تصمیم مشترک ترکیه و فرانسه برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

تصمیم مشترک ترکیه و فرانسه برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 22:52

وزیر دارایی ترکیه می‌گوید این کشور برای مقابله با یکجانبه‌گرایی‌های آمریکا در عرصه اقتصاد که نمونه روشنش تحریم‌های جدید ایران است، با فرانسوی‌ها تصمیمی مشترک گرفته است.

العالم _ اروپا

«برات آبلایراک» وزیر دارایی ترکیه که به پاریس سفر کرده، در کنفرانس خبری مشترک با «برونو لو مارین» همتای فرانسوی خود، از تصمیم مشترک دو کشور برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا خبر داد.

پس از امتناع آمریکا از استرداد «فتح الله گولن» معارض سیاسی ترکیه‌ای که آنکارا وی را دست پشت پرده کودتای نافرجام تابستان 1395 می‌داند، روابط دو کشور وارد فاز تنش و چالش شد.

در ماه‌های اخیر و با زندانی شدن «اندرو برانسون» کشیش جاسوس آمریکایی در ترکیه، شدت تنش‌ها بالا رفت و آمریکا تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کرد؛ این تحریم‌ها در ابتدا باعث کاهش چشمگیر ارزش لیر ترکیه شد ولی با یارگیری ترکیه در میان متحدانش و بخصوص پس از کمک 15 میلیارد دلاری قطر، این روند کاهشی متوقف شد. ترکیه حتی تحریم‌های متقابلی را علیه آمریکا اعمال کرده است.

برات آبلایراک داماد رئیس‌جمهور ترکیه و وزیر اقتصاد این کشور که برای تحکیم روابط اقتصادی با شرکای تجاری کشورش راهی پاریس شده، در پایان سفرش به اعلان مواضع مشترک آنکارا-پاریس در قبال تحولات سیاسی-تجاری اخیر منطقه پرداخت و گفت که طرفین بر سر اهمیت ثبات اقتصادی ترکیه برای ثبات منطقه نظر مشترک دارند.

آنطور که دیلی صاباح خبرداده، آبلایراک همچنین گفته که ترکیه و فرانسه در سازمان تجارت جهانی، بر سر تعرفه‌های غیرقانونی آمریکا بر فولاد ترکیه، موضعی مشترک خواهند داشت.

وزیر دارایی ترکیه در خصوص مواضع فرانسه در قبال تحریم‌های آمریکا علیه کشورش گفت: «از همان روز اول، فرانسه موضعی بسیار خوب در قبال این گا‌م‌ها (تحریم‌های آمریکا) اتخاذ کرده است؛ گام‌هایی که اقتصاد منطقه و بین‌الملل را هدف گرفته‌اند. من از همتای عزیزم به خاطر این مسئله تشکر می‌کنم.»

وزیر دارایی ترکیه به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به واسطه برجام هم پرداخت و گفت که ترکیه و فرانسه «موضع مشترکی در خصوص تصمیم یکجانبه ایالات متحده در قبال ایران» دارند و تصمیم به اقدام مشترک در مقابله با این یکجانبه‌گرایی گرفته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها