نگرانی سازمان ملل از دور جدید خشونت ها در آستانه بازگشت روهینگیایی ها

نگرانی سازمان ملل از دور جدید خشونت ها در آستانه بازگشت روهینگیایی ها
پنج‌شنبه 28 دی 1396 - 15:25

سخنگوی ارشد سازمان ملل گفت: این سازمان در آستانه بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار، وضعیت خشونت‌ها در ایالت راخین این کشور را در پی کشته شدن بوداییان تجمع کننده با نگرانی دنبال می‌کند.

العالم ـ آسیا

ناظران بین المللی از بروز دور جدید خشونت ها همزمان با شروع برنامه بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار در روز 23 ژانویه (سوم بهمن 96) ابراز نگرانی کرده اند.
«استفان دوجاریک» سخنگوی ارشد سازمان ملل گفت: ایالت راخین محل سکونت حدود یک میلیون مسلمان روهینگیایی بود که در پی خشونت‌های گسترده ارتش میانمار، 640 هزار نفر از آنان به بنگلادش، کشور مجاور پناه برده اند.
در پی حملات ارتش میانمار علیه روهینگیایی ها در اوت 2017 (شهریور96) بیش از شش هزار و 700 نفر از آنها کشته و صدها هزار نفر از آنها آواره شدند.
پلیس میانمار گزارش داد که در روزهای گذشته در پی شلیک این نیروها به تجمع کنندگان بودایی ایالت راخین، هفت تجمع کننده بودایی کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند.
سخنگوی ارشد سازمان ملل اظهار کرد: سازمان ملل به دقت و با نگرانی‌ زیاد خشونت‌های پلیس را در میانمار دنبال می‌کند و از این که عده ای کشته شده اند، ابراز تأسف می‌کند.»
سخنگوی سازمان ملل همچنین از دولت میانمار خواست تا به حق تجمع کنندگانی که در صلح به تظاهرات می‌پردازند احترام بگذارد و از پلیس و تظاهرات کنندگان خواست تا از خشونت پرهیز کنند.
به گزارش ایرنا، حمله نیروهای پلیس به تظاهرات کنندگان زمانی رخ داد که حدود 5 هزار بودایی در شهر «مرائوک یو» در یک مراسم ناسیونالیستی گردهم آمده بودند.
«مرائوک یو» منطقه ای در ایالت راخین میانمار است که در حملات ارتش و گروههای بودایی بعد از اوت 2017(شهریور96) شاهد شدیدترین سرکوب ها علیه مسلمانان روهینگیایی بود.
سرهنگ «میو سوئی» سخنگوی پلیس میانمار به رسانه ها گفت این افراد با پرتاب سنگ و حمله به یک دفتر دولتی عامل بروز ناآرامی و شورش در این منطقه بودند.
وی گفت که نیروهای پلیس ابتدا با گلوله های پلاستیکی به شورشیان پاسخ دادند اما به دلیل این که ناآرامی را بالا گرفت مجبور به استفاده از گلوله واقعی شدند که منجر به کشته شدن هفت نفر و مجروح شدن 13 نفر دیگر شد.
مرائوک یو یک منطقه قدیمی و محل زندگی بودایی ها و روهینگیایی هاست که آثار تاریخی مرتبط با آخرین پادشاهی راخین نیز هنوز دراین منطقه وجود دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها