بروجردی در گفتگو با العالم:

آمریکا می داند که قدرت نرم ایران درمنطقه، بالاتر از قدرت اتمی است/ نشانه ها بیانگر ناتوانی اروپا در برابر آمریکاست/ سیاست کنونی آمریکا هنوز هم حمایت از داعش است

آمریکا می داند که قدرت نرم ایران درمنطقه، بالاتر از قدرت اتمی است/ نشانه ها بیانگر ناتوانی اروپا در برابر آمریکاست/ سیاست کنونی آمریکا هنوز هم حمایت از داعش است
يکشنبه 27 خرداد 1397 - 19:18

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان مثبت سران کشورهای اروپایی درباره برجام حلال مشکلات ما نیست و آن ها باید در عمل نشان دهند که در مقابل آمریکا می ایستند و به تعهدات خودشان عمل می کنند.

العالم ـ ایران / سیاسی

شبکه خبری العالم در برنامه "من طهران" با علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خصوص مذاکرات کره شمالی و آمریکا، تمایز ایران با کره شمالی در قضیه هسته ای، برجام، پایبندی عملی اروپا به تعهدات خود در برابر فشارهای آمریکا، دستور مقام  معظم رهبری برای ایجاد ظرفیت 190 هزار سو غنی سازی، نفوذ منطقه ای ایران و ... گفت وگو کرده است. مشروح این مصاحبه به این شرح است:    

العالم: به نظر شما چه عاملی باعث شد که آمریکا پای میز مذاکره با کره شمالی حاضر شود؟

تجربه کره شمالی، نمونه بسیار بارزی است که نشان می دهد زبانی که با آمریکا باید صحبت کرد زبان زور است. یعنی اگر شلیک های چندین باره موشک های دور برد و اتمی کره شمالی نبود، رییس جمهور آمریکا حاضر نمی شد پای میز مذاکره با فردی بنشیند که بارها او را تخطئه کرده و عنصر نامطلوب نام برده و بدترین تعابیر در مورد کره شمالی، ادبیات آمریکایی ها بود.

بنابراین در مصاف دوجانبه چندین ماهه و شاید چندین ساله در عمل آمریکایی ها عقب نشینی کردند و رییس جمهور آمریکا حاضر شد در کشور ثالثی پای میز مذاکره بنشیند و مهم تر از همه این ها مفصل از شخصیت کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) و همچنین از نقش وی در ارتباط با مردم کشورش تعریف و تمجید کند. بعد هسته ای هم در واقع متاثر از همین نکته است یعنی آمریکایی ها با این حرکت شان کشورهای مختلف را تشویق می کنند که به سمت استفاده از ادبیات توانمندی های برتر و قدرتی و با چنین زبانی که آمریکایی ها آن را درک می کنند و می فهمند، صبحت کنند.

العالم: آیا تهدید به آغاز جنگ اتمی، آمریکا را وادار به عقب نشینی در برابر کره شمالی کرد؟

من فکر می کنم که هیچ زمینه ای در جهان امروز وجود ندارد که یک بار دیگر فاجعه هیروشیما و ناکازاکی در قرن بیست و یکم تکرار شود چون بالاخره اگر بخواهد جنگ اتمی شروع شود خیلی از کشورها دارای سلاح اتمی هستند و این بازی خطرناکی است که جهان را به سمت نابودی خواهد برد. بنابراین تهدید جنگ اتمی نکته ای نیست که قابل توجه باشد ولی تجربه کره شمالی نشان داد  که استفاده از این توانمندی در بعد نظامی در رابطه با آمریکا، این کشور را سر جای خودش نشاند و آمریکا عقب نشینی کرد و پای میز مذاکره حاضر شد و این یکی از اشتباهات دیگر آمریکاست در زمینه سیاست گذاری در برخورد با کشورهایی که در این مسیر  حرکت می کنند.

العالم: نتیجه مذاکرات آمریکا با کره شمالی را چگونه پیش بینی می کنید؟

اگر چه کره شمالی  پذیرفته که خلع سلاح هسته  ای را آغاز کند ولی این قضیه فعلا در حد حرف است هنوز در این خصوص در آغاز راه هستیم و عملا در حال حاضر اتفاقی که واقع شده این است که آمریکا پیش از این هیچگونه مشروعیتی برای کره شمالی قائل نمی شد ولی در این مرحله این کشور را در بالاترین سطح به رسمیت شناخته و حاضر شده با رییس این کشور گفت وگو کند.

مراحل بعدی این تحول مهم این است که چه اتفاقاتی از سوی طرف آمریکایی رخ خواهد داد وعکس العمل کره شمالی نیز چه خواهد بود. به نظرم این هم پایان ماجرا نیست بلکه باید دید که تحولات بعدی چگونه خواهد بود. ولی تا اینجای کار این مساله به اثبات رسیده کشورهایی که دارای توانمندی اتمی هستند از توانمندی بیشتری برای به عقب راندن آمریکا برخوردارند.

پیام شما به کره شمالی باتوجه به خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای (برجام) چیست؟ آیا آنها به آمریکا اعتماد خواهند کرد؟  

فکر نمی کنم که مسئولان کره شمالی نیازمند نصحیت باشند. آنها همین امروز هم می دانند که آمریکا قابل اعتماد نیست. به همین دلیل هم من این نکته را مطرح کردم که اتفاقی که افتاده فعلا در مرحله حرف است یعنی کره شمالی پذیرفته که خلع سلاح هسته ای را آغاز کند. کره شمالی درهمین مرحله مشروعیت رسمی از طرف کشوری مانند آمریکا را در بالاترین سطح به دست آورده درحالی که قدرت خود را همچنان حفظ کرده است. درست است که گفته خلع سلاح انجام می دهد اما آمریکا متعهد شده رزمایش با کره جنوبی انجام ندهد ولی ممکن است فردا یک رزمایشی انجام دهد و یا حادثه ای اتفاق بیفتد و این معادله از وضعیت فعلی خارج شود بنابر این زود است که فعلان قضاوت نهایی کنیم.

وجه تمایز ایران با کره شمالی درقضیه هسته ای چیست؟

تفاوت ما با کره شمالی این است که ما  کشوری هستیم که به جد با سلاح هسته ای مخالفیم، هم به خاطر تعهد خودمان به عرصه بین المللی و هم فتوای بسیار مهم مقام معظم رهبری که حرمت این سلاح را چه به لحاظ تولید، نگهداری و کاربردش اعلام فرموده اند. بنابر این ایران و کره شمالی از این نظر با هم قابل مقایسه نیستند.

سال ها قبل ازاین که کره شمالی وارد این معادله شود آمریکایی ها از ما درخواست ملاقات کردند. در بحران عراق بعد از حمله آمریکا بدون مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا احساس کرد در باتلاق گیر کرده لذا رسما برای حل بحران عراق از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست مذاکره کرد و اسنادش در وزارت خارجه نیز وجود دارد. ما سه دور با آمریکایی ها در مورد عراق مذاکره داشتیم بنابر این پدیده جدیدی نیست. ما هم که قدرت اتمی نیودیم ولی آمریکا قدرت جمهوری اسلامی ایران را درمنطقه قطعا بالاتر از قدرت اتمی می داند چون قدرت اتمی قابل کاربرد نیست به دلیل این که اگر یک قدرت اتمی موشکی شلیک کند دوموشک دریافت خواهد کرد و این یعنی نابودی. ولی قدرت منطقه ای و تاثیر کلام، نفوذ وتوانمندی ما درمنطقه چیزی نیست که آمریکایی ها بتوانند نادیده بگیرند و به همین دلیل هم آمریکایی ها خیلی قبل از ماجرای کره شمالی، با جمهوری ایران هم در مساله عراق و هم در مساله هسته ای مذاکره کرده اند.

دستور ایجاد ظرفیت 190 هزار سو غنی سازی از سوی مقام معظم رهبری چه پیامی برای غرب و آمریکا دارد؟  

ما در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده ایم که اگر آمریکایی ها روزی بخواهند تخلف کنند دولت مکلف خواهد شد که 190 هزار سو غنی سازی را انجام دهد که خیلی بیشتر از حجم فعلی غنی سازی ماست واین مساله در مجلس تبدیل به قانون شده است. اما مقام معظم رهبری نکته بسیار هوشمندانه ای را که مطرح فرمودند که سازمان انرژی اتمی آماده انجام این کار باشد که این به معنی شلیک و آغاز نیست ولی باید آماده باشد و این آمادگی یعنی همه چیز یعنی هر موقع جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد اقدام می  کند و ما مترصد اروپایی ها هستیم اگر آنها بتوانند در مقابل فشار آمریکا بایستند و از خودشان استقلال نشان دهند و واقعا به تعهدات خود پایبند باشند یک وضعیت خواهد بود واگر نتوانند، وضعیت متفاوت خواهد بود که نشانه ها نشان دهنده ناتوانی آنهاست وقتی توتال و یا پژو اعلام می کند که از ایران بیرون می رود، نشان دهنده این است که اروپایی عملا توان مقابله با آمریکا را ندارند.

آنها در صحبت خیلی جدی هستند همان طور که بارها در بالاترین سطح از جمله روسای کشورهای اروپایی و وزرای خارجی آنها اعلام کرده اند که پایبند به برجام و مخالف سیاست های آمریکا هستیم و باید برجام را نگه داریم منتها اینها برای ما کافی نیست. مهم تر از صحبت، نوشتن و تعهد است.

بعد از سال ها مذاکره مکتوب شد امضا کردند شورای امنیت سازمان ملل در جهت حمایت از برجام قطعنامه صادر کرد اما آمریکایی ها آن را نقض کردند. بنابر این سخنان مثبت سران کشورهای اروپایی حلال مشکلات ما نیست و آن ها باید در عمل نشان دهند که در مقابل آمریکا می ایستند و به تعهدات خودشان عمل می کنند.

العالم: چه میزان آمادگی برای برگشت به شرای قبل از برجام داریم؟

در واقع در خیلی از زمینه ها آمادگی لازم را داریم و سازمان انرژی اتمی به صورت میدانی آمادگی لازم برای برداشتن گام های عملی را صورت داده است.

العالم: مهلت ما به اروپایی ها برای تصمیم گیری چه زمانی به پایان می رسد؟

مهلت ما برای اروپا زیاد نیست و شاید روزهای آخر را طی می کند، تصمیمی که اروپا باید بدهد این است که تحت تاثیر فشارهای آمریکا نباشد و می تواند به تعهدات خودش عمل کند.

آمریکایی ها مرتب فشار می آورند که ایران باید حضورش در منطقه را کمرنگ کند و از موشکی دست بکشد که این ها آرزوهای آمریکایی ها است. موشک که تنها وسیله بازدارنده ما است و نفوذ منطقه ای ما خط قرمز ما است و تغییری نمی کند که این موضوع هم بسیار مهم است که ما به خواست برخی کشورها برای مبارزه با تروریست به آن ها کمک کردیم.

العالم: انتخابات عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما به تصمیمات مردم عراق همیشه احترام می گذاریم اما متاسفانه برخی حوادث تلخی در عراق مثل آتش زدن صندوق های رای اتفاق افتاد که امیدواریم توطئه دشمنان که نمی خواهند عراق آرام باشد موفق نشوند 

نکته مهم درباره عراق این است که خنثی سازی توطئه دشمنان عراق قطعا لازمه اش اتحاد مجموعه گروه های عراقی است.

العالم: ارزیابی شما از وضعیت فعلی داعش در منطقه به چه نحو است؟

داعش در تمامی عرصه ها اعم از نظامی، سیاسی ، روانی و بین المللی شکست خورده است اما سیاست کنونی آمریکا هنوز هم حمایت از داعش است از همین رو آمریکایی ها بسیاری از سران داعش را نجات دادند و به کشورهای افغانستان، یمن منتقل کردند.

عملا به نظر من پرونده داعش در دو کشور سوریه و عراق بسته شده و عملا داعشی ها به کمک حامیان خود در تلاشند تا در نقطه دیگری ظهور و بروز پیدا کنند اما این نکته هم لازم به ذکر است که داعش  بدون تحریک از خارج اقدامی انجام نمی دهد.

العالم: نظر شما درباره روند مذاکرات سوریه چیست؟

بشار اسد بارها مطرح و آمادگی خود برای مذاکره را اعلام کرده است ازهمین رو راه حل سیاسی و کنار گذاشتن سلاح توسط  تروریست ها به نفع ملت و دولت سوریه است.

العالم: ارزیابی شما از اتفاقات رخ داده در قدس و غزه چیست؟

نخست آنکه برای برخی از سران کسورهای عربی متاسفم که در چنین شرایط سخت مردم فلسطین به دنبال سیاست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

امسال به طور محسوس در همه جهان به خصوص جوانان غیور فلسطینی در سرزمین های اشغالی پاسخ اقدام حضرت امام (ره) برای نام گذاری جمعه اخر ماه رمضان به عنوان روز قدس را با گرامی داشتن این روز بزرگ و بالا بردن عکس امام راحل نشان دادند و اعلام کردند قدردان حمایت جاودانه ایشان از قضیه فلسطین هستند.

نکته مهم این است که امام راحل به چیزی کمتر از نابودی رژیم صهیونیستی قانع نبودند بنابراین فلسطینیان باید به حق خود برسند و همه سرزمین های اشغالی آزاد شود.

پربیننده ترین خبرها