تحلیل روز/

سکوت غرب در برابر فاجعه انسانی در یمن

سکوت غرب در برابر فاجعه انسانی در یمن
شنبه 31 شهريور 1397 - 18:59

با وجود هشدارها و ابراز نگرانی ها از جنایات عربستان سعودی در یمن همچنان سکوت سنگینی در محافل سیاسی و رسانه ای غرب حکم فرماست .

العالم _ یمن

در جدیدترین این هشدارها دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که عربستان و متحدان آن تلاش می کنند مانع از ادامه روند تحقیقات در خصوص جنایات جنگی رخ داده در یمن شوند. بمباران های کور و کشتار هزاران زن و کودک در سه و نیم سال گذشته در یمن برخی از نهادهای سازمان ملل  و نهادهای مدنی مدافع حقوق بشر را وادار به واکنش به جنایات عربستان سعودی و متحدانش در جنگ در یمن کرده است. بی تفاوتی و سکوت و همراهی دولت های غربی با عربستان در پیشبرد سیاست های جنگ افروزانه اش در یمن حکام عربستان را در نسل کشی  در یمن جری تر کرده است.

در یمن به معنی واقعی کلمه یک نسل کشی در حال رخ دادن است.  تعداد کسانی که از بیماری و فقر در یمن می میرند هزاران برابر بیشتر از کسانی است که در اثر بمباران ها کشته می شوند. در این میان زنان و کودکان آسیب پذیرترین اقشار مردم یمن در برابر تجاوز عربستان به خاکشان هستند. «مارک لوکرک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، در نشست شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه گفت: «شورای امنیت اطلاعاتی درباره اوضاع انسانی در یمن خواسته است. خلاصه می‌گویم که این، وضعیتی بحرانی و تاریکی است. ما در شرف شکست در جنگ علیه گرسنگی هستیم.» لوکرک با اشاره به این‌که وضعیت طی هفته‌های اخیر به‌طور قابل توجهی وخیم‌تر شده است، افزود: «چه‌بسا اکنون ما به نقطه بی‌بازگشتی نزدیک می‌شویم که جلوگیری از تلفات بی‌شمار انسانی به‌دلیل گرسنگی در کشور غیرممکن خواهد بود. » بر اساس گزارش سازمان ملل، 22 میلیون یمنی یعنی 75 درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند. در همین باره سازمان غیردولتی موسوم به نجات کودکان هشدار داد بیش از ۵ میلیون کودک در یمن به علت گرسنگی، با خطر از دست دادن جان خود مواجه هستند.

این گزارشهای تکان دهنده بازخوردی در کشورهای غربی مدعی بشر دوستی نداشته است. آنها به تنها چیزی که فکر می کنند حفظ روابط دوستانه اشان با دولت عربستان و بازگشت دلارهای نفتی است. همزمان با انتشار گزارش دیده بان حقوق بشر و اظهارنگرانی شدید «مارک لوکرک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه از فاجعه انسانی در یمن اعلام شد که دولت آلمان با تحویل تجهیزات نظامی جدید به عربستان و امارات متحده عربی به رغم تعهدش به عدم صادرات تسلیحات به کشورهای شرکت کننده در حملات علیه یمن موافقت کرد.  در همین راستا، «پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان ارسال ۴ محموله سیستم های استقرار خمپاره برای خودروهای زرهی را نیز مورد تأئید قرار داده است سیستم مذکور این امکان را در اختیار متجاوزین قرار می دهد که  نقطه شلیک گلوله توسط یمنی ها را ردیابی کرده و آن را مورد هدف قرار دهد.

در اوایل سال جاری محافظه کاران تحت رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و سوسیال دموکرات‌ها در توافقنامه تشکیل دولت ائتلافی توافق کرده بودند که به هیچ یک از طرف‌های درگیر در حملات در یمن تسلیحات نفروشند. زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان پیش از پایان دوران وزارتش گفته بود اتحادیه اروپا و آمریکا باید برای رفع وضعیت فاجعه بار یمن اقدامی انجام دهند. اما نه آلمان و نه هیچ یک از دولتهای غربی برنامه ای به غیر از حمایت از تجاوز عربستان به یمن ندارند. برای آلمان و دیگر دولتهای غربی در فراسوی مرزهایشان معیارهای دفاع از حقوق بشر کاملا جنبه ابزاری دارد. آنجا که دفاع از حقوق بشر همسو و تامین کننده منافعشان نباشد ان را کاملا" نادیده انگاشته و زیر پا می گذارند. روابط دولتهای غربی با عربستان و برخی دیگر از حکومتهای عربی طایفه ای به همین گونه است. مرگ تدریجی پنج میلیون کودک مظلوم یمنی اهمیتی ندارد آنجا که پای منافع دولتهای غربی و دلارهای نفتی در میان باشد.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها