اعلام نتایج انتخابت سوریه در میانه اختلاف مخالفان

اعلام نتایج انتخابت سوریه در میانه اختلاف مخالفان
سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 07:03

در حالي‌که قرار است تا دقايقي ديگر دولت سوريه نتايج اولين انتخابات پارلماني اين کشور بر اساس قانون اساسي جديد را منتشر کند، اخبار رسيده از اردوگاه مخالفان نشان از تفرقه بيش از پيش آنها دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، خبرگزاری رسمی سوریه با انتشار خبری مبنی بر اینکه نتایج نهایی و قطعی انتخابات پارلمانی ساعت 10 به وقت محلی منتشر خواهد شد، از قاهره خبر می‌رسد که مخالفان دولت سوریه به شدت با هم اختلاف نظر پیدا کرده و ماموریت دبیرکل اتحادیه عرب برای گردآوردن آنها دور یک میز راه به جایی نبرده چه رسد به آنکه بخواهد آنها را با هم متحد کند.

گروه‌های چند گانه مخالفان سوریه که شامل طیف‌های مختلفی از لیبرال‌ها تا اسلام‌گرایان تندرو هستند، قرار بود با هدایت قطر، ترکیه و عربستان نشستی را در قاهره برگزار کنند اما این نشست به زمان دیگری موکول شد. دلیل این امر هم مخالفت هیات هماهنگی داخل و گروه هیثم المناع با شرکت در نشست با شورای ملی به رهبری برهان غلیون ذکر شده است.

المناع با اشاره به این موضوع که مخالف هر گونه خون‌ریزی و دخالت خارجی در سوریه است، به خبرگزاری فرانسه گفته بود شرکت در این نشست یعنی قبول دخالت خارجی و شروع جنگ داخلی در سوریه. مخالفان داخلی نیز تاکید کرده بودند طرفدار روند سیاسی در داخل هستند و نمی‌خواهند دست خود را به خون هم‌وطنان خود آلوده کنند.

از سوی دیگر تکلیف شورای ملی مخالفان که مقرش در استانبول است و بیشترین خون‌ریزی‌ها هم توسط سران این گروه در سوریه صورت می‌گیرد، با خودش مشخص نیست و تاکنون دوبار دچار انشعاب سیاسی و نظامی شده است. قرار است شورای ملی سوریه در رم ایتالیا نشستی برای تعیین رئیس جدید خود برگزار کند. ریاست کنونی این شورا بر عهده برهان غلیون معارض سوریه مقیم فرانسه است که به باور بسیاری از کارشناسان تریبون سلفی‌های اخوانی است تا هویت آنها را در تعاملات بین‌المللی بپوشاند. گفته می‌شود وی به احتمال زیاد نتواند رای لازم را برای انتخاب مجدد بیاورد هر چند آمریکایی‌ها و ترک‌ها تلاش می‌کنند وی همچنان در جایگاه خود بماند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها