انتقاد بین‌المللی از «ریاض» در نقض حقوق زنان در یمن و عربستان

انتقاد بین‌المللی از «ریاض» در نقض حقوق زنان در یمن و عربستان
پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 - 21:05

کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (سیداو) در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از نقض حقوق زنان در عربستان و یمن توسط ریاض بشدت انتقاد کرد.

العالم-عربستان سعودی

 طی جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیته مبارزه با تبعیض این سازمان از رفتار مقامات عربستان با زنان و نیز نقض آزادی بیان فعالان حقوق بشری انتقاد کرد.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «نبأ‌ تی.وی»، در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو (روز سه‌شنبه) جلسه‌ای برای بحث درباره حقوق زن در عربستان برگزار شد و کنوانسیون رفع تبعیض‌ علیه زنان یا «سیداو» در حضور هیأت عربستانی از نحوه تعامل با زنان در این کشور انتقاد کرد.

سیداو در انتقادات خود به گزینه‌هایی مانند «قیمومیت» بر زنان عربستانی و نیز خشونت و تجارت انسان را مطرح کرد؛ شرکت‌کنندگان در این نشست از نقض حقوق بشر توسط عربستان در داخل و خارج این کشور انتقاد کردند و به عنوان نمونه به رنج زنان یمنی در پی حمله ائتلاف سعودی به این کشور اشاره کردند.

کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در ادامه خواستار توقف حملات عربستان به یمن  شد؛ حملاتی که هزاران زن و کودک در پی آن جان خود را از دست دادند.

هیأت سعودی مدعی شد مقامات کشورشان پیشرفت‌هایی در زمینه حقوق زن داشته‌اند و تمامی اقدامات برای مبارزه با خشونت خانگی و تجارت انسان را انجام داده‌اند.

اما سیداو اظهارات هیأت مذکور را نپذیرفت و خواستار لغو نظام قیمومیت مردان بر زنان در عربستان شد و در ادامه به بازداشت مدافعان حقوق بشر در این کشور اشاره و از آن انتقاد کرد.

عربستان اخیرا با انجام اقداماتی مانند اجازه حق رانندگی به زنان، اجازه ورود زنان به ورزشگاه، اجازه صدور فتوا و آخرین مورد آن نیز پخش صدای خوانندگان زن در تلویزیون، سعی کرده است از انتقادهای بین‌المللی در این خصوص بکاهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها