تأکید رؤسای جمهور لبنان و سوئیس بر ضرورت بازگشت امن آوارگان سوری

تأکید رؤسای جمهور لبنان و سوئیس بر ضرورت بازگشت امن آوارگان سوری
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 18:31

رؤسای جمهور لبنان و سوئیس در نشست مطبوعاتی مشترک تأکید کردند باید شرایط امن برای بازگشت هر چه زودتر آوارگان سوری فراهم شود.

العالم - لبنان

«آلان برسه» رئیس‌جمهور سوئیس که امروز (دوشنبه) وارد لبنان شده پس از دیدار با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی با وی شرکت کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، میشل عون در این کنفرانس گفت: به گفت‌وگو درباره اهمیت انتخابات پارلمانی لبنان که برای اولین بار بر اساس قانون «تناسبی» (در 16 اردیبهشت) برگزار شد، پرداختیم و رئیس‌جمهور سوئیس در جریان روند تشکیل دولت جدید قرار گرفت.

وی افزود: همچنین درباره وضعیت منطقه‌ای صحبت و بر موضع لبنان مبنی بر ضرورت بازگشت آوارگان سوری به مناطق امن و نیز استقبال از طرح روسیه در این باره تأکید شد.

میشل عون تصریح کرد: به میهمان خود تأکید کردیم لبنان با طرح صلح عربی موافق است و باید به حقوق ملت فلسطین از جمله حق بازگشت احترام گذاشت و همچنین گفتیم که لبنان قانون «کشور یهودی» را محکوم و مردود می‌داند.

رئیس‌جمهور سوئیس هم گفت: در این سفر شاهد امضای یک توافق درباره لغو متقابل ویزا برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک بودیم. گفت وگوها درباره روابط روابط اقتصادی، بحران سوریه و ... بود ما حجم چالش‌هایی را که لبنان به خاطر جنگ سوریه با آن روبه‌رو است، درک می‌کنیم و سوئیس در این مرحله سخت از بیروت حمایت می‌کند.

آلان برسه ادامه داد: در شرایط سخت کنونی باید راه‌حل‌هایی پیدا و شرایط امن برای بازگشت آوارگان را فراهم کنیم، همچنین نباید راه‌حل سیاسی و توازن میان این دو را فراموش کنیم.

«الشرق الاوسط» هفته جاری به نقل از منبعی لبنانی اعلام کرد از 23 ژوئیه گذشته (اول مرداد) تا 23 آگوست (اول شهریور) خروج داوطلبانه 16 هزار آواره سوری از لبنان ثبت شده است.

بر طبق این گزارش، طی دو هفته اخیر، هر روز 600 تا 700 آواره از طریق گذرگاه «المصنع» لبنان را ترک کرده‌اند و به کشور خود بازگشته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها