تنش ها میان پکن - واشنگتن بر سر دریایی جنوبی بالا گرفت

تنش ها میان پکن - واشنگتن بر سر دریایی جنوبی بالا گرفت
يکشنبه 8 مهر 1397 - 16:16

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: حضور رزمناو "یو.اس.اس دیکیتر" (USS Decatur) آمریکا در فاصله 12 مایلی (19 کیلومتری) از جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین ، موجب خشم چین و افزایش تنش ها میان چین و آمریکا شده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش سی ان ان، دو مقام رسمی آمریکا به این شبکه خبری گفته اند که رزمناو موشک انداز "یو.اس.اس دیکیتر" از نزدیکی 12 مایلی صخره های دریایی "گاونگ و "یوهانسن" از مجمع الجزایر "اسپراتلی" (Spratly) واقع در "دریای جنوبی" چین روز یکشنبه عبور کرده است.
سی ان ان خاطرنشان کرد، این دومقام ارشد آمریکایی (که اشاره ای به نام آنها دراین گزارش نشده) این اقدام را به عنوان "عملیات دریانوردی آزاد" نامیدند که تاکید بر حق عبور آزاد از آبهای بین الملل دارد.
یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا دراین باره مدعی شد: نیروهای آمریکایی در منطقه آب های اقیانوس هند و اقیانوس آرام ازجمله دریای جنوبی چین به عملیات روزمره خود می پردازند که بنابر قوانین بین المللی است و در آن نشان می دهند که آمریکا در هر کجا که قوانین بین الملل اجازه دهد دست به عملیات هوایی و دریایی می زند.
سی ان ان در ادامه گزارش داد: درحالی که ناوهای آمریکایی به اصطلاح عملیات آزاد دریانوردی در تمامی آب های جهان انجام می دهند اما چین درباره انجام عملیات دریایی در نزدیکی مناطق دریایی مورد مناقشه بخصوص در نزدیکی مناطقی که در آن جزایر فعالیت های نظامی دارد، حساس است.
سی ان ان افزود: آخرین باری که چنین عملیات دریانوردی توسط آمریکا صورت گرفت به ماه مه گذشته باز می گردد، آمریکا مبادرت به اعزام دو ناو جنگی خود به فاصله 12 مایلی "جزایر پاراسل" (Paracel Islands) واقع در دریای جنوبی چین کرد، جزایری که چین می گوید متعلق به این کشور است ، اما از سوی جامعه جهانی این موضوع رد می شود.
این رسانه آمریکایی افزود: در روزهای اخیر آمریکا بمب افکن های بی-52 را بر فراز دریای جنوب چین و دریای شرق چین به پرواز درآورد، مناطقی که برای ارتش چین بسیار حساس است، این پروازها اعتراض پکن را موجب شد و این اقدام آمریکا را تحریک آمیز خواند.
به گزارش ایرنا، مجمع الجزایر پارسل که کشورهای تایوان، چین و ویتنام ادعای مالکیت آنرا دارند در دریای جنوبی چین واقع است.
جزایر اسپراتلی نیز مجموعه‌ای از 14 جزیره، ‌جزایر کوچک و صخره های ریایی واقع در دریای جنوبی چین است. این جزایر در مجموع 2 کیلومترمربع مساحت خاکی دارند که در گستره‌ای به مساحت 425٬000 کیلومترمربع پراکنده‌ بوده و کشورهای حاضر در منطقه از جمله چین بر مالکیت آن مناقشه دارند.

پربیننده ترین خبرها