المانیتور: خروج ترامپ از برجام فرانسه را از آمریکا دور کرد

المانیتور: خروج ترامپ از برجام فرانسه را از آمریکا دور کرد
چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 11:30

المانیتور در گزارشی نوشت: امانوئل مکرون با تلاشی محتاطانه برای برقراری رابطه با روسیه در مورد سوریه و ایران، می خواهد نشان دهد در مورد تمام مسائل خاورمیانه با ایالات متحده هماهنگ نیست و تصمیم ترامپ برای خروج از برجام سبب فاصله وی از واشنگتن شده است.

العالم ـ اروپا

"ایگور دلونه" معاون مرکز تحلیل امور روسیه – فرانسه در گزارشی با عنوان "پوتین و مکرون به دنبال راهی برای مساله ایران و سوریه هستند" نوشته، با خروج ترامپ از برجام روسیه به دنبال پیدا کردن راهی برای نجات این توافق نامه بین المللی است و در این میان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز علاقمند به پیوستن به این جبهه است. وی در تاریخ 25 ماه (خرداد ماه) به روسیه سفر کرد. هرچند این نخستین دیدار مکرون از روسیه نبود و وی همراه با هیاتی به ریاست "فرانسوا اولاند" رییس جمهور سابق فرانسه در سال 2013 و برای حضور در نشست G-20 به روسیه سفر کرده بود. 
پیش از سفر به روسیه، مکرون چندان نگاه مثبتی به این دیدار نداشت و انتظاراتش از دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه کم بود. "این سفر قرار بود در ماه آوریل باشد اما با توجه به حملات هوایی ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در اواسط ماه آوریل (فروردین) به مواضع دولت سوریه و مسمومیت جاسوس سابق روسیه در خاک انگلیس که در ماه مارس (اسفند) صورت گرفت و بیشتر کشورهای غربی کرملین را مسئول آن دانستند و مورد سرزنش قرار دادند، این سفر به تعویق افتاد." 
هرچند این نخستین بار نیست که در مورد اختلاف نظر مسکو و پاریس بر سر مساله سوریه می شنویم و از زمان روی کار آمدن مکرون ناامیدی های الیزه نسبت به وضعیت سوریه مدام در حال افزایش است. اما مکرون با در پیش گرفتن سیاستی متفاوت از روسای جمهوری پیشین خود، با حذف بشار اسد به عنوان یک پیش شرط برای از سرگیری گفتگوهای سیاسی در مورد آینده سوریه موافقت کرد.
از طرفی وی در مورد حفظ تمامیت ارضی با مسکو هم عقیده است هرچند بر این باور است کرملین آنگونه که باید در مورد موضوعات مهمی همچون حملات شیمیایی و کمک های بشردوستانه حساسیت لازم را به خرج نداده است. 
اما به احتمال فراوان مکرون در سنت پترزبورگ، سیگنال مثبتی که می خواست را دریافت کرده و با پوتین در مورد برخی موضوعات از جمله ایران و ضرورت حفاظت توافق هسته ای اتفاق نظر خود را اعلام کردند. 
از سوی دیگر در سوریه، پاریس و مسکو سعی خواهند کرد مذاکرات صلح سوریه که اغلب در آستانه قزاقستان برگزار می شود را با زیر گروه ائتلاف مبارزه با داعش هماهنگ کنند. این زیر گروه که در اواخر سال 2017 تشکیل شد شامل کشورهای فرانسه، انگلیس، ایالات متحده، اردن و عربستان سعودی است. لذا اگر این هماهنگی ها جواب دهد، برگ برنده ای برای پاریس به شمار می آید که در پی ایجاد یک جایگزین معتبر برای انحصار روسیه در زمینه حل بحران سوریه است. این امر همچنین نشان دهنده تکامل موضع فرانسه نسبت به مذاکرات آستانه است، زیرا پاریس از نخستین روزهای برگزاری این نشست نسبت به موفقیت آن تردید داشته است. شایان ذکر است ایران، روسیه و ترکیه از ابتدا نشست آستانه آن را ضمانت کرده اند و حال با تشکیل این زیرگروه روح تازه ای به این مذاکرات دمیده می شود. 
در مورد ایران هم پاریس تلاش کرده است با ارائه برخی دستورالعمل ها به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، رویکرد جامع جدید اروپا در مورد برجام را تهیه کند. از سال 2015 و پس از امضای برجام شرکت های فرانسوی قراردادهایی را با تهران به ارزش بیش از 26 میلیارد دلار امضا کرده اند. برخی امیدوار بودند سرمایه گذاری های غربی در ایران شرایط اقتصادی مطلوبی ایجاد کند و در نهایت منجر به یک سیاست انعطاف پذیرتر ایران در سوریه شود. با این حال، با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، نه تنها این سرمایه گذاری ها در معرض خطر قرار می گیرد بلکه شرکت های فرانسوی هم احتمالا فعالیت خود را در ایران پایان خواهند داد. بنابراین امروزه پاریس در مقابل ایران خود را در بن بستی می بیند و مکرون هم نمی تواند نفوذ لازم را بر شرکت های فرانسوی داشته باشد. 
از طرفی مکرون در پی ایجاد رهبری جدید در اروپا و تحول در روابط فرانسه و آلمان در زمینه مسائل اقتصادی و سیاست خارجی غیر قابل پیش بینی ایالات متحده است. به عبارتی پس از دیدار او از ایالات متحده در ماه آوریل (فروردین) جایی که فراتر از لبخندها، مکرون نتوانست هیچ چیزی از ترامپ نه در قبال برجام و نه تضمینی برای محافظت از شرکت های فرانسوی در مقابل تحریم های ایالات متحده بدست آورد، نیاز به کسب امتیازاتی در خارج از کشور برای ارتقا موقعیت داخلی و خارجی خود دارد. 
در عین حال، مکرون با تلاشی محتاطانه برای برقراری رابطه با روسیه در مورد مسائل سوریه و ایران، می خواهد نشان دهد که در مورد تمام مسائل خاورمیانه با ایالات متحده هماهنگ نیست. به این ترتیب، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، موقعیتی برای فرانسه فراهم کرد تا به موضوع سوریه بیشتر بپردازد و از سیاست منطقه ای واشنگتن فاصله بگیرد. هرچند این به معنای روابط حسنه با مسکو تلقی نمی شود. 
به گزارش ایرنا، "تارنمای المانیتور از فوریه 2012 توسط جمال دنیل، یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشینگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. این تارنما با رسانه‌های بزرگ خبری در خاورمیانه نیز همکاری می‌کند'. 

پربیننده ترین خبرها