افشاگری تارنمای آمریکایی ووکس در باره توقف گفت وگو با کره شمالی

افشاگری تارنمای آمریکایی ووکس در باره توقف گفت وگو با کره شمالی
پنج‌شنبه 8 شهريور 1397 - 07:57

تارنمای خبری آمریکایی «ووکس» در گزارشی فاش کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در دیدارش با رهبر کره شمالی، به او وعده امضای اعلامیه پایان جنگ کره را داده بود، اما به این وعده عمل نکرده و موجب توقف گفت و گوها میان دو کشور شده است.

العالم ـ آمریکا

 با وجود گذشت بیش از 6 دهه از جنگ میان دو کره (1953 - 1950) این جنگ هنوز به طور رسمی پایان نیافته و معاهده صلحی میان طرف ها امضا نشده است.
برمبنای گزارشی که تارنمای ووکس به نقل از دو منبع خبری آگاه منتشر کرده است، ترامپ در نشست 12 ژوئن (22 خرداد) خود با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، اعلان پایان جنگ کره را به عنوان پیش شرط مذاکرات دو کشور پذیرفته بود.
این رسانه می‌نویسد ،با این وجود، نزدیکان رئیس جمهوری آمریکا از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «جیمز متیس» وزیر دفاع کابینه، ترامپ را از انجام چنین کاری بازداشته‌اند.
ووکس در تشریح چرایی اتخاذ این تصمیم، دو علت را بیان می‌کند؛ نخست اینکه پیونگ یانگ در گذشته هم سابقه ترک مذاکرات پس از امتیازگیری را داشته و دوم اینکه ممکن است خواسته بعدی دولت کره شمالی پس از امضای معاهده صلح، خروج 28 هزار نیروی آمریکایی از منطقه باشد.
پیش از این ترامپ بارها در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از تشکیل دولت، حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی و هزینه‌های گزاف آن را مورد انتقاد قرار داده بود و به نوشته این رسانه، بعید نیست که در صورت عدم پافشاری مشاورانش، در نهایت با بازگشت این نیروها به کشور موافقت کند.
رئیس جمهوری آمریکا اخیرا سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه دولتش به پیونگ یانگ را به دلیل آنچه که «عدم پیشرفت کافی در مسیر خلع سلاح» خواند، لغو کرده بود.
این موضوع پس از ارسال نامه رهبر کره شمالی به ترامپ صورت گرفت که به نظر می‌رسد در آن بار دیگر بر پیش‌شرط‌های پیونگ یانگ برای مذاکره تاکید شده بود.
پس از لغو سفر پمپئو، روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی، کاخ سفید را به «دورویی» متهم کرد و نوشت: مقام‌های این کشور با لبخندی بر لب در گف وگوها، در پشت پرده، رزمایش‌هایی با شرکت یگان‌های ویژه ترور تدارک دیده‌اند.
اشاره این روزنامه به رزمایشی در آب‌های ژاپن با حضور نظامیان آمریکایی است؛ رزمایشی که آمریکا از برگزاری آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.
به گزارش ایرنا، بالا گرفتن اختلاف‌ها میان دو کشور اکنون چشم انداز مذاکرات صلح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
رسانه های آمریکایی اخیراً گزارش داده بودند که با وجود گذشت چند ماه از دیدار سران دو کشور، پیونگ یانگ هنوز حتی تعداد بمب‌های هسته‌ای خود را برای مقام‌های آمریکایی فاش نکرده است.

پربیننده ترین خبرها