العالم - ایران
ژان کریستوف کمار در نشست خبری در تهران درباره موضع دولت فرانسه در زمینه فعالیت این شرکت در ایران اظهار کرد: ما ارتباطات نزدیکی با دولت فرانسه داریم و دولت فرانسه به طور ۱۰۰ درصد حمایت زیادی از برنامههای ما در ایران میکند.
وی با بیان اینکه به عنوان مثال ما با سیستم بانکی فرانسه مشکل داشتیم چون یک بانک فرانسوی به دلیل کارکردن با ایران در زمان تحریمها میلیاردها دلار جریمه شده بود، خاطر نشان کرد: با این حال دولت فرانسه در این رابطه یک بیمه صادراتی را تایید کرد تا تجارت سیستم بانکی فرانسه با ایران تسهیل شود.
قائم مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن ادامه داد: در حال حاضر خودروی پژو ۲۰۰۸ تولیدی به عنوان اولین خودروی پسابرجامی در ایران بیش از ۲۰ درصد داخلی سازی شده است که البته پایین بودن این میزان به دلیل تلاش برای به تولید رسیدن خودرو با حداکثر سرعت بود. البته خودروی بعدی که ۳۰۱ است ۶۰ درصد داخلی سازی میشود.
کمار افزود: ۷۶ قطعه ساز ایرانی برای داخلی سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران و همکاری با ایکاپ انتخاب شدند و در حال حاضر در مرحله خرید ماشینآلات و آموزش پرسنل در این رابطه هستند.
وی با بیان این که پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ قطعات مشترک زیادی دارند و داخلی سازی آنها نیز به ۵۰ درصد خواهد رسید، تصریح کرد: با داخلی سازی بیشتر قیمت خودروهای تولیدی در ایران کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال در آینده قیمت پژو ۲۰۰۸ با داخلی سازی بیشتر کاهش مییابد.
قائم مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن درباره احتمال فعالیت مستقل این شرکت در ایران مانند طرح رنو برای دور جدید فعالیتهایش در ایران اظهار کرد: ما چنین برنامهای نداریم و از همان ابتدا نیز اعلام کردیم که شرکای تاریخی در ایران داریم که حدود ۴۰ سال با آنها کار کردهایم و آیندهمان را در ایران با این شرکا میسازیم، بنابراین اگر شرکت دیگری کار دیگری میکند مشکل خودش است و ما چنین برنامهای نداریم.
کمار ادامه داد: ایران تولید کننده مواد اولیه تولید خودرو مانند فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی است و مزیتهای زیادی در این حوزه دارد. البته ماشینآلات برخی قطعهسازان قدیمی است که باید بروزرسانی شود ضمن آنکه برخی قطعهسازان ایرانی در سطح جهانی کار میکنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات افزایش نرخ ارز در فعالیتهای پژوسیتروئن در ایران، گفت: به دلیل رشد نرخ ارز احتمالا قیمت خودرو در ایران بالا میرود. در این زمینه یکی از راهکارها برای تقویت توان خرید مشتریان فروش اعتباری و اقساطی خودرو خواهد بود.
قائم مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن ادامه داد: وضعیت اقتصادی در ایران بهبود پیدا نکرده و نرخ ارز سریعا در حال افزایش است و با این نرخ ارز با مشکل مواجه میشویم که البته میتوان مشکلات را مدیریت کرد.
وی افزود: ارتباطات بانکی بین ایران و خارج هنوز مشکل است و دسترسی به ارز و تامین مالی عملیات داخلی از طریق استقراض از بانکهای بزرگ دنیا ممکن نیست. در این رابطه امیدواریم ارتباط کلان دنیا با ایران بهبود یابد.
کمار با بیان اینکه برخی ادعا میکنند دیگر صنعت خودروی مونتاژکار در ایران نمیخواهیم اما هیچ کس برای این کار آماده نیست، اظهار کرد: به عنوان مثال گمرک و بانکها برای این موضوع آماده نیستند.
قائم مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن در پاسخ به سوالی درباره استانداردهای جدید خودرویی که ظرف یک سال آینده در ایران اجباری خواهد شد و فعالیتهای شرکت پژوسیتروئن اظهار کرد: با استانداردهای جدید خودرویی ما غافلگیر نشدیم زیرا در نقاط دیگر دنیا با آن مواجه هستیم. البته برخی خودروهای پژو قدیمی در حال تولید قطعا نمیتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند البته در حال همکاری با ایران خودرو هستیم تا استانداردهای جدید را پاس کنند به گونهای که برخی محصولات اگر اصلاحاتی روی آنها صورت گیرد میتواند به سطح استانداردهای جدید برسند.
کمار درباره قیمت احتمالی عرضه پژو ۳۰۱ در ایران که تولید آن از سال آینده آغاز خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر نمیتوان قیمتی را برای این خودرو ارائه داد ضمن آنکه شما شاهدید که نرخ ارز چقدر بالا رفته است، اما به طور کلی هدف ما این است که در بازار ایران حضوری رقابتی داشته باشیم. در این مورد میتوانم به تغییر دائمی ارزش برابری لیر ترکیه در برابر یورو اشاره کنم که گاها باعث میشود ما قیمت خودروهای تولیدی خود در ترکیه را به صورت هفتگی تغییر دهیم.
وی درباره تعداد خودروهای پژو ۲۰۰۸ تولیدی در ایران تاکنون خاطر نشان کرد: تا امروز بیش از ۱۰۰۰ دستگاه ۲۰۰۸ در ایران تولید و عرضه شده است البته سرعت تولید این خودرو در حال افزایش است.
قائم مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت خودروهای قدیمی پژو که همچنان در ایران در حال تولید هستند، گفت: برخی خودروهای قدیمی تولیدی در حد استانداردهای ما نیستند و از نظر مشخصات فنی مستهلک شدهاند البته قیمت آنها رقابتی است. این مشخص است که ما در کوتاه مدت نمیتوانیم خودروی جدیدی را در سطح قیمتی ۲۰۶ عرضه کنیم با این حال اگر بگوییم که خودروهای قدیمی پژو از امروز دیگر در ایران تولید نشود اما فعلا جایگزینی برای آنها وجود ندارد.
کمار در پاسخ به اینکه آیا برنامهای برای داخلی سازی برند DS در ایران وجود دارد و آیا این خودروها میتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند، اظهار کرد: DS استانداردهای جدید را پاس میکند در حالی که برخی برندها دچار مشکل خواهند شد. البته به دلیل آنکه تعداد فروش خودروهای DS در ایران پایین است فعلا تولید داخلی کردن آنها توجیحی ندارد.
وی درباره برنامه احتمالی پژوسیتروئن برای عرضه برند اوپل در ایران اظهار کرد: گروه پژوسیتروئن در ماه آگوست اوپل را خریداری کرده است البته برخی از مدلهای این خودرو با مشارکت ژنرال موتورز ساخته شده و طبعا آنها را نمیتوانیم در ایران عرضه کنیم. البته امکان عرضه برخی از مدلهای اوپل در ایران وجود دارد. با این حال فعلا عجلهای برای عرضه این برند در ایران نداریم و تمرکز ما بر روی پژوسیتروئن است ولی زمانی خواهد رسید که برند اوپل را نیز در ایران عرضه کنیم.
قائم مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن درباره برنامه این شرکت برای عرضه خودروهای برقی در ایران تصریح کرد: اگر مقررات لازم وضع شود و مشوقهایی ارائه شود به عنوان مثال از خودروهای هیبریدی مالیات گرفته نشود تکنولوژی این خودروها نیز به تدریج وارد خواهد شد. البته مصرف کنندگان هیچگاه به خاطر آنکه خودروی برقی و هیبریدی آلودگی کمتری دارند آن را گرانتر نمیخرند، بلکه باید مشوقهای لازم در این زمینه اتخاذ شود.
کمار در رابطه با برنامه پژوسیتروئن برای صادرات خودروهای تولیدی از مبدا ایران اظهار کرد: فعالیتهای ما از نظر رقابتپذیری هنوز در سطح استانداردهای جهانی نیست، زیرا قطعات خودروها را همچنان وارد کرده و بابت آن مالیات و گمرکی پرداخت میکنیم البته ممکن است در بازارهایی همچون عراق و سوریه که بازارهای بستهای هستند بتوانیم موفق باشیم، ضمن آنکه پژو۲۰۰۸ را به عراق فروختهایم و در آن تمرکز داشتهایم.
ایسنا