تنش آفريني تركيه عليه سوريه بهانه جويي است

تنش آفريني تركيه عليه سوريه بهانه جويي است
جمعه 14 مهر 1391 - 12:47

دمشق (روسيه) ـ تحليلگر راهبردي سوري اقدام تركيه در ايجاد تنش با سوريه را به بهانه شليك يك گلوله خمپاره به خاك اين كشور، عمدي و با قصد قبلي دانست.

سليم حربا روز جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد كه حملات توپخانه اي تركيه به خاك سوريه و ايجاد تنش به بهانه شليك گلوله خمپاره به خاك اين كشور، نشان مي دهد كه اين اقدام در حد واكنش يك حكومت آگاه كه حسن همجواري را رعايت مي كند، نيست؛ زيرا ممكن بود كه كانال هاي ارتباط مستقيم براي حل و فصل موضوع وجود داشته باشد.

حربا اظهار داشت: اردوغان پس از شكست گروه هاي مسلح در ماموريت خود عليه سوريه، چيزي كه بتواند بر آن تكيه كند، برايش باقي نمانده است. از اين رو تلاش مي كند تا از ناتو كمك بگيرد كه با توجه به نبود يك مجوز از سوي شوراي امنيت، ناتو فقط اظهار همدردي مي كند.

وي افزود: از لحاظ فني هيچ كسي نمي تواند قاطعانه بگويد كه اين خمپاره از خاك سوريه شليك شده است شايد به طور عمدي و سازمان يافته از خاك تركيه پرتاب شده باشد تا بهانه اي براي اين تشديد تنشها از سوي تركيه باشد.

حربا گفت: از لحاظ عقلي و منطقي و براي حفظ روابط حسن همجواري و حسن نيت، بايد با اين مساله برخوردي عاقلانه و حكيمانه مي شد نه اينكه در سطح تركيه و ناتو و شوراي امنيت تنش آفريني شود.

وي خاطرنشان كرد: دو سناريو براي مساله شليك گلوله هاي خمپاره وجود دارد، نخست آنكه باندهاي تروريست در نوار مرزي و داخل تركيه و سوريه از سوي سازمان اطلاعات تركيه و قطر و امريكا و عربستان حمايت مي شوند و بسياري از اين طرفها از جمله رژيم "اسراييل" و حكومت اردوغان اكنون مي خواهند اين تنش ميداني و امنيتي و نظامي افزايش پيدا كند وشايد مي خواهند از طريق اين مساله به استفاده از زور و كمك گرفتن از ناتو روي بياورند زيرا ديگر برگه هايي به جز ايجاد منطقه بي طرف و منع پرواز برايشان باقي نمانده است.

وي افزود: سناريوي دوم آن است كه اين خمپاره شايد به دليل درگيريها به اشتباه از سوي نيروهاي سوريه شليك شده باشد ولي در نهايت غيرعمدي بوده است زيرا طبيعي است كه اگر طرفي بخواهد طرف ديگر را هدف قرار دهد، فقط يك گلوله يا يك خمپاره شليك نمي كند.

حربا اظهار داشت: همه حملاتي كه عليه نيروهاي گارد مرزي سوريه انجام شد از سوي گروه هاي مسلح از خاك تركيه صورت گرفت ولي سوريه دست به واكنشي نزد ولي اقدام تركيه اينك نشان مي دهد كه اين مساله عمدي بوده است و تلاش سوريه براي كنترل اوضاع و مهار آن ناشي از ضعف نيست.

وي تاكيد كرد كه اگر اين خمپاره به اشتباه از سوي نيروهاي سوري شليك شده است، ملت سوريه به خاطر قربانيان، بسيار متالم شده است و از ملت تركيه پوزش مي طلبد ولي حكومت اردوغان نيز بايد از ملت سوريه پوزش بخواهد زيرا با حمايت تسليحاتي و پناه دادن به باندهاي تروريستي تا اين لحظه در قتل هزاران سوري شريك بوده است.
22:23

پربیننده ترین خبرها