رئیس جمهوری:

سوریه از تروریسم و یمن از متجاوزین نجات خواهند یافت / آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانی دارند

سوریه از تروریسم و یمن از متجاوزین نجات خواهند یافت / آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانی دارند
سه شنبه 14 آذر 1396 - 09:32

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «توطئه بزرگی که قدرت‌های جهانی علیه ملت‌های منطقه طراحی کرده بودند نقش برآب شده است»، گفت: پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته است اما راه مسلمانان همچنان باید تا ریشه کن شدن همه عوامل در منطقه ادامه یابد.

سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، صبح امروز با حضور علمای اسلام از کشورهای مختلف و هم‌چنین حضور شخصیت های فرهنگی، سیاسی، دانشگاهی و سفرای کشورهای اسلامی در سالن اجلاس سران آغاز شد.

شخصیت‌هایی از جمله؛  سردار صفوی، مولانا عبدالحمید، محتشمی‌پور، شهیدی، علی یونسی، اراکی، علوی  و ... از جمله حاضران در این مراسم هستند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی، تصریح کرد: مردم و ارتش عراق، مردم و ارتش سوریه، مردم و ارتش لبنان و همه آنهایی که در مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کردند امروز خوشحال و سرافراز هستند که پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته شده است. 

وی ادامه داد: بخش اعظم توطئه بزرگی که قدرت‌های جهانی، استکبار و صهیونیسم علیه ملت‌های منطقه طراحی کرده بود، نقش بر آب شده که البته راه مسلمانان علیه تروریسم همچنان باید تا ریشه‌کن شدن همه عوامل و اذناب آن در منطقه ادامه یابد. 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنها که در عراق و سوریه علیه تروریست‌ها جنگیدند حق بزرگی بر گردن امنیت و ثبات منطقه و بر گردن همه جهانیان دارند. این تروریسم نه تنها تهدیدی برای منطقه بلکه برای همه جهان بود. برای اروپا و آمریکا هم تهدید بود؛ بنابراین هم انسان‌هایی که علاقمند به ثبات و امنیت جهانی هستند باید از رزمندگان صف مقاومت در برابر تروریسم ممنون و متشکر باشند اما متاسفانه در فکر تضعیف و توطئه علیه آنها هستند.

وی اضافه کرد: سال گذشته که در همین جا و در همین مناسبت با یکدیگر صحبت می‌کردیم خوشحال بودیم که حلب بدست رزمندگان اسلام از دست تروریست‌ها آزاد شده است و در سخنرانی آن سال به شما عرض کردم که ما بزودی پیروزی‌های دیگری را در برابر تروریسم شاهد خواهیم بود.

روحانی بیان داشت: امسال در شرایطی اینجا جمع شده‌ایم که هم موصل آزاد شده است و هم پایگاه‌های تروریسم فرو ریخته است و همه شهرها تا شهر مرزی بوکمال آزاد شده است. اما بخش تلخی که ما امروز شاهد هستیم این است که برخی از کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی نزدیکی‌شان را نسبت به رژیم صهیونیستی منطقه با کمال بی‌پروایی آشکار می‌کنند. 

وی افزود: اگر برخی از کشورها در سال‌های گذشته در خفا با دشمنان اسلام در این منطقه گفت‌وگو می کردند و یا در تعامل و همکاری بودند لااقل به زبان، منکر آن می‌شدند و آنقدر این ارتباط، زشت و شوم و قبیح و ناپسندیده بود که هیچ مقامی از کشورهای اسلامی توان آن را نداشت که به صراحت به مردم بگوید اسرائیل دوست ما است و مقاومت منطقه دشمن ما. 

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز متاسفانه تلاش می‌کنند این منکر بزرگ را به معروف تبدیل کنند. البته تردیدی ندارم که ملت‌های منطقه و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم به ثمر برسد. ملت بزرگ فلسطین، ملت‌های بزرگ منطقه،‌ علما،‌ نخبگان، فرهیختگان و جوانان مسلمان هرگز معضل صهیونیسم، دشمنی صهیونیسم، اشغال سرزمین فلسطین را فراموش نخواند کرد و همواره یکی از آروزهای مردم مسلمان، آزادی قدس شریف بوده، هست و خواهد بود. 

روحانی اظهار داشت: در کنار همه توطئه‌هایی که از سوی استکبار و صهیونیسم مشاهد می‌کنیم، برخی از آنها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اینکه آمریکا و صهیونیست‌ها، گروه‌های تروریستی را ساخته‌ و به جان مردم انداخته‌اند نکته واضحی است، هم ما می‌دانیم، و هم همه آنها اعتراف می‌کنند و کرده‌اند و البته ناچارند اعتراف کنند. 

وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانند القاعده را چه کسانی تشکیل دادند، افزود: همه می‌دانند چه قدرت‌هایی بودند که تروریست‌ها را در شرق این منطقه،‌ در افغانستان و پاکستان بوجود آوردند و چگونه اینها را در منطقه پخش کردند. همه می‌دانند که چه کسانی به تروریست‌ها پول و سلاح دادند و کمک فنی و اطلاعاتی کردند. گرچه درنهایت این ماری که در آستین خود برای نیش زدن به دیگران پرورش داده بودند، به خود آنها هم حمله کرد و خود آنها را هم گزید. 

رئیس‌جمهور  اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که با تروریسم چه جنایت بزرگی را در این منطقه مرتکب شد اما برخی از نکات این توطئه شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 

روحانی خاطرنشان کرد: اولین اقدام شومی که اینها در منطقه انجام دادند فرصت‌سوزی بود. ما می‌گوییم در عراق و سوریه مردم را کشتند. آثار تمدنی را ویران کردند و ترس و وحشت و رعب در میان مردم بوجود آوردند. خون‌های بی‌گناهان به زمین ریخته شد اما نمی‌گوییم عراق و سوریه از فرصت توسعه و تمدن نوین جهانی، چند سال عقب رانده شدند. 

وی بیان داشت: ما این را می‌دانیم از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در این سرزمین و  ایران هر موقع ملت ایران توانسته‌اند در مرز پیشرفت و تعالی قرار بگیرند توطئه‌ای برای فرصت سوزی علیه ما درست کرده‌اند. آن موقعی که ما کشور را آ‌رام و از مشکلات داخلی عبور کردیم و کشور آماده بازسازی و سازندگی بود فردی را در این منطقه علیه ملت ایران تحریک و جنگ 8 ساله صدام علیه ملت ایران را طراحی کردند. 

رئیس‌جمهور  تصریح کرد: بعد از اینکه ما از جنگ رهایی یافتیم و مشغول بازسازی شدیم، به محض اینکه رشد و توسعه را در کشور مشاهده کردند، توطئه دیگری علیه ما طراحی و ما را تهدید هسته‌ای برای منطقه و جهان معرفی کردند.

روحانی اضافه کرد: آنها سال‌ها ما را در جنگ اقتصادی قرار دادند. امروز هم چون می‌بینند جمهوری اسلامی ایران در مسیر رشد و توسعه خود قرار گرفته، در فکر طراح جدید دیگری برای ایران و منطقه هستند. 

وی ادامه داد: سوریه از تروریسم دیر یا زود نجات خواهد یافت و ملت عراق هم متحدتر از همیشه دیر یا زود برنده خواهند بود. کرد و شیعه و سنی برادرانه در عراق کنار هم زندگی خواهد کرد و عراق سربلند و توسعه‌یافته‌ای را خواهند ساخت. یمن هم از دست متجاوزین نجات پیدا کرده و متجاوزین را پشیمان خواهد کرد. همه اینها درست است اما فرصت‌های از دست رفته چگونه جبران خواهد شد؟

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما در ایران می‌دانیم پس از 8 سال تجاوز به کشور چند دهه برای آبادانی زمان می‌خواهد،‌ ادامه داد: اولین خیانت بزرگی که قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم به غیر از کشتار مردم و ویرانی منطقه انجام دادند، همین فرصت‌سوزی بود. آنها نگذاشتند سوریه به آبادانی و توسعه مورد نظر خود برسد. حدود 40 سال است که عراق گرفتار است یا جنگ صدام و تجاوز صدام به ایران و ویرانی دو کشور یا جنگ صدام به کویت که ویرانی منطقه را در پی داشت یا جنگ ائتلاف با عراق و یا حمله امریکا به افغانستان و ویرانی این کشور یا حمله آمریکا به عراق و ویرانی بیشتر عراق و یا تروریسمی که به جان مردم انداختند.

روحانی با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و استکبار جهانی باید نسبت به جلوگیری از فرصت پیشرفت و توسعه در منطقه پاسخگو باشند، اظهار داشت: آنها باید به ملت‌های این منطقه جواب بدهند که چرا فرزندان مردم را در این منطقه کشتند، چرا آثار تمدنی را ویران کردند، چرا کشورهای منطقه را تبدیل به ویرانه کردند، چرا به دیگران سلاح و بمب داده و می‌دهید تا مردم یمن زیر این بمباران‌ها نابود شوند، چرا در شمال آفریقا توطئه کردند و چرا به توطئه‌های خودشان ادامه می‌دهند؟

وی تصریح کرد: مساله دوم بذر اختلاف و دشمنی‌ها بین شیعه و سنی، کرد و عرب و علوی است. چه کسانی این بذر اختلاف را افشاندند؟

رئیس‌جمهور افزود: شما فکر می‌کنید به این زودی‌ها آثار این نزاع‌ها و اختلاف‌ها از بین می‌رود؟ ملت‌های منطقه ما قرن‌ها در کنار یکدیگر زندگی‌ می‌کردند. کرد و عرب و فارس و ترک در کنار هم بودند. شبه قاره هند و غرب آسیا در کنار هم بودند، بین اقوام اختلافی نبود و برادرانه با هم زندگی می‌کردند. این دشمنان بودند که در قرن بیستم و بیست و یکم بذر اختلاف را میان مردم کاشتند.

روحانی با تاکید بر اینکه شیعه و سنی با هم اختلافی ندارند، گفت: شیعه و سنی دو مسیر برای یک هدف است. شیعه و سنی دو راه به سمت چشمه توحید و نبوت هستند، شیعه و سنی در طول تاریخ برادر بودند، شیعه و سنی در کنار هم با استعمار در عراق مبارزه کردند، شیعه و سنی در کنار هم در شبه جزیره علیه انگلیس مبارزه کردند،‌شیعه و سنی در آفریقا علیه استکبار جنگیدند

پربیننده ترین خبرها