جنجال آفرینی ترامپ درباره دیدار با رهبر کره شمالی +فیلم

شنبه 5 خرداد 1397 - 15:08

رئیس جمهور آمریکا با اینکه قبلا دیدار سران دو کشور را لغو کرده بود و با اینکار واکنش محافل داخلی و بین المللی را برانگیخته بود اما راه را برای برگزاری این دیدار در 12 ژوییه آینده باز نگه داشته است.

العالم - آمریکا

تهدیدی پنهان در پیام ترامپ برای رهبر کره شمالی نهفته است. این پیام به نوعی به رهبر کره شمالی القا می کند که کنفرانس سران دو کشور در تاریخ تعیین شده نیز لغو می شود. اما دیری نگذشت که دوباره با تمجید از واکنش مثبت پیونگ یانگ و استقبال آن از گفتگو اعلام کرد که دیدار با کیم جونگ اون در موعد مقرر انجام خواهد شد.  

کره شمالی ضمن اعلام آمادگی برای گفتگو از تصمیم ناگهانی ترامپ ابراز تأسف کرده و گفت که این اقدام با انتظارات جهانیان در تضاد است.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفته بود: ما از بیانیه اخیر پیونگ یانگ درباره گفتگو استقبال می کنیم ما هم با آنها گفتگو می کنیم ما هم خواستار برگزاری دیدار سران دو کشور هستیم.

یک مقام عالی رتبه در کاخ سفید نیز گفت: ترامپ دیدار سران دو کشور را لغو کرد چون پیونگ یانگ به وعده های خود پشت کرده و ارتباط مستقیم با آمریکا را قطع کرد.

ناظران می گویند آنچه که برنامه دیدار سران آمریکا و کره شمالی را به هم زد، اظهارات مرد شماره دو کاخ سفید یعنی مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکاست که گفته بود اگر کره شمالی با ترامپ به توافق نرسد سرنوشتی مشابه لیبی خواهد داشت.

اما وزیر خارجه کره شمالی اظهارات پنس را احمقانه خوانده و گفت که باید این اظهارات نادیده گرفته شود؛ وی گفته بود که دو کشور دو راه بیشتر پیش رو ندارند یا برگزاری کنفرانس سران دو کشور یا جنگ هسته ای.

این در حالی است که چین هم خواستار نشان دادن حسن نیت و صبر و بردباری از سوی دو طرف شده است. آلمان نیز با ابراز تأسف بابت لغو کنفرانس سران دو کشور گفت که گفتگو در عالی ترین سطح بین دو طرف، گام مهمی برای جلوگیری از تشدید تنش در شبه جزیره کره است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی با همتای فرانسوی خود، امانوئل ماکرون درباره لغو دیدار سران آمریکا و کره شمالی ابراز تأسف کرد.

پوتین گفت: ما انتظار داشتیم این ملاقات سرآغاز جمع آوری سلاح هسته ای از شبه جزیره کره باشد. کیم جونگ اون به همه وعده هایش عمل کرد تا دیدار بین وی و ترامپ برگزار شود.

ماکرون نیز به نوبه خود گفت: ما امیدواریم عملیات منع گسترش سلاح هسته ای ادامه یابد. فرانسه آماده کمک در همه ابعاد است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از تحولات اخیر از طرف های مرتبط خواست برای ادامه روند خلع سلاح هسته ای به طور مسالمت آمیز همکاری کنند.

گفتنی است تصمیم ترامپ واکنش های مردمی به دنبال داشته است و طرفداران صلح در اطراف سفارت آمریکا در سئول تجمع کرده و پلارکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "صلح سرآغاز جدیدی است".

208

پربیننده ترین خبرها