بُروز نشانه‌های بحرانی جدید در روابط لبنان و عربستان

بُروز نشانه‌های بحرانی جدید در روابط لبنان و عربستان
جمعه 20 بهمن 1396 - 14:01

دستگاه قضایی لبنان تصمیم گرفته است، به شکواییه‌ای رسیدگی کند که در آن از یک وزیر سعودی به اتهام اختلاف‌افکنی در لبنان شکایت شده است.

العالم - لبنان

خبرگزاری لبنان اعلام کرد که دستگاه قضایی لبنان قصد دارد به شکایتی علیه «ثامر السبهان» وزیر مشاور دولت عربستان در امور خلیج فارس، رسیدگی کند.

«نبیه عواضه» از آزادگان لبنانی که مدتها در فلسطین اشغالی اسیر بوده،‌ از این وزیر سعودی به اتهام «اختلاف‌افکنی بین لبنانی‌ها و تحریک مردم به درگیری نظامی داخلی و تلاش جهت تیره کردن روابط لبنان با کشورهای دیگر شکایت کرده است.

این شکایت اواخر ماه ژانویه در دادگاه لبنان طرح شده و «غسان عویدات» قاضی پرونده اکنون تصمیم گرفته به این شکایت رسیدگی کند. 

نبیه عواضه در شکواییه خود اعلام کرده که ثامر السبهان در توییتر، زمینه را برای ایجاد فشار بر سعد الحریری نخست وزیر لبنان، فراهم کرده بوده است. عواضه در شکایت خود گفته است که توییت‌های وزیر سعودی، ناقض حاکمیت لبنان بوده و به اختلافات مذهبی در لبنان دامن می‌زند.

السبهان در اکتبر 2017 نیز در توییت‌هایی گفته بود که عربستان به دلیل اقدامات حزب الله در قبال ریاض، دولت لبنان را «دولت اعلام جنگ» قلمداد می‌کند.

اکنون آغاز بررسی این شکوائیه در دادگاه لبنان، خشم برخی سعودی‌ها را (در فضای مجازی) برانگیخته و برخی کاربران با هشتگ «#کلنا_ثامر_السبهان» (همه ما ثامر السبهان هستیم) از وی اعلام حمایت کرده‌اند.

تلویزیون «الحرة» در وبسایت خود با اشاره به این خبر نوشته که نشانه‌های بحرانی جدید در روابط لبنان و عربستان دیده می‌شود.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر، سامر السبهان با انتشار سه بیت از یک شعر قدیمی و بدون توضیحی از جانب خود، به اقدام دستگاه قضایی لبنان واکنش نشان داد.

همزمان با واکنش این وزیر سعودی به دستگاه قضایی لبنان، برخی سیاستمداران متحد ریاض از این وزیر عربستانی حمایت کردند. «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین در توییتر خود از السبهان حمایت کرد و در عین حال دستگاه قضای لبنان را مورد انتقاد قرار داد و از آن خواست از چیزی که او آن را «تخریب دیگر کشورها و مسئولان آن« خواند، دست بردارد.

روابط بیروت ریاض از نوامبر گذشته شاهد تنش‌های جدی است. این تنش‌ها بعد از آنکه مقامات لبنان گفتند مسئولان سعودی، سعد الحریری را به اجبار به ریاض فراخوانده تا او را برای استعفا تحت فشار قرار دهند به اوج خود رسید.

دولت عربستان سعودی هنوز به این شکایت، پاسخ یا واکنشی نشان نداده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که روزنامه سعودی ایلاف روز دوشنبه گذشته به نقل از منابع مطلع نوشت یک مسئول سعودی اخیراً در تماس با یک وزیر لبنانی هشدار داده است که تحرکات سعد الحریری و نزدیک شدن او به ترکیه برایش گران تمام خواهد شد و عربستان از عملکرد نخست وزیر لبنان رضایت ندارد.

در مقابل چنین خبری، روزنامه «المستقبل» تریبون رسمی حزب المستقبل به رهبری سعد الحریری یک روز بعد واکنش نشان داد و نوشت چطور سایتی که در عربستان فیلتر است، از جانب منابع نزدیک به دولت سعودی سخن می‌گوید؛ امری که سبب تشدید تنش لفظی میان روزنامه سعودی و روزنامه رسمی حزب نخست‌وزیر لبنان شود.

روزنامه ایلاف یک روز بعد، روزنامه المستقبل را روزنامه زرد خواند و تلویحا سعد الحریری را به بازگشت از راه پدرش (رفیق الحریری) و همگام شدن با قاتلان پدرش متهم کرد و حزب المستقبل را به باد انتقاد گرفت.

این نخستین بار نیست که السبهان روابط کشورش با یک کشور دیگر را دچار تنش می‌کند. پیش از این او بعد از اینکه در آوریل 2015، منصب سفیر عربستان در عراق را بعد از حدود 25 سال قطعی روابط ریاض-بغداد بر عهده گرفت، مکررا علیه الحشد الشعبی،‌ بسیج مردمی عراق که در حال مبارزه با داعش بود، موضع گرفت و الحشد الشعبی را گروهی فرقه‌ای توصیف کرد که در حال ایجاد اختلاف مذهبی در عراق است.

السبهان بعدها نیز مدعی شد که گروهی ناشناس قصد ترور او در بغداد را داشته و دولت عراق اقدامات کافی برای حمایت از او را انجام نداده است. روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی مدعی شد که گروههای شیعی با هدایت ایران چنین طرحی داشته‌اند اما برای این ادعاها هیچ مدرکی ارائه نشد و بغداد این اتهامات بزرگ را ناقض حاکمیت خود دانست.

سرانجام دولت عراق صبر خود را از دست داد و اکتبر 2016 از دولت عربستان خواست تا هر چه سریعتر سفیر خود در بغداد را تغییر بدهد. 

اکنون بعد از چند اتفاق تنش‌آمیز میان بیروت و ریاض، شکایت جدید علیه این وزیر سعودی،‌ در آستانه انتخابات مهم پارلمانی لبنان، می‌تواند به تنشی جدید در روابط بیروت و ریاض تبدیل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها