید سامانه ضدموشکی با مانع روبرو شد

قرارداد ترکیه با روسیه برای خرید سامانه ضدموشکی با مانع روبرو شد
يکشنبه 12 آذر 1396 - 21:51

مجله اکونومیست چاپ لندن روز یکشنبه نوشت: قرارداد ترکیه با روسیه برای خرید سامانه ضد موشکی اس-400 برای تامین امنیت هوایی ترکیه با مانع روبرو شده است.

العالم - اروپا

دولت 'رجب طیب اردوغان' در قدم های نخست خود برای خرید، به تعریف و تمجید این سامانه ضدموشکی پرداخته و به توانایی این سامانه برای جلوگیری از حمله هوایی بمب افکن های دشمن و همچنین نابودی موشک های با برد 400 کیلومتر درحال حرکت به آسمان ترکیه اشاره کرده بود.

جالب اینکه ترکیه که خود عضو ناتو است، در توضیح توانایی این سامانه ضد موشکی آن را برای مقابله با حمله بمب افکن آمریکایی به آسمان ترکیه سلاحی موثر معرفی می کرد.

متحدین ترکیه ترجیح می دادند این گونه مطالب که در مطبوعات طرفدار دولت چاپ می شد، نادیده بگیرند. اما آنها از معامله ترکیه با روسیه برای خرید سامانه ضد موشکی اس-400 ناراحت بودند.

مقام های ناتو می گویند : دولت اردوغان حق دارد برای خرید تجهیزات نظامی اقدام کند اما نسبت به خرید نظامی ترکیه از روسیه ناخشنود بودند.

تحلیلگران نظامی می گویند: سامانه ضدموشکی اس-400 ساخت روسیه ناسازگار با سامانه دفاع هوایی ناتو می باشد.

'پیتر پاول' رییس کمیته نظامی ناتو اخیرا هشدار داد درصورتی که ترکیه سامانه ضد موشکی روسیه را خریداری کند، عواقب نامشخصی برای ناتو به بار خواهد آورد.

او گفت: حضور سامانه ضدموشکی روسیه در خاک ترکیه، چالشی برای هواپیماهای جنگی کشورهای عضو ناتو که در ترکیه مستقر هستند به وجود خواهند آورد.

با این وجود، روز یازدهم نوامبر وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد: خرید سامانه مورد توافق قرار گرفته است.

از طرف دیگر، این معامله ممکن است به عنوان نقض تحریم های آمریکا علیه روسیه تلقی شود. در ماه اکتبر، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا این حق را برای خود محفوظ می دارد دولت هایی را که از روسیه تجهیزات نظامی می خرند مورد تنبیه قرار دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا در تارنمای خود، شرکت های اسلحه سازی روسیه و شرکت سازنده سامانه ضدموشکی اس-400 را در لیست سیاه قرار داده است.

البته کشورها می توانند درخواست معافیت بدهند. شرایط نامطلوب حقوق بشر دولت اردوغان و تنش های بی سابقه ترکیه با امریکا کمکی به این وضعیت نخواهد کرد.

در ماه اکتبر گذشته، امریکا در واکنش به بازداشت دو کارمند محلی کنسولگری اش در آنکارا، خدمات کنسولی و صدور ویزا برای اتباع ترکیه را در سراسر شهرهای ترکیه، به حالت تعویق درآورد. این محدودیت اکنون کمتر شده است اما عصبانیت ها کماکان باقی است.

روابط ترکیه با کشورهای عضو ناتو همچنان تیره است. در ماه نوامبر گذشته، ترکیه در واکنش به عمل یکی از طرف های شرکت کننده در مانور که نام و عکس اردوغان را به نام کمال آتاتورک موسس ترکیه نوین معرفی کرده بود، سربازان خود را از مانور ناتو در نروژ فراخواند. ترکیه عذرخواهی بالاترین مقام ناتو را در این خصوص پذیرفت اما خواستار بررسی جامع شد. رسانه های فرا ملی و اسلامی از فرصت استفاده کرده و از ترکیه خواستند ناتو را ترک کند.

مقام های آمریکایی می گویند بهترین راه برای دفاع هوایی از ترکیه استقرار سامانه پاتریوت ساخت امریکاست. این سامانه دفاع هوایی آمریکایی قبلا به آلمان، هلند، یونان و عربستان سعودی نیز فروخته شده است.

پربیننده ترین خبرها