افشای حمایت قطر از تروریستها در آفریقا

افشای حمایت قطر از تروریستها در آفریقا
پنج‌شنبه 18 خرداد 1391 - 11:46

دستگاه اطلاعات نظامي فرانسه از نقش قطر در حمايت از گروه هاي مسلح و تروريستي در مالي جهت به آشوب کشاندن اين کشور پرده برداشت.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، افسران دستگاه اطلاعات نظامی فرانسه فاش کردند، قطر از گروه های مسلح و تروریستی در شمال مالی از جمله گروه های "القاعده مغرب" و انصار الدین" و "طوارق" حمایت مالی می کند.

هفته نامه "لوکانار انشینیه" که در فرانسه به دلیل انتشار رسوایی های سیاستمداران مشهور شده، به نقل از این افسران نوشت: "جان ایو لو دریان" وزیر دفاع جدید فرانسه هیچکدام از خبرهای بد صحرای بزرگ را نادیده نمی گیرد، او به خوبی از کنترل دوست قطری ما – همانطور که یکی از افسران ارشد ستاد ارتش فرانسه این کشور را خطاب قرار می دهد- بر چند گروه مسلح در شمال مالی آگاه است.

این هفته نامه فرانسوی در گزارش خود با عنوان "دوست قطری ما از اسلامگرایان مالی حمایت می کند" تأکید کرد: بر اساس اطلاعات دستگاه اطلاعات نظامی، شورشیان طوارق، جنبش انصار الدین و القاعده مغرب و جنبش جهاد در غرب آفریقا با دلارهای قطر تأمین می شوند .. کاملا آشکار است که ربودن خارجی ها، قاچاق مواد مخدر و سیگار برای تأمین مالی این گروه های پرهزینه کافی نیست.

این نشریه فرانسوی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش اداره کل امنیت خارجی (دستگاه اطلاعات فرانسه) قطر از گروه های اسلامگرا در شاخ آفریقا و منطقه ساحل آفریقا حمایت مالی می کند .. دستگاه اطلاعت نظامی فرانسه نیز با تأیید این خبر، این منطقه گسترده را پناهگاه جدید تروریسم نامیده است.

هفته نامه "لوکانار انشینیه" ادامه داد: البته این خبرها آنقدر هم عجیب نیست؛ از سه سال قبل گروهی از سیاستمداران و نظامیان درباره خطرناک شدن منطقه آگاه شدند .. در 26 اوت 2009 نیکلا سارکوزی رییس جمهوری سابق فرانسه در برابر سفرای این کشور در وزارت خارجه گفت که فرانسه اجازه نمی دهد القاعده پایگاهی امن برای خود نزدیک ما در آفریقا ایجاد کند؛ در 26 ژانویه 2001 هم برنار باژولیه که از سوی سارکوزی بعنوان هماهنگ کننده ملی دستگاه اطلاعات منصوب شده بود، در برابر اعضای کمیسیون نیروهای مسلح در پارلمان درباره خطر تبدیل شدن منطقه ساحل عاج به پایگاهی برای گروه های تروریستی هشدار داده بود.

کشور کوچک طالبان

این هفته نامه فرانسوی افزود: گروه های مسلح اسلامگرا توانسته اند در مرزهای نیجر، بورکینافاسو، و الجزایر برای خود پایگاه و یا کشور کوچکی ایجاد کنند .. همچنین گروهی عضو گروه موسوم به "بوکوحرام" (آموزش غربی حرام) از نیجریه و مربیان پاکستانی که قبلا در سومالی بودند، به این منطقه رسیده اند .. فرانسه می داند که کشورهای غرب آفریقا توانایی نظامی کافی برای دخالت در مالی جهت بازستاندن شهرها و صحراهای این کشور از عناصر و باندهای مسلح را ندارند، و در جنوب مالی فعلا دیگر چیزی تحت عنوان دولت وجود ندارد و این کشور در آستانه جنگ داخلی است؛ و اکنون همگان به الجزایر چشم دوخته اند چرا که فقط ارتش الجزایر می تواند با گذشتن از مرزهای شمالی گروه های اسلامگرا را نابود کند؛ ولی بوتفلیقه و ژنرالهای الجزایری از آن بیم دارند که این درگیری های تروریستی به کشور خودشان کشیده شود.

قطر به نفت سواحل آفریقا چشم دوخته

هفته نامه "لوکانار انشینیه" همچنین در مقاله ای دیگر در ارتباط با همین موضوع از مذاکرات محرمانه قطر با شرکت نفتی فرانسوی "توتال" برای کشف نفت در منطقه ساحل آفریقا و استفاده از آن خبر داد .. قطر با وجود ذخایر عظیم نفتی ، اکنون به فکر یافتن نفت در ساحل آفریقا است تا در صورت اتمام نفت این امیرنشین در آینده، از ذخایر احتمالی این منطقه استفاده کند.

این هفته نامه فرانسوی تأکید کرد: این مذاکرات محرمانه به شدت موجب عصبانیت الجزایری ها شد؛ چرا که آنها از قبل به دلیل نقش قطر در بحران مالی خشمگین بودند؛ الجزایر از آن بیم دارد که این بحران سرانجام به این کشور کشیده شود .. فرانسه نیز اکنون از آن نگران است که این گروه های اسلامگرا و جدایی طلب به منافع این کشور در آفریقا ضربه بزنند.

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها