"موشک های هوشمند و جدید" برای حمله به سوریه!؟

پنج‌شنبه 23 فروردين 1397 - 10:02

در سایه تشدید تنش های بین المللی به دلیل اوضاع سوریه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که موشک های هوشمند و جدید آمریکا در راه سوریه هستند وی اشاره ای به نوع این موشک ها نکرد.

العالم - سوریه

ترامپ در توییت دیروز چهارشنبه خود نوشت: روسیه تهدید می کند که هر موشکی که ما شلیک کنیم، نابود خواهد کرد، روسیه؛ آماده باش موشک های ما زیبا، جدید و هوشمند هستند.

کاخ سفید و پنتاگون از هر گونه اظهار نظر درباره شیوه واکنش احتمالی آمریکا به ادعای حمله شیمیایی به دومای سوریه خودداری کرده و اشاره ای به نوع سلاح های آمریکا در حمله احتمالی به سوریه نکردند. البته شواهد و شاخص های متعدد نشان می دهند که به احتمال قوی ناو (Donald Cook) در حمله احتمالی شرکت خواهد کرد. این ناو هم اکنون در دریای مدیترانه مستقر است.

روز سه شنبه نیز روزنامه Washington Examiner به نقل از یک منبع آگاه در پنتاگون نوشت ناو آمریکایی روز دوشنبه بندر قبرس را به مقصد سوریه ترک کرده است؛ این روزنامه نوشت این ناو مجهز به 60 موشک هدایت شونده تاماهوک است.

این موشک ها 2500 کیلومتر برد دارند و از دقت و توانمندی بالایی در مانور برخوردار هستند.

از بارزترین ویژگی های رزمی این نوع از موشک های هدایت شونده، قابلیت تغییر برنامه پس از شلیک و در حین پرواز به سوی هدف به دلیل برخورداری از سامانه "جی پی اس" است.

شایان ذکر است که ارتش امریکا در روز 7 آوریل سال گذشته از همین موشک در حمله به فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرق حمص در مرکز سوریه استفاده کرد. در این حمله آمریکا 59 موشک تاماهوک را از دو ناو  "USS Ross" و"USS Porter" به سمت این فرودگاه شلیک کرد.

رئیس جمهور آمریکا این موشک را که سوریه را با آن تهدید کرده است جدیده دانسته است اما این موشک ها در دهه نود از قرن گذشته طراحی و ساخته شده اند و نمی توان آنها را جدید دانست.

البته پنتاگون از اوایل دهه گذشته سعی کرده است این موشک ها را ارتقا دهد؛ چند سال قبل نیز چندین بار موشک های تاماهوک "Block IV" را آزمایش کرد. در 11 ژانویه 2017 شرکت "ریتون""Raytheon"، طراح موشک های جدید – که می توانند اهداف متحرک را هدف قرار دهند و هر گونه تحرکی را در مواضع دشمن رصد کنند – اعلام کرد مرحله آزمایش این موشک ها با موفقیت به انجام رسیده و انتظار می رود به زودی در اختیار ارتش آمریکا قرار گیرد.

روزنامه واشنگتن پست نیز در همین راستا نوشت منظور ترامپ از موشک های هوشمند، موشک هایی است که از سامانه جهت یابی دقیق لیزری یا جی پی اس برخوردارند این سامانه ها از طریق ماهواره کار می کنند.

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد که نظامیان آمریکایی می توانند در صورت لزوم این سامانه ها را روی موشک های "غیر هوشمند" هم سوار کنند. اما این گزینه به خصوص با در نظر گرفتن این موضوع که حمله های آمریکا با سامانه مقابله پدافند هوایی روسیه "اس 300" و "اس 400"، مستقر در سوریه مواجه می شوند چندان محتمل نیست. پنتاگون ابن موضوع را در برنامه ریزی های خود مد نظر قرار داده است.

روزنامه "نشنال اینترست" نیز تصریح کرد از آنجا که رویارویی با پدافند هوایی فعال روسیه اجتناب ناپذیر است، نظامیان آمریکایی مجبورند از موشک های هواپرتاب "AGM-86" استفاده کنند.

این روزنامه نوشت ممکن است پنتاگون از موشک اندازهای شبح (نامرئی) "B2 Spirit" ، مجهز به موشک ها و خمپاره های "AGM-158" و"AGM-154" که از دقت بسیار بالایی برخورداند و نیز بمب افکن های 22 Raptor" استفاده کند؛ این بمب افکن ها مجهز به بمب های "GBU-39" هستند که از دقت بسیار بالایی برخوردارند.

احتمال می رود این جنگنده ها با استفاده از تکنولوژی خود، سامانه های پدافند هوایی روسیه را کشف و منهدم کنند.

208

پربیننده ترین خبرها