لاوروف از امکان تحویل موشک‌های «اس-۳۰۰» به ارتش سوریه خبر داد

لاوروف از امکان تحویل موشک‌های «اس-۳۰۰» به ارتش سوریه خبر داد
سه شنبه 28 فروردين 1397 - 09:24

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، کشورش برای تقویت توان دفاعی سوریه همه گزینه ها را در نظر دارد و در صورت نیاز حتی سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» به این کشور تحویل داده خواهد شد.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی»، اعلام کرد که حملات موشکی ائتلاف غربی به سوریه مقامات مسکو را متقاعد کرده که روسیه باید هر کمکی که لازم است به ارتش سوریه انجام دهد تا آنها بتوانند تجاوزات خارجی را دفع کنند.

لاوروف افزود: «رئیس جمهور پوتین ازهم اکنون در مورد امکان تحویل سامانه‌های موشکی «اس-300» به سوریه صحبت کرده است. به گفته وی، چند سال قبل مسکو به درخواست شرکای غربی تصمیم گرفت تا از ارسال این موشک‌ها به سوریه خودداری کند، ولی اکنون، زمانی که آمریکا، انگلیس و فرانسه مبادرت به تجاوز نظامی نفرت انگیز به سوریه کرده‌اند، ما دوباره متقاعد شده‌ایم که کشور سوریه نیاز به دفاع مطمئن از خود دارد و برای این منظور مسکو همه اقدامات لازم را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار آن شد تا در شهر دومای سوریه به دنبال شواهد واقعی برای وقوع حادثه حمله شیمیایی گشته شد، برای اینکه اصلا چنین حمله‌ای صورت نگرفته و تمام این ماجرا، نمایشی بیش نبوده است.

به گفته وی، تهدید غربی‌ها در مورد استفاده از توان نظامی علیه دولت سوریه در صورت استفاده از سلاح شیمیایی، علامتی برای گروه‌های تندرو در سوریه، از جمله «کلاه سفیدها» بود تا دست به اقدامات تحریک آمیزی بزنند و همین قضیه هم اتفاق افتاد و اکنون بعد از حملات 14 آوریل (25 فروردین) آنها باز هم تهدید می‌کنند اگر دوباره از سلاح شیمیایی استفاده شود، دوباره حمله خواهد شد، بدین طریق مخالفان سوری را دعوت به ازسرگیری مبارزه مسلحانه می کنند.  

ظاهرا "موشک‌های هوشمند جدید" ترامپ در سوریه مفید واقع نشدند

سرگئی لاوروف در عین حال تایید کرد که دو سوم موشک‌های شلیک شده به سوریه در حملات 14 آوریل توسط پدافند هوایی سوریه منهدم شدند.

وی افزود: «ما انتظار داشتیم که این "موشک‌های هوشمند جدید" (که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود در حمله به سوریه از آنها استفاده خواهد شد) مفید واقع شوند، در صورتیکه در عمل چنین نشد. دو سوم آنها اصلا به اهداف در نظر گرفته شده اثابت نکردند، برای اینکه در هوا منهدم شدند و نظامیان روسی شواهد قانع کننده‌ای در این مورد برای مباحثات حرفه‌ای در اختیار دارند.»   

لاوروف همچنین یادآور شد که نظامیان روسی و آمریکایی در تمام طول این مدت از برقراری کانال ارتباطی برای بررسی اوضاع سوریه، حمایت کرده‌اند.

تحریم‌های آمریکا برای تنبیه مردم روسیه به‌خاطر انتخاب مجدد پوتین است

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که ایالات متحده با کمک تحریم‌های ضدروسی می خواهد مردم روسیه را به خاطر انتخاب «نادرست» رئیس جمهوری جدید کشورشان تنبیه کنند و این ادعا که اقدامات محدودکننده علیه مردم روسیه مورد استفاده قرار نگرفته، دروغی بیش نیست.

وی به خبرنگار «بی‌بی‌سی» گفت: «ممنون از دلسوزی، شما. ولی مطمئن باشید که روسیه در مقابل تحریم‌های جدید آمریکا هم می تواند مقاومت کند و شما لازم نیست نگرانی از این بابت داشته باشید.»

لاوروف تاکید کرد که اقتصاد روسیه از زمان جنگ جهانی دوم، مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته است و اصلاحات لازم در عرصه اقتصادی در حال اجراست و نتایج آن ازهم اکنون قابل مشاهده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پایان بار دیگر به سخنان "ولادیمیر پوتین" اشاره کرد که مسکو همواره آماده مذاکره است، البته به این شرط که به روسیه احترام گذاشته شود و مذاکرات بر اساس توازن بین منافع طرفین صورت بگیرد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها