ترکیه باید پاسخگو باشد

ترکیه باید پاسخگو باشد
يکشنبه 4 تير 1391 - 11:50

تحليلگر راهبردي سوري، با اشاره به همپيماني آمريکا، عربستان، ترکيه با برخي ديگر از کشورها براي براندازي نظام حاکم سوريه، تاکيد کرد جنگنده بمب‌افکن ترکيه حريم هوايي و حاکميت ترکيه را نقض کرد و آنکارا بايد در اين باره پاسخگو باشد.

 "سليم حربا" روز یکشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت جنگنده ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض و حاکمیت آن را نادیده گرفت که پدافند هوایی سوریه نیز به این اقدام آن پاسخ داد. اقدام سوریه در این باره بر اساس موازین و قوانین بین‌المللی صورت گرفت.

وی، با بیان اینکه ترکیه باید در این باره پاسخگو باشد نه سوریه، تاکید کرد هویت جنگنده بمب‌افکن ترکیه برای سوریه مشخص نبود. سوریه از کجا باید می‌دانست که این هواپیما متعلق به اسرائیل نیست، همان طوری که در سال 2008 روی داد و در آن هواپیمای اسرائیلی از خاک ترکیه عبور کرد و پایگاه الخبر سوریه را هدف قرار داد. همچنین، سوریه از کجا می دانست که این هواپیما آمریکایی نیست که از پایگاه هوایی انجرلیک ترکیه پرواز کرده باشد. بنابراین، ترکیه باید در این باره پاسخگو باشد.

پژوهشگر و تحليلگر راهبردي سياسي سوری تصریح کرد اگر فرض کنیم که ترکیه از این اقدام حسن نیتی نداشته است باید گفت که در آن صورت هدف آن پس از حمایت‌های مادی و سیاسی از گروه‌های تروریسم، حمایت نظامی و هوایی از این گروه‌ها بوده است تا قدرت نیروی هوایی سوریه را محک زند.

الحربا همچنین در ادامه درباره تلاش‌های عربستان سعودی برای تضعیف گروه‌های مقاومت و براندازی نظام حاکم سوریه تصریح کرد عربستان از سال 2006، به‌ويژه پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، و اتخاذ مواضع منفي در قبال گروه‌های مقاومت سياست جديدي در پیش گرفت.

وی تصریح کرد ریاض از آن زمان تاکنون  طرح وهابي و تكفيري را در پیش گرفته است و ابزارهاي اجرايي آن در داخل سوريه گروه‌های تروریستی القاعده و گروه موسوم به ارتش آزاد است.

این تحلیلگر سیاسی سوری تصریح کرد آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه مي خواهند جنگي داخلي در سوريه ايجاد كنند تا بتوانند از آن به عنوان برگه اي براي دخالت خارجي ها بهره‌برداری کنند.

الحربا خاطرنشان کرد گروه موسوم به ارتش آزاد به علت اقدام‌های نيروهاي امنيتي و نيروهاي حفظ نظام سوريه، شكست خورد و نتوانست طرح نظامي و يا سياسي خود را عملي كند.

حربا افزود: شكست گروه‌هاي مسلح در داخل، نوعي پراکندگی امنيتي و نظامي در خارج از كشور ايجاد كرد. اين امر موجب شد تا رياض اسعد، سرکرده گروه‌های مسلح، از كشور فرار كند.

 

22:39



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها