با اشاره به دو ترور در سوریه و ونزوئلا

رأی الیوم: موج تازه‌ای از ترورها به دست آمریکا و اسرائیل در راه است

رأی الیوم: موج تازه‌ای از ترورها به دست آمریکا و اسرائیل در راه است
دوشنبه 15 مرداد 1397 - 12:40

یک روزنامه فرامنطقه‌ای عربی دو عملیات سوء قصد به جان رئیس جمهور ونزوئلا و دانشمند سوری را به یکدیگر مرتبط خواند و درباره احتمال به راه افتادن موج تازه‌ای از ترورها به دست عوامل آمریکا و موساد هشدار داد.

العالم - آسیا

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان «آیا بین ترور رئیس جمهور ونزوئلا و دانشمند سوری رابطه‌ای است»، به دلایلی اشاره کرد که دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان سوری نظیر دانشمندان ایرانی و عراقی را ثابت می‌کند.

در این یادداشت آمده است: روز شنبه دو عملیات سوء قصد یکی در ونزوئلای آمریکای جنوبی و دیگری در سوریه اتفاق افتاد؛ در اولی «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا  در یک مراسم رژه نظامی هدف حمله پهپادی قرار گرفت، اما جان به در برد و در دومی دکتر «عزیز اسبر»‌ مدیر مرکز پژوهش‌های علمی سوریه در انفجاری که خودرو او را در شهر مصیاف در ریف حماه هدف گرفت، جان باخت.

به عقیده نویسنده، شاید رابطه مستقیمی بین دو این سوء قصد نباشد، اما مطمئنا عوامل آنها به رغم بعد مسافت مستقیم یا «غیرمستقیم از معلم واحدی پیروی می‌کنند و آن هم آمریکا و همپیمان آن اسرائیل است، به رغم اینکه مقاماتشان هر گونه دخالت در آن را تکذیب می‌کنند».

«دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هیچ گاه خصومت خود را با مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و دولت وی و همچنین با هوگو چاوز، سلف او پنهان نکرده است، دلیلش چپ‌گرا بودن این شخصیت‌ها نبوده، بلکه روابط محکم آنها و کشورشان با مسائل عادلانه منطقه خاورمیانه نظیر مساله فلسطین و مخالفت قوی آنها با سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل و تحریم‌های کمرشکن آمریکا علیه ایران دلیل اصلی است».

رای الیوم ادامه داد: مادرو به رغم توطئه‌های بزرگ آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ونزوئلا پیروز شد و کودتاهای نظامی تحت حمایت واشنگتن هم نتوانست دولتش را سرنگون کند، او سفارت کشورش در تل آویو را در اعتراض به حمله اسرائیل به نوار غزه بست و روابطی محکم با جمهوری اسلامی ایران برقرار کرد، کشوری که یار و مقتدای او (مادورو)، هوگو چاوز، به آن سفر کرد.

«بنابراین جای تعجب نیست که سرویس امنیتی آمریکا در پس این سوء قصد باشد، خواه به طور مستقیم و از طریق مزدورانش در کلمبیا ، کشور همجوار ونزوئلا، یا از طریق تندروهای راست گرا در داخل خود ونزوئلا، وگرنه چه کسی هواپیماهای شناسایی در اختیار دارد و آن را با مواد منفجره مجهز کرده و به مکان ایراد سخنرانی رئیس جمهور ونزوئلا می‌فرستد؟».

«اما در خصوص سوء قصد دوم که دانشمند موشکی سوریه را هدف گرفت، ما دست داشتن طرف‌هایی وابسته به آمریکا و اسرائیل در این حمله را بعید نمی‌دانیم، چون مرکز مطالعات علمی سوریه که ریاست آن را دکتر اسبر برعهده داشت ،وابسته به وزارت دفاع سوریه است و هواپیماهای اسرائیلی چندین بار آنجا را بمباران کردند علاوه بر اینکه مقامات آمریکا این مرکز را به اتهام تولید سلاح شیمیایی و بخصوص تقویت گاز سارین در فهرست تحریم های خود  جای دادند».

«ترور دانشمند موشکی سوریه ما را به یاد ترورهای مشابه موساد  علیه رهبران فلسطینی می‌اندازد، نظیر شهید ودیع حداد، غسان کنفانی، أبو علی إیاد، أبو یوسف النجار، کمال نصار، کمال عدوان، یحیى عیاش،  شیخ أحمد یاسین و یاسر عرفات و غیره که در فهرست بلندی جای دارند».

نویسنده تاکید کرد: این روزها مزدوران اسرائیل و آمریکا مشغول ترور دانشمندان ایرانی و عراقی هستند آن هم به عنوان بخشی از یک برنامه هماهنگ برای جلوگیری از اینکه  کشوری عربی یا اسلامی به قدررت بازدارندگی هسته‌ای در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل مبدل شود.

«در حال حاضر در سایه رژیم‌‎های نژادپرستانه کنونی در واشنگتن و تل آویو، ما نگران افزایش تعداد این ترورها هستیم، بویژه پس از شکست طرحی که  هدف آن تغییر نظام سوریه و از هم پاشیدگی تمامیت ملی و ارضی و مقاومت نظام های چپ‌گرای ملی و مخالف هژمونی آمریکا در آمریکای جنوبی است».

در پایان این یادداشت آمده است: افول قدرت آمریکا از مقام تنها کشور بزرگ مسلط بر مقدرات جهان و صعود سریع قدرت روسیه و چین موجب تغییر معادلات راهبردی شده است، به گونه‌ای که بنیان موازنه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی قدرت را در جهان را از نو ساخته است و همین امر خشم واشنگتن و تل آویو راه به همراه داشته که روز به روز هم بیشتر می‌شود.

پربیننده ترین خبرها