پلیس عراق: پناهنده عراقی دستگیر شده در فرانسه، جنایتکار جنگی است

پلیس عراق: پناهنده عراقی دستگیر شده در فرانسه، جنایتکار جنگی است
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 22:23

به گزارش خبرگزاري فرانسه، یک مسئول بلند پایه در وزارت کشور عراق روز دوشنبه تأکید کرد پناهنده عراقی که در فرانسه بازداشت شده است از سرکردگان گروه های تروریستی بوده و در قتل عام 1700 سرباز و پلیس عراقی در مرکز عراق در سال 2014 شرکت داشته است.

العالم-عراق

این مسئول بلند پایه عراقی به این خبرگزاری گفت: احمد حمدان محمود عیاش الاسودی که به دلیل ارتکاب اعمال تروریستی در زندان تکریت مرکز استان صلاح الدین به سر می برد به دست تروریست‌های داعشی به دنبال اشغال شهر تکریت در سال 2014 آزاد شد.

به گفته این مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، وی که از سرکردگان گروه تروریستی داعش به شمار می رفت در کشتار سربازان در اردوگاه آموزشی اسپایکر حضور داشته است. در ماه ژوئن سال 2014 میلادی افراد مسلح با حمله به این پایگاه نظامی در نزدیکی تکریت، در شمال بغداد، اقدام به ربودن صدها جوان تازه استخدام شده ارتش عراق کردند. اغلب آن جوانهای شیعه بودند. تروریستها سپس جوانان ربوده شده را که تعداد آنها 1700 نفر بود، یکی پس از دیگری اعدام کردند. بر اساس شهادت سایر زندانیان، الاسودی شخصاً 103 نفر را اعدام کرد.

مقام عراقی در ادامه صحبت های خود اضافه نمود: من به وضوح در ماه آوریل در جریان جلسه رؤسای پلیس با پلیس بین الملل در پاریس، اعلام کردم، این شخص خطرناک است و به دلیل ارتکاب جنایت تحت تعقیب قرار دارد و باید به عراق مسترد شود.

ژنرال عراقی که از مسئولان بلندپایه وزارت کشور عراق است، اظهارات وکیل الاسودی را رد کرد. وکیل این ترریست مدعی شده است که موکل او از سال 2007 تا 2014 عضو سرویس های امنیتی در تکریت بوده است. این در حالیست که به گفته مقام عراقی، الاسودی گذشته ای آلوده به جنایت دارد. او روز 28 سپتامبر 2002 به جرم سرقت بازداشت و در سامرا زندانی شده است. وی سپس با استفاده از فرمان عفو عمومی صدام حسین، تنها یک ماه بعد از بازداشت، آزاد شده است.

این تروریست داعشی بار دیگر در سال 2005 به جرم نگهداری سلاح دستگیر و روانه زندان شده است امّا خیلی زود آزاد شده است. الاسودی بار دیگر به جرم اقدامات تروریستی بازداشت شده است. وکیل او در فرانسه روز یکشنبه ادعا کرد موکل او قربانی بی عدالتی شده است و خود او در مبارزه با تروریست‌ها ایفای نقش کرده است.

محمد المنصف حمدی، وکیل الاسودی، چند روز بعد از اعلام خبر بازداشت این تروریست در فرانسه در ماه مارس، گفت: موکل بنده همواره موارد اتهامی منتسب به خود را رد کرده است. او در مبارزه با گروه تروریستی داعش ایفای نقش کرده است.

الاسودی در تابستان سال 2016 به فرانسه رفت و در ماه ژوئن سال 2017 موفق به دریافت پناهندگی سیاسی از اداره حمایت از پناهندگان در فرانسه شد. اداره مذکور به این شهروند عراقی کارت اقامت 10 ساله داده است.

الاسودی در تابستان سال 2017 توسط سرویس های ضد تروریسم در فرانسه مورد شناسایی قرار گرفت. وی روز 6 مارس گذشته در شمال غرب فرانسه دستگیر شد و سه روز بعد در دادگاهی در پاریس گناهکار شناخته شد. وی به جرم شرکت در کشتار توسط یک تشکیلات تروریستی و ارتکاب جرائم جنگی روانه زندان شد.

صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها