شرمن: ترامپ و مشاورانش درک درستی از وضعیت ایران ندارند

شرمن: ترامپ و مشاورانش درک درستی از وضعیت ایران ندارند
جمعه 15 دی 1396 - 15:31

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و مذاکره کننده ارشد در برجام گفت: ترامپ و مشاورانش مقطع کنونی را زمان مناسبی برای خروج از برجام می دانند، اما درک آن ها از وضعیت ایران از اساس نادرست است.

العالم - آمریکا

«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه دولت اوباما و مذاکره کنند ارشد در توافق هسته ای در یادداشتی در نشریه «تایم» به درک نادرست دولت ترامپ از شرایط ایران پرداخت.

شرمن نوشت: ترامپ و مشاورانش گمان می کنند که اکنون زمان خوبی برای خروج از برجام و در نتیجه تهییج مردم ایران است؛ اما درک آن ها از وضعیت ایران از اساس اشتباه است.

شرمن دلیل این امر را محبوبیت برجام میان مردم ایران دانست که این توافق را گامی مهم در ارتقای اقتصادشان می دانند.

به نوشته شرمن، خروج از برجام هدیه ای است که ترامپ می تواند برای اتحاد بیشتر ایرانی ها به آنان بدهد.

مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا دلیل دوم را نیاز حکومت ایران به وصل کردن رویدادهای داخلی به دشمن خارجی عنوان کرد و افزود: در صورت خروج از برجام، ایران دشمن خارجی را که برای تقویت ایدئولوژی ملی گرایی و مقاومت نیازمند آن است، به دست می آورد.

شرمن همچنین انتظار بالای مردم ایران از برجام در رفع مشکلات اقتصادی را به عنوان دلیل سوم معرفی کرد که در صورت خروج آمریکا از این توافق چنین فرصتی از میان خواهد رفت.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه ترامپ نباید با خروج از برجام فرصتی دوباره برای دستیابی به تسلیحات هسته ای به تهران بدهد، تاکید کرد: ترامپ راه های دیگری برای حمایت از مردم ایران دارد.

اقدامات چندجانبه از جمله در سازمان ملل پیرامون مسائل حقوق بشر ایران، افزایش بودجه وزارت خارجه آمریکا به همراه تهدید نظامی، استفاده از دیپلماسی عمومی، برداشتن ممنوعیت مسافرت ایرانیان به آمریکا و همچنین تداوم تحریم های مرتبط با حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشک بالستیک از جمله راه هایی بود که شرمن به عنوان جایگزین خروج از توافق هسته ای به ترامپ پیشنهاد کرد.

وندی شرمن در پایان نوشت: مردم ایران حرفشان را خودشان می گویند، نباید تلاش کنیم که به جای آن ها حرف بزنیم. ترامپ نباید اقدامی کند که راه را بر مردم ایران ببندد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها