تحلیل روز/

پیمان اسلو ضربه قاطع آمریکا به فرایند صلح

پیمان اسلو ضربه قاطع آمریکا به فرایند صلح
سه شنبه 20 شهريور 1397 - 12:51

13 سپتامبر سال 1993 یعنی دقیقا 25 سال پیش ، یاسر عرفات رئیس حکومت خودگردان فلسطین و اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسرائیل پیمان ننگین اسلو را در واشنگتن امضا کردند.

العالم _ فلسطین اشغالی

25 سال است که همه اذعان دارند این پیمان فرصت هایی بیشتر از آنچه در پیمان اسلو ذکر شده را در اختیار اسرائیل قرار داد و فلسطینیان نیز بیشتر از آنچه در پیمان ذکر شده بود از دست دادند.

آمریکا نیز از بسته شدن دفتر نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در این کشور خبر داد که نماینده این سازمان بود و مشروعیت خود را به عنوان نماینده ملت فلسطین از پیمان اسلو کسب کرده است.

این تصمیم اما به یک باره اتخاذ نشد، زیرا واشنگتن چندین ماه پیش به تعطیلی دفتر تهدید کرده بود اما مهم تبعات این تصمیم است که می توان از سخنان جان بولتون مشاور امنیت ملی و موتور سیاست خارجه کاخ سفید دریافت کرد.
 
بولتون، تعطیلی این دفتر را به تلاش های تشکیلات خودگردان فلسطین برای به جریان انداختن تحقیقات درباره جنایت های اشغالگران اسرائیلی در دادگاه کیفری بین المللی و... مرتبط دانست و آن را نامشروع و بلکه بی جان توصیف کرد اما جنبه دیگر تصمیم واشنگتن؛ شرط بولتون برای باز شدن مجدد این دفتر یعنی بازگشت تشکیلات خودگران جهت مذاکره با اشغالگران بود که می توان این دو بعد را به شکل ذیل تصور کرد؛

در خصوص دادگاه کیفری بین المللی باید گفت که این مساله اعتراف ضمنی امریکا و اسرائیل به ارتکاب جنایت های رژیم صهیونیستی است که بی شک در حد جنایت های جنگی و ضد بشری است کما اینکه بیم از محاکمه و تعقیب سران رژیم اشغالگر را نشان می دهد که مستلزم حمله به دادگاه است . 

اما در خصوص مذاکرات صلح باید گفت: از ابتدای اقدامات آمریکا برای مجازات فلسطینیان از چندین ماه پیش یعنی قطع کمک به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل (انروا)، که به آوارگان فلسطین کمک ارائه می دهد ، قطع کمک های مالی به بیمارستان های فلسطینی تا تصمیم برای بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین ، همه این اقدامات  برای مجازات  فلسطینیانی بود که با مذاکره در این شرایط ، مخالفت کرده بودند. که با قدرت مقاومت ، افزایش فعالیت های مبارزات مردمی فلسطنی و انتفاضه قدس همراه بود از همین رو همه اقدامات به منظور آوردن فلسطینیان به پای میز مذاکرات شبیه هرچیزی جز مذاکرات بود که دارای اصول جدیدی بود بدون اینکه  اشاره ای به قدس و حق بازگشت داشته باشد بنابراین  این مذاکره در اصل بر پایه " با شما درباره روش کشتنتان مذاکره می کنیم" استوار بود. 

زیرا دونالد ترامپ پس از اقدام علیه قدس در معرفی آن به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی درصدد حذف شدن آن از صحنه بود و هدف قرار دادن انروا نیز ضربه ای برای پایان دادن به  حق بازگشت  بود زیرا عملیات شهرک سازی همچنان بلکه در بالاترین سطح در تاریخ رژیم صهیونیستی ادامه دارد که می توان نتایج زیر را استنتاج کرد: 

1 : پایان دادن به هرگونه سخن درباره ایجاد دو دولت 
 
2: عدم پایبندی به  حد و مرز مشخصی برای شهرک سازی و حمله هوایی و زمینی  برای غارت اموال و املاک به جامانده از فلسطینیان 

3: جلوگیری از هرگونه حسابرسی حتی اگر نظری باشد از رژیم صهیونستی که  هیچ گاه به تعقیب جدی نمی انجامد.

4: همه اینها یعنی پایان کارآمدی پیمان اسلو و نتایج آن که طبیعتا به نفع اشغالگران است، مثلا زمانی که این توافق به امضا رسید شمار شهرک نشینان کرانه باختری 110 هزار نفر بود اما هم اکنون شمار آنان به بیش از 600 هزارنفر افزایش یافته است .

با پایان کارآمدی پیمان اسلو و بازگشت امور به پیش از یک ربع قرن، واقعیت جدید؛ ناکامی فرایند صلح است همانگونه که حماس اعلام کرد  که البته مستلزم  بازنگری گسترده و توافق برای یافتن راهکاری برای مقابله با اشغالگران است که  باید مبتنی بر همان روش پیشین یعنی مقاومت و مبارزه مردمی باشد که در دوره پیش فعال بوده است . 

با اقدام واشنگتن در از بین بردن پیمان  اسلو در بیست و پنجمین سالروز خود، در دوره ای که سران صهیونیستی با وجود ترامپ در کاخ سفید  در دوره طلایی زندگی خود هستند، فلسطینیان باید به دوره طلایی خود در 70 سال پیش بازگردند. 

حسين الموسوي

پربیننده ترین خبرها