تحلیل روز/

طوفان نجات یمن توسط عربستان به کجا رسید؟

طوفان نجات یمن توسط عربستان به کجا رسید؟
سه شنبه 10 مهر 1397 - 10:49

وضعیت آشفته مردم یمن واقعیتی انکارناپذیر است زیرا پس از سه سال و نیم از آغاز عملیات نجات یمنی ها توسط عربستان سعودی، این عملیات بدترین نوع در جهان بوده است.

العالم _ یمن

گزارش های سازمان ملل نیز این وضعیت را  از زمان جنگ جهانی دوم بزرگترین فاجعه بشری در جهان می داند، متجاوزان سعودی اماراتی به یمن از ابتدا ، برای تسلیم کردن مردم یمن روش های غیر نظامی زیادی را برگزیدند.

جنگ اقتصادی و گرسنه نگاه داشتن برنامه ریزی شده یکی از روش های عربستان سعودی بود به گونه ای که این جنگ اخیرا وارد مرحله جدیدی شده و به  افزایش بحران اقتصادی و سقوط بی سابقه ارزش پول یمن منجر شده است. 

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، ادامه جنگ و سیاست گرسنه نگاه داشتن توسط  ریاض و ابوظبی برای وادار کردن مردم به تسلیم، دلیل فروپاشی اقتصادی است .

کشورهای متجاوز با جنگ اقتصادی خود تلاش کردند  ارز را از یمن خارج کرده و میلیاردها ریال بدون پشتواته اقتصادی چاپ کنند که همین مساله به سقوط شدید ارزش پول یمن در برابر ارز منجر شد. عربستان نیز بانک مرکزی یمن را از صنعا به عدن منتقل کرد که به قطع شدن دستمزد یک میلیون و پانصد کارمند منجر شد و تاثیرات منفی بر زندگی میلیون ها یمنی در شمال و جنوب برجای گذاشت.
 
جنگ اقتصادی عربستان و امارات و ادامه حمله نظامی به بحرانی شدن وضعیت انسانی منجر شده و سوءتغذیه نیز به وفات افرادی انجامید و قحطی، صدها نفر را در روستاهای یمن به ویژه استان های الحدیده، حجه، تعز، اب، ابین، الضالع وعدن هدف قرار داد و موجب فقر شدید و گرسنگی محض میلیون ها یمنی شد.

جنگ سعودی که عربستان و مزدورانش می گویند برای نجات یمنی ها از ایران است به فروپاشی کامل یمن انجامید و بحران یمن به بزرگترین بحران جهان تبدیل شد. فعالان یمنی نیز با انتشار ویدئوهایی از سکونت شماری از آوارگان شهر الحدیده در قبرستان های شهر عدن خبر داده و گفتند امارات و عربستان حتی پناهگاهی به این آوارگان ندادند که محاصره و بمباران بی وقفه روستاها و شهرها موجب آوارگی آنان شده است.

بحران مشتقات نفتی ناشی از محاصره تحمیلی بنادر یمن نیز این روزها بار دیگر تکرار شده به گونه ای که همه شهرهای یمن حتی شهرهای تحت اشغال عربستان و امارات در جنوب و شرق یمن، شاهد بحران مرگباری است.

بیشتر یمنی ها حتی آنهایی که در ابتدا عربستان را تایید می کردند، گرسنه نگاه داشتن مردم را سیاست عمدی عربستان و امارات برای گرسنه نگاه داشتن  همه حتی استان هایی می دانند که تحت تسلط خودشان است تا اولا همه گوش به فرمان آنان باشند و دوم اینکه  گرسنه ماندن آنها را به خدمت سربازی و نظامی تحت امر عربستان و امارات وادارد.

به نظر می رسد، مزدوران متجاوز هوادار عربستان و امارات، اخیرا  از خواب عمیق خود بیدار شده و دریافته اند گرسنه نگاه داشتن مردم توسط عربستان و امارات فقط شامل دشمنانشان در این مناطق تحت تسلط ارتش و کمیته های مردمی نمی شود زیرا این سیاست علیه آنان نیز اعمال و حقوق هایشان قطع شده و  گرسنگی به مناطق آنان نیز کشیده شده و پول ملی سقوط کرده و وضعیت اقتصادی کاملا  از هم فروپاشیده است.

اخیرا فریادهایی نیز از مناطق تحت تسلط متجاوزان به گوش می رسد به گونه ای که هم اکنون عدن، المهره، المکلا و بسیاری از شهرهای جنوبی شاهد انتفاضه مردمی بوده و خواهان سرنگونی دولت هادی هستند زیرا وی فقط ابزاری در دست ریاض است.

آنها هم چنین خواهان اخراج نیروهای اشغالگری است که هیچ خدمات اساسی یا انسانی در اختیار آنان قرار نداده اند بلکه بیش از 99 درصد از شهروندان و مزدورانی که در ابتدا تبلیغات عربستان درباره تبدیل عدن به دبی دوم و پیوستن یمن به شورای همکاری را باور کردند به این باور رسیده اند که همه این وعده ها دروغ و نیرنگ  عربستان و امارات است و این کشورها فقط به دنبال منافع شخصی خود هستند،  بلکه وضعیت انسانی هزار بار از گذشته و پیش از عملیات " طوفان قاطعیت " که بعدها به بازگشت معروف شد، بدتر شده است.

ساکنان جنوب یمن نیز که به امید استقلال و تاسیس دولت جنوب از ائتلاف سعودی حمایت کرده بودند ، پس از اقدام امارات در تبدیل جنوب به دهها منطقه جداگانه و مستقل به رهبری شمار زیادی غیر نظامی و بیشتر سرکردگان القاعده و داعش، فریاد اعتراضشان بلند شده  است. آشوب امنیتی ، ترورها و غارت اموال و دارائی ها؛ جریان حاکم بر وضعیت جنوب و تعز است.

در شرایط کنونی گروه های هوادار دولت عبد ربه منصور هادی نیز فریادشان به گوش می رسد که به دلیل نابسامانی وضعیت معیشتی خواهان اجرای انقلاب مردمی هستند. 

برخی فعالان در شبکه های اجتماعی نیز برای محکوم کردن بحرانی شدن وضعیت معیشتی در یمن و قربانی شدن  کودکان در شماری از استان ها ،خواهان انقلاب یمنی ها با عنوان  انقلاب گرسنگان شدند. این فراخوان تحول جدیدی در یمن و بیداری وجدان برخی از هواداران و طرفداران متجاوزان سعودی است . 

در حالی که عربستان در صدد این است که ،انصار الله را مسئول وضعیت انسانی یمن بنمایاند بسیاری از تحلیلگران سعودی  مسئولیت کامل وضعیت اقتصادی و انسانی یمن را ریاض و ابوظبی می دانند زیرا آنها جنگ را آغاز کرده و سیاست های غیر اخلاقی و غیر انسانی را علیه مردم یمن برای  تسلیم کردن انان و شکستن اراده شان در پیش گفتند .

دولت هادی نیز امارات را به دلیل  طرد دولت هادی و ناتوانی در اقدامات سیاسی و میدانی در یمن مسئول نابسامانی ها  می داند اما بسیاری از ناظران تاکید دارند دولت هادی فقط ابزاری است و مسئولیت کامل این بحران و فاجعه انسانی ریاض و ابوظبی است آنها باید مسئولیت قانونی اقدامات خود را در قبال مردم یمن در ابتدا و محافل بین المللی در مرحله دوم بپذیرند، زیرا  یمن پیش از حمله و جنگ آنان، با یمن امروز تفاوت بسیاری دارد .

پس از گذشت 4 سال عربستان و امارات از هرگونه سلاح کشنده ای علیه مردم یمن استفاده کرده و زیر ساخت ها را هدف قرار داده و ویرانی سهمگینی بر جای گذاشته اند که به وصف نمی آید.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها