فرار 40نفر از سران القاعده از زندان تكريت

فرار 40نفر از سران القاعده از زندان تكريت
سه شنبه 11 مهر 1391 - 10:16

وزارت دادگستري عراق فاش كرد كه 40 نفر از سران القاعده و عناصر رژيم سابق به دنبال خودداري مسوولان استان صلاح الدين براي تحويل اين افراد به حكومت مركزي، به طرز مشكوكي از زندان تكريت فرار كرده اند.

به گزارش سه شنبه خبرنگار شبكه خبري العالم، وزارت دادگستري عراق فاش كرد كه چند بار از استان صلاح الدين خواسته است 40 نفر از سران القاعده و عناصر رژيم سابق را تحويل دهد اما پاسخي دريافت نكرده و بعدا مشخص شد كه آنها در عملياتي كه سوالات زيادي به همراه داشته است، از زندان تكريت فرار كرده اند.

مسئله يورش به زندان التسفيرات در تكريت همواره عامل ايجاد جنجال سياسي و مردمي گسترده اي در عراق است و با وجود تدابير امنيتي اين زندان شامل حدود 250 زنداني است، بيش از 100 زنداني در عملياتي از اين زندان فرار كردند كه شخصيت هاي سياسي و ناظران معتقدند اين عمليات با توجه به ويژگي اين زندان با حمايت سياسي طراحي شده است.

سعد المطلبي عضو ائتلاف دولت قانون در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: اين منطقه قطعا از نظر سياسي وابسته به يك طرف سياسي مشخصي (فهرست العراقيه به رهبري اياد علاوي) است به طوري كه فهرست العراقيه در انتخابات اين منطقه پيروز شد.

وي افزود: حزب العراقيه، كنترل اوضاع را در اين استان و استان هاي ديگر در مناطق غربي و شمالي عراق در اختيار دارد و مقامات سياسي اين حزب با توجه به اين كه از حاميان شديد طرح عفو عمومي براي آزادي همه افراد القاعده و افراد محكوم به اعدام بودند ممكن است در مسائل امنيتي مربوط به اين فرار نيز نقش داشته باشند. 
  
عادل المانع سردبير روزنامه السياسه عراق در مصاحبه با العالم اظهار داشت: به نظر من آزادي اين جنايتكاران با انگيزه سياسي و دخالت يك طرف سياسي و افراد مشخصي كه خواستار وضع قانون عفو عمومي بودند، صورت گرفته است.

وزارت دادگستري عراق مسئولان استان صلاح الدين را متهم كرد كه در تحويل 40 زنداني محكوم به اعدام با وجود تصويب حكم هاي آنها از سوي رياست جمهوري كوتاهي كرده اند و بعد از يورش به زندان، آنها توانسته اند فرار كنند.

حيدر السعدي سخنگوي رسمي وزارت دادگستري عراق در مصاحبه با شبكه العالم گفت: حدود 40 نفر محكوم به اعدام در زندان تكريت وجود داشت و وزارت دادگستري چند بار خواستار تحويل آنها شد و وزير دادگستري چند يادداشت براي اجراي حكم هاي اعدام آنها كه از سوي رياست جمهوري تصويب شده است، ارائه كرد بنابراين از نظر قانوني آنها بايد در زندان هاي وزارت دادگستري به سر و نه در بازداشتگاه يا زندان تسفيرات بسر مي بردند.

حدود 100 زنداني در عراق فراري هستند كه اكثر آنها از سران القاعده و عناصر رژيم بعث هستند. به گفته مقامات نظامي، اين مسئله ممكن است خطري براي امنيت ملي عراق ايجاد كند هر چند كه اسامي زندانيان فراري در همه مراكز ايست و بازرسي در استان هاي صلاح الدين، دياله و موصل منتشر شده است.

28/س20

پربیننده ترین خبرها