تحلیل روز/

چرا ابوظبی دیگر برای اماراتی ها امن نیست؟

چرا ابوظبی دیگر برای اماراتی ها امن نیست؟
يکشنبه 13 خرداد 1397 - 07:31

تاریخ تکرار می شود چند ماه پیش امارات می کوشید تا با سرمایه گذاری مجدد بر روی علی عبدالله صالح و بازگرداندن او به صحنه سیاسی یمن ناکامی های حاصل از شکست خود، سعودی ها و تحالف را جبران کند که نیروگاه هسته ای تولید برق اش در برکه با موشک یمنی ها ناامن شد و این روزها با سرمایه گذاری بر روی برادرزاده او گویی بناست تاریخ مجددا تکرار شود.

العالم _ یمن

نزدیک به یک ماه است که امارات با تجهیز نیروهایی سه گانه مشتمل برسلفی ها، همراهان وزیر دفاع سابق یمن و بلاخره نیروهای تابع طارق عفاش برادرزاده علی عبدالله صالح هجومی گسترده در ساحل غربی و به سمت بندر استراتژیک حدیده را آغاز کرده اند. اخبار اولیه همگی حکایت از پیشرفت سریع این نیروها داشت و علت آن هم کاملا مشخص و در دو مقوله اساسی قابل تعریف. بدون مانع بودن ساحل از یک سو و استفاده از حجم وسیع جنگ افزار در مقابل یمنی های کم سلاح و تجهیزات دو عامل اساسی این پیشرفت ها قلمداد می شد. رسانه های عربی و غربی هم سوی با عربستان و امارات در یک جنگ روانی حساب شده بزرگنمایی این پیشرفت ها را در دستور کار قرار داده و در برخی موارد از نزدیک شدن نیروهای وابسته به امارات تا چند کیلومتری الحدیده خبر، گزارش و مصاحبه تولید و پخش کردند.

در مقابل این جنگ روانی وسیع و طی روزهای اخیر یمنی ها نه تنها موفق به متوقف کردن ماشین جنگی امارات شدند بلکه بخشی از سرزمین های به اشغال درآمده را آزاد کردند و البته فاکتوری جدید را در تعیین سرنوشت نبرد در دستور کارقرار دادند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن دو روز پیش رسما اعلام کرد از امروز ابوظبی دیگر امن نیست و در تیررس موشک های یمنی قرار دارد. جزئیات بیشتر

پیام صریح یمنی ها در شرایطی ابلاغ می شود که امارات سعی دارد با اشغال حدیده و دیگر بنادر جنوبی یمن از یکسو دایره اشغال جزایر یمنی و توسعه تجارت و منافع خود را در این منطقه تکمیل کند -چنانکه قدم های اولیه را با اشغال عدن و سقطری برداشته بود - و از دیگر سو یاری گر پروژه ناکام بن سلمان د رتسخیر یمن شود.

اما به نظر می رسد این بار یمنی ها بر روی حساس ترین نقطه امارات دست گذاشته اند. هرچند پیش از این و تنها چند ماه پیش امارات تجربه دریافت موشک از ناحیه یمنی ها را داشته و البته در آن زمان با اعمال سانسور شدید کوشید تا ابوظبی را از پس لرزه های این اقدام مصون دارد اما واقعیت آن است که مبادرت یمنی ها به ارسال موشک به این کشور کوچک هزینه هایی جبران ناپذیر برای امارات در پی خواهد داشت.

امارات کشوری است که علی رغم بهرمندی از نفت اساس اقتصاد خود را بر تجارت و گردشکری بنیان نهاده و طبیعی است که پاشنه آشیل خود را در ناامنی می داند و بدیهی است که هرگونه حمله موشکی به این کشور در اولین نگاه به فرار سرمایه های خارجی از آن خواهد انجامید و این یعنی آنکه در یک نگاه استراتژیک حیات و ممات ابوظبی این روزها وابسته به نحوه عملکرد یمنی هایی است که در سایه صبوریشان شاهد هجوم گاه و بی گاه امارات به سرزمینشان هستند.

امارات بی آنکه از تجربه گذشته اش در تلاش برای بازگرداندن علی عبد الله صالح و ایجاد شکاف در صفوف یمنی ها درس عبرت بگیرد دوباره تجربه پیشین را تکرار کرد و این بار کوشید تا برادرزاده او را پشتیبانی و در نوک حمله به یمن قرار دهد.

بدیهی است اهداف پیش گفته اماراتی ها همچنان در صدر توجهات قراردارند اما سوال این است که آیا در مقابل این تکرار تاریخ زمانه برای یمنی ها قابل تکرار نیست؟ و ایا این بار حجم وسیعتری از موشک ها در انتظار اماراتی ها نخواهد بود؟

به نظر می رسد از آن جهت که سقوط حدیده برای یمنی ها حکم مرگ و زندگی را دارد، کلام سخنگوی نیروهای مسلح یمنی نه یک تهدید بلکه پرده برداری از نقشه راهی است که یمنی ها برای آینده سیاسی و نظامی خود ترسیم کرده اند .

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها